Laniboekje Geplaatst: 13 juli 2014 Geplaatst: 13 juli 2014 Heb er helaas nog geen foto van.Gisteren tijdens knuffelmoment vond vriend een plekje op de wang van Noga. We dachten eerst een teek maar het bleek een bultje te zijn met een korstje erop te grootte van een speldenpunt.De bult zelf is een soort van muggenbultje.Kan dit een beginnend kaakabces zijn? Aan Noga zelf is niets te merken.Wat is de behandeling van abcessen? Nog nooit gehad tijdens mijn jaren van konijnen houden.
Zonnebloem Geplaatst: 13 juli 2014 Geplaatst: 13 juli 2014 Dat lijkt me een wondje of een steek van een insect. Het wordt pas een abces als het ontstoken raakt. Dat wordt meestal erg groot en dik, een abces. Mijn konijn had er een op zijn kaak van zo'n 5 centimeter doorsnee. Als je konijn een abces krijgt, wat me met een klein wondje met korstje niet erg waarschijnlijk lijkt, moet dat leeggemaakt en gespoeld worden door de dierenarts. Vaak meerdere keren. Wij moesten 2 weken drie keer per week langskomen. En een kuur natuurlijk en pijnstilling. Het is wel zo dat het lastiger geneest dan bij katten en honden. Maar ik denk dat als het niet dik, rood en ontstoken is, je je nog geen zorgen hoeft te maken. Mijn konijn is genezen van dat abces. Helaas kreeg hij een week later een enorme tumor aan de andere kant van zijn kaak die inoperabel was, heel vreemd. Je moet dus wel grondig behandelen maar dan kan het zeker genezen.
Laniboekje Geplaatst: 13 juli 2014 Auteur Geplaatst: 13 juli 2014 Ah ok, dank voor de reactie.Als zoiets ontstoken raakt is het dus meteen eigenlijk dik en rood? Heb haar net weer even bekeken en het is nog steeds gewoon een muggenbultje met klein korstje, niet rood, niet opgezwollen.Houd het buitenhok overigens wel even extra goed schoon. Zeker met dit warme, gekke, broeierige weer. Ookal is het een ieniemienie wondje, zit niet te wachten op infecties ed. natuurlijk.
Zonnebloem Geplaatst: 13 juli 2014 Geplaatst: 13 juli 2014 Ja ontsteking begint meestal met roodheid en zwelling. Een abces is eigenlijk een bal dode witte bloedlichaampjes, die gestorven zijn in de oorlog tegen de bacterien. Omdat het onder de huid ingesloten zit, kunnen die geen kant op en wordt het een bal. Vaak gaat het met een abces zo snel dat die dode bloedlichaampjes niet meteen opgeruimd kunnen worden door het lichaam namelijk. Maar een ontsteking kan ook oppervlakkig zijn natuurlijk en dan zie je geen abces, wel roodheid en/of pus. Met dit weer meer schoonmaken kan wel helpen om problemen te voorkomen omdat bacterien nu sneller vermenigvuldigen. Maar aan de andere kant drogen dingen sneller op en zonder water kunnen de meeste bacterien niet leven. Ik ben wel eens in Ghana geweest, daar is het zo rond de 30 graden het hele jaar. Dan ruik je wel dat alles sneller bederft en verteert! Gelukkig is het hier maar tijdelijk.
Domino Geplaatst: 13 juli 2014 Geplaatst: 13 juli 2014 Laniboekje, als je twijfels hebt zou ik het gewoon even door de dierenarts laten checken, beter een keer te veel dan te weinig en uiteindelijk wel met de shit zitten. Het is uiteindelijk je eigen keuze, maar om nou zo even vanachter een beeldscherm te zeggen dat het wel of geen (beginnende) ontsteking is, vind ik link.
Laniboekje Geplaatst: 15 juli 2014 Auteur Geplaatst: 15 juli 2014 Vanavond vraag ik een kennis die dan toevallig in de buurt is, om even langs te komen en te kijken. Hij is DA, konijnkundig weet ik niet maar ik neem aan dat iedere DA een abces wel herkent.Bultje zit er nog. Niet groter, niet kleiner. Korstje begint al wel een beetje weg te trekken dus nu lijkt het al helemaal een muggenbultje.Ben benieuwd vanavond.
Ainariel Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Elke dierenarts moet een abces weten te herkennen. Konijnkundig is vooral handig bij ziektes zoals EC, gas, verstopping, etc.
Lonja Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Abcessen bij konijnen zijn wel anders qua behandeling maar als het een abces is zal hij het vast wel zien ja
Laniboekje Geplaatst: 15 juli 2014 Auteur Geplaatst: 15 juli 2014 Ach, het is waarschijnlijk dus wel een abces(je). Hij heeft net even gekeken, even brutaal dat korstje weggekrabbeld met een klein pincetje, wat gedrukt en toen kwam er een beetje van dat witgelige, zo dik als gesmolten kaas pus uit. Dat wordt morgen dus wel even naar mijn eigen DA. Hij gaf aan dat het er op zich nog 'rustig' uit zag. Maar hij kon zo 1, 2, 3 niet heel goed in haar bekje kijken zonder de juiste benodigdheden (en heel leuk vond ze het natuurlijk niet) dus hij weet niet wat er in haar bekje/kaak zit. Ze eet en drinkt nog wel heel goed. Is ook speels/levendig en ontlasting is prima. Laten we dan maar hopen dat de behandeling ook zo voorspoedig gaat. Wel balen!
Laniboekje Geplaatst: 15 juli 2014 Auteur Geplaatst: 15 juli 2014 Heb een aantal topics hier gelezen over de behandeling van de abcessen. Ik lees in ieder geval ook regelmatig 'spoelen'. Kan je dat ook thuis doen? Het plekje weken en dan leegdrukken? Zie het namelijk niet zo zitten om de komende tijd drie keer per week (of meer) naar de DA te moeten. Begrijp me niet verkeerd, wat moet, dat moet. Maar ik ben op zich wel handig met konijnen en al helemaal met Noga, dat diertje laat alles door mij doen als ik het maar humaan doe. Ben wel een type dat dan al helemaal vooruit zit te plannen om Noga zo goed mogelijk te verzorgen. Denk dat ik eerst morgen even moet afwachten wat de DA gaat doen en zeggen maar toch, liever zo min mogelijk stress voor het dier en liever zelf doen (de nazorg dan). Iemand ervaring mee?
Zonnebloem Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Het is dus een klein abces? Wel gek dat het er al even zat dan. Ik vraag me af of het met het gebit te maken heeft of dat het toch iets van buitenaf is geweest. Dat zal je dierenarts moeten bekijken, in de bek. Als je konijn haakjes heeft bv moeten die worden aangepakt natuurlijk. Bij mijn konijn kwam het niet door het gebit maar als dat wel zo is, is de huid in de bek vaak rauw en kunnen ze even alleen gepureerd eten eten. Dus ik denk dat je even af moet wachten wat de dierenarts zegt. Als het een klein abces is, is spoelen misschien niet nodig. Die van mij had een heel groot abces en dat gaat vrij snel weer dicht. Zou kunnen dat je niet hoeft te spoelen als het kleiner is. Was het niet een soort dikke pukkel trouwens? Zoiets noem ik dan weer geen abces maar goed, als het maar geneest. Beterschap voor je konijn iig.
Ainariel Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Bij de kaak weet ik niet of je het zelf kunt doen. Pluis had er 2 op haar schouderbladen/rug zitten en dat kon ik wel zelf doen.
Sanne1993 Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Ik denk dat het sowieso gespoeld moet gaan worden totdat alle troep eruit is. Kaakabcessen zijn vaak wat lastiger te spoelen, omdat je er minder goed bij kunt, maar als je even goed oplet bij de dierenarts zou je het ook zelf moeten kunnen.Ik hoop dat het snel geneest.
Deeskuh88 Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Ik heb het abces bij Rakker op zijn pootje ook niet hoeven spoelen. Daar was het nog niet 'ver' genoeg voor qua stadium. Ik heb wel twee weken lang om de dag duplocilline moeten spuiten. Maar welke behandeling je moet gaan doen, ligt toch aan je dierenarts. Hij of zij ziet het en kan je veel gerichter zeggen hoe je te werk moet gaan. Wij kunnen dat vanachter een pc niet zien. We kunnen je alleen tips geven waar nodig.
Laniboekje Geplaatst: 16 juli 2014 Auteur Geplaatst: 16 juli 2014 Vriend is met Noga naar DA geweest (ik moest zelf werken). Guess what? Het was wel een abcesje, maar gewoon een loszittend abcesje. Soort van puistje, meer niet. Niets mis met kaak en tanden. Dat is toch ook wat, haha.Kon niet eens gespoeld worden. Te klein. Dus even geweekt en goed uitgedrukt. Alles was er eigenlijk al uit en bultje is ook zo goed als weg. Komende dagen wel even in de gaten houden maar de verwachting is dat dit dus gewoon een wondje was, wat is gaan ontsteken en meer niet.
Domino Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Ah gelukkig dat het meeviel! Volgens mij kan zoiets ook naar binnen slaan als je pech hebt, dus het is nu gewoon mooi geluk hebben. Al met al zeg ik, goed opgelet, goed gehandeld! 1
Laniboekje Geplaatst: 21 juli 2014 Auteur Geplaatst: 21 juli 2014 Alles is weer ok. Bultje is weg en nu is het wachten tot er weer wat vacht opgroeit. DA had ook maar de tijd genomen om Noga eens goed te controleren op alle andere zaken aangezien vriend er toch al was en er verder niets hoefde te gebeuren. Tandjes/nageltjes/darmpjes/oortjes/oogjes en ga zo maar door. We kregen de complimenten, een mooi en kerngezond konijn. Altijd leuk om te horen. 3
Aanbevolen berichten