Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag is mijn voedster gesteriliseerd. Ik heb haar om kwart voor 12 bij de dierenarts opgehaald maar ze eet nog steeds niets... Ze heeft echt alles wat lekker is om haar heen liggen maar eten ho maar... Ik heb haar ongeveer een uur geleden een heel klein beetje dwangvoer gegeven in de hoop haar te activeren (daar h ikeb goede ervaringen mee bij geopereerde caafs) maar helaas werkt het dus niet.. Ze zit maar in een hoekje en doet niets... 

Ik heb de dierenarts gebeld en ik mag haar vanaf morgen pijnstilling geven want ze heeft vandaag al gehad. Ik denk dat ik haar vanavond voor het slapen gaan toch maar een kleine dosering geef want ze kan zo de nacht niet in.

Graag advies wat ik nu moet doen.

Geplaatst:

Vanavond kun je inderdaad voor de zekerheid een beetje dwangvoeren, maar voor nu zou ik haar gewoon even lekker tot rust laten komen. Het gebeurt vaker dat een voedster de eerste dag nog niet wil eten, dus dat is best normaal. De kans dat ze morgen ook nog niet aanvalt op brokjes is ook nog groot, als ze maar wel begint met hooi, groenten of kruiden.

Geplaatst:

Daar heb je gelijk in, maar een paar uur zonder eten kan echt niet zo veel kwaad. Voor de zekerheid zou ik vanavond nog wat dwangvoeren, maar verder gewoon even met rust laten. Het lijkt me behoorlijk stressvol voor haar om nu de hele tijd gepakt te worden voor dwangvoer en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Geplaatst:

Ik doe het zelf ook zo, ik geef voor de nacht wat dwangvoer en kijk dan hoe ze 's ochtends zijn. Eten ze dan npg niet zelf, hou ik meestal om de vier uur dwangvoeren aan. Het kan ook om de 6 uur. In de tussentijd bied ik paardebloemblad aan, verse tijm/andere kruiden, versch groentes. Ik doe ook vaak een kwakje dwangvoer op een schotel, event een kwakje wortelhapje van olvarit erbij. En dan goed opletten of ze gaan eten en hoeveel. Een klein hapje is niet genoeg natuurlijk. Ik heb een voedster drie dagen gedwangvoerd na haar castratie, dat duurde wel lang. Maar die nam kleine hapjes eten en stopte dan weer. Dus dan moet je wel. Het is wel de bedoeling dat hun eetlust weer op gang komt dus prop ze niet vol dwangvoer. Volgens mij neem ik vaak de helft van wat ze aangeven. Vandaag zal ze nog flink zombie zijn hoor, dat is normaal, morgen kun je beter zien hoe het gaat. Als ze dan nog zo in elkaar gedoken zit en koud in de nek voelt, of juist heel warm, zou ik wel even bellen met je da.

Geplaatst:

O en wees trouw met het geven van de pijnstilling. Ik doe dat precies elke 12 uur. Bv 9 uur 's ochtends en 's avonds. Dan hebben ze er het meest profijt van. Ik heb ook wel eens eerder pijnstilling gegeven dan de da had aangegeven, de eerste nacht na de operatie maar dat is iets wat je op eigen risico doet, ik vond de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Maar dat is dus tegen het advies van je da ingaan, wat meestal natuurlijk niet aan te raden is. Maar ik vind, als de prik om 12 uur is gegeven, is die om middernacht toch weer uitgewerkt? Ik zag iig dat het haar wel hielp op dat moment. Onderkoeling is altijd een risico na een operatie, ook met dit weer, ik leg meestal een fleece deken losjes over ze heen. Een snuggle safe gebruik ik niet meteen na een operatie omdat ze niet verplaatsen als het te warm wordt door hun versufd zijn. Maar hou haar temp in de gaten, die voel je het best achter hun oren in de nek. Sterkte en beterschap.

Geplaatst:

Dank voor het advies. Ik ga haar inderdaad vanavond laat pijnstilling geven en ze gaat mee de slaapkamer in zodat ik haar in de gaten kan houden. Warm blijft ze gelukkig uit zichzelf want alle kleedje die ik op haar neerleg gooit ze er meteen vanaf :) Godzijdank een heel warm huis, is hier 25 graden dus koud is ze niet. Ik heb haar net wat dwangvoeding gegeven want ze moet nu toch echt iets gaan eten. Ze accepteerde het gelukkig goed dus nu duimen dat ze vannacht zelf gaat eten!

Geplaatst:

Het prikje dat ze bij de DA krijgt werkt 24 uur. Als je extra gaat geven heb je kans op een overdosis. Lijkt me niet dat je dat wil. Gewoon lekker met rust laten eet ze morgen vroeg nog niet dan kun je gaan dwangvoeren. Als ze dan in de loop van de dag niet zelf gaat eten kun je het beste je DA bellen.

Zo'n ingreep is niet niks hoor, het is best een aanslag op zo'n klein dametje. Mijn voedster is vorig jaar gecastreerd, de eerst ruim 12 uur moet je ook echt niet verwachten dat er ook maar iets van beweging in zit. Hier begon mijn dametje in de ochtend voorzichtig zelf te eten en heb haar dus ook niet gedwangvoerd als ze eenmaal beginnen loopt het meestal vanzelf wel los.

Echt laat der maar gewoon lekker met rust zorg dat er echt lekker voer voor der neus ligt en kijk om de zoveel tijd even of ze ademhaalt en zorg dat het eten vers blijft dus als je groentes of kruiden geeft na een paar uur gewoon verse blaadjes neerleggen dat lokt meer dan verlept groenvoer. En heel belangrijk hou de temperatuur in de gaten zorg dat ze er lekker warmpjes bij zit en dan morgen ochtend pas weer pijnstilling geven vooral niet eerder.

Geplaatst:

Als de dierenarts zegt morgen pas pijnstilling geven zou ik dat ook niet vandaag nog doen. De injectie pijnstilling die ze heeft gehad zal voldoende zijn tot morgen als je dierenarts dit ook telefonisch nog heeft aangegeven, een overdosis lijkt mij ook niet goed.

Zorg dat er voldoende bij haar ligt, vooral wat ze lekker vind en probeer je niet té druk te maken. Je hebt haar al wat gedwangvoerd en ze heeft dus in principe wat binnen, ik denk dat het echt nog even op gang moet komen. Probeer haar ook een beetje de rust te geven, beterschap.

Geplaatst:

Hoe gaat het inmiddels? Ik weet nog van twee van onze voedsters dat ze niet wilden eten op de dag van hun castratie, we hadden de keuken ingericht als een soort ziekenhuisverblijf voor ze, maar eten? Ho maar. Terwijl het echt van die stofzuigers zijn normaal gesproken. (Eentje dan niet meer, die is 2 maanden geleden overleden, ander verhaal weer)

De volgende dag hadden we ze buiten in hun eigen verblijf gezet omdat ze nog steeds niks gegeten hadden. En wat deden ze buiten? Eten. Als beren. Volgens mij willen konijnen echt alleen maar eten in hun eigen veilige omgeving.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .