Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ik heb Diesel vandaag weer bij de dierenarts moeten achterlaten.. Dat is nu de 2e keer op 4 maanden tijd Dinsdagavond merkte ik dat hij heel weinig had gegeten en dat zijn keutels kleiner werden. Woensdagmorgen nog steeds hetzelfde.. Ik ben toen met een wrang gevoel gaan werken maar op het werk kreeg ik een huilbui en ik ben toen van mijn baas naar de dierenarts mogen gaan met Diesel. De dierenarts zei mij dat het een beginnende verstopping en krampjes waren, maar omdat hij nog iets at en keutelde, heeft zij hem medicijnen gegeven (zware pijnstiller en iets voor de darmen). Ik mocht Diesel mee terug naar huis nemen, maar moest hem goed in de gaten houden en die medicijnen verder geven..Dat was deze morgen een heus gevecht.. Maar IK had gewonnen, hij heeft iets van zijn medicijnen gekregen..Wetende dat hij al bijna 24u niet had gegeten, toch maar naar het werk vertrokken.. Gelukkig vroeg de baas hoe het met mijn konijntje ging, ik alles uitgelegd. Weer zei hem dat ik onmiddellijk naar de dierenarts mocht gaan, dus heb ik dat ook gedaan.. ocharm Diesel, hij voelde het aankomen toen ik thuis binnen kwam.Naar de dierenarts gereden en ik heb hem moeten daarlaten. Zodat zij hem dwangvoer en medicijnen kan geven en hem kan opvolgen.. Ik voel me echt slecht :( ik vraag me echt af of ik iets misdoe.. Het gaan weer lange, bange dagen worden :(
yuki-chan Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Er zijn een paar basis-dingen waar ze vaak verstopping van krijgen: haren (rui), stof (van kleden, baddoeken of ergens een hoekje gordijnen wat je nu nog niet echt in de gaten kan hebben, zoals een vriendin laatst overkwam...), niet voldoende vezels eten (hooi-weigeraars hebben vaker last van stilvallende darmen die het eten niet goed doorlaten) en bij teveel papier, of als symptoom van ziekte... Is je opgevallen dat hij iets raars gegeten heeft, of ergens vandaan gekomen is waar hij normaal niet zit? Bijvoorbeeld: Zo 'graasde' Maximus graag aan vloerkleden (synthetisch of wol maakte niet veel uit, al was ie gekker op wol, dat trok je makkelijker uit, en dan was t "pft" eruit en op naar de volgende! Hele stukken vloerbedekking naar z'n gruzelementen) en sabbelde op een oud hoeslaken dat hij ooit gevonden heeft en al half versnipperd had voordat ik er erg in had... Toen mocht ie m houden ook, zolang hij het maar niet opat (wat hij ook niet deed). Maar Max at weer amper hooi, dus die zat vaak bij de DA voor stilvallende darmpjes. Het konijn voor hem heeft 2 keer bij de DA gezetten vanwege een verstopping omdat ze zo ontzettend verhaarde dat je dat niet bij kon houden met borstelen. Meiyo eet/sabbelt op plastic... Dus die moet ik ver uit de buurt van plastic tasjes en anders soorten zacht plastic houden, anders moet ik ook heel hard kunnen lopen... Makoto op zijn beurt heeft weer de tic om gecoat riet te eten. Hij heeft weet ik wel niet hoeveel mandjes van onbehandeld riet, maar NEE! Hij moet en zal de geverfde/gecoate rieten dingen eten (stoelen, gelakte lectuurbakken enz enz)... Ook niet geheel gezond kan ik je melden... Tot nog toe hem op tijd ervan af kunnen sleuren, maar ook zoiets waar je dondergoed op moet letten... En dan was er Boef. Boef (denk kleine harige grijswitte pluisbal uit de dierenwinkel) zat zo vaak lief in het hoekje tussen kast en verwarming. Awww, zijn holletje... Was ook vaak ziek, verstoppingen en alles. Waar kwam dat nou van?! Tot zijn eigenaresse de gordijnen ging wassen. De helft van haar gordijn was weg. Pleite. Nergens meer een kruimel van te vinden. Dat bleek dus in Boef te zitten... Tja... Dus of je iets verkeerd doet? Met Max had ik gewoon pech, die heeft zijn hele leven gekwakkeld (konijn met gouden randjes)... En op een bepaalde manier had m'n vriendin met Boef ook pech, maar meer omdat ze altijd wel ergens rottigheid weten te vinden... Maar dat zijn konijnen ^^ In ieder geval sterkte met het wachten op Diesel en ik hoop dat je goed nieuws krijgt. Kan je Diesel trouwens niet zelf dwangvoeren? Ik zou denken dat hij zich thuis beter op zijn gemakje zou voelen...
Sanne1993 Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Je hoeft je echt niet slecht te voelen hoor, je doet toch gewoon je best voor Diesel?Als hij vaker last heeft van verstopping zou ik wel even kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het zou kunnen komen door het soort voer, in dat geval zou je kunnen proberen over te stappen. Wat ook voor verstopping kan zorgen is dat ze te veel haren binnen krijgen tijdens het wassen, vooral als ze aan het verharen zijn is dat iets om op te letten. Voor nu wens ik jou en Diesel heel veel sterkte en ik hoop dat hij weer snel de oude is
Proetski Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Och nee toch! Het kan zijn dat je konijntje gewoon gevoelige darmen heeft, en daardoor meer kans heeft op dit soort problemen. Gelukkig is Diesel nu bij de dierenarts, die kunnen hem voor nu goed dwangvoeren. Ik weet niet of je al eerder gedwangvoerd hebt maar het is echt heel uitputtend. Dus bereid je maar voor, en vraag ook je dierenarts om tips (en als het kan om extra spuiten om de porties voor 's nachts en 's morgens vroeg alvast klaar te leggen)
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Dank je voor de uitleg Yuki-Chan.. Wij hebben geen vloerkleden liggen, dus daar kan het al niet van zijn.De vorige keer was het van kartonnen doos, hij zit o zo graag in een doos maar hij eet het karton op maar sindsdien heeft hij geen karton/papier meer gekregen. We hebben wel gordijnen voor ons lang venster, en hij zit daar ook heeeeel vaak te snoozen Hmm straks toch maar eens kijken als ik thuiskom of hij daar niks uitgespookt heeft. Hij knaagt eigenlijk niet (meer) aan dingen die hij niet mag.. Nee, Diesel is wel 'tam' in de mate van dat hij naar je toekomt, om een snoepje komt bedelen, je overal achter na loopt en je toelaat hem 2 of 3 maal te aaien.. Maar oppakken, ohnee dat laat hij helemaal niet toe!!! Gisterenavond en deze morgen is het mij gelukt om hem beet te nemen om zijn medicijnen toe te dienen via het mondje, maar dan houdt hij zijn mond gewoon toe!! Niet te geloven hé.. Dus ik toch dat spuitje uiteindelijk in zen mond gekregen.. Dus dat dwangvoer lukt me helemaal niet.. Ik zou hem ook liever thuis houden.Maar Tis ook nog zo'n speciale wat niet alles lust. Wortelen? dat eet hij dus helemaal niet hé.. Enkel sla, witlof en andijvie van groentjes.
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Dank je Sanne. Ik denk dat het door de verharing komt.. Want de haren komen je thuis gewoon tegen, terwijl ik elke dag stofzuig en zijn kooi zelfs 2x per dag.. Ik 'pluk' hem ook elke dag, zodat hij die haren toch al niet binnenkrijg.. Maar blijkbaar helpt dat niet voldoende :(Ja Proetski ik denk ook dat het zo iets is.. Ik heb nog nooit gedwangvoerd omdat hij niet zo tam is (die uitleg vind je in mijn vorig bericht) dus hij gaat overnachten bij de dierenarts (net zoals vorige keer) en zij geeft hem dan dwangvoer & medicijnen..
yuki-chan Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ik wikkelde Maximus in een baddoek van hemzelf (zodat het toch naar hem rook) en als hij zijn bek dicht hield propte ik het spuitje gewoon in zijn mondhoekje, achter zijn tanden. Verongelijkt en woest kon ie zijn, maar ja... ze moeten wel eten inderdaad...
Anjo Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Beterschap voor Diesel. Hij zit nu in ieder geval op de goede plek moet je maar denken, hopelijk knapt hij snel op zodat hij weer naar huis mag. Niet alle konijnen kunnen even goed tegen sla, al levert dat naar mijn idee eerder gas op dan verstopping. Mijn eigen konijnen kregen dit jaren terug maar sindsdien mijn ram gevoelige darmen kreeg kon hij niet meer tegen sla. Heeft de DA nog meegedacht wat de eventuele oorzaak kan zijn?
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Zou dat ook kunnen door de sla? Ik dacht dat ze daar enkel diarree van konden krijgen..Dierenarts vroeg of er andere omstandigheden thuis waren, maar na een ontkennend antwoord, sprak ze van opstopping door de verharing..Met zijn tandjes is alles in orde, dus dat kan het al niet zijn.
bunbun beauty Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Als haren de enigste logische verklaring lijkt zou ik kijken of je tijdens de rui prozyme kan gaan geven. Het is niet schadelijk om preventief te geven en mag ook in combi met medicijnen ed.
CynthiatB Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Als ik het dus goed begrijp is de dierenarts er dus niet helemaal zeker van dat het een opstopping van haren is? Maar omdat ze verder niks aan kan wijzen spreek ze dus daar van?
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Ah dank je voor de tip.. En waar kan ik dat kopen? Hier in de webwinkel niet, geloof ik of ik moet weer niet fatsoenlijk gezocht hebben.En op welke manier moet dat gegeven worden?
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Als ik het dus goed begrijp is de dierenarts er dus niet helemaal zeker van dat het een opstopping van haren is? Maar omdat ze verder niks aan kan wijzen spreek ze dus daar van? Volgens mij is ze wel zeker..Ze heeft zijn gewicht nagekeken (geen gewichtsverlies), tandjes in orde, hem volledig onderzocht en dat blijkt ook allemaal in orde. Maar ze vroeg of hij misschien gestopt was met eten door omstandigheden thuis. Omdat ik had eens had laten vallen dat hij soms bang was als hij de onderburen hoorde, daarmee..
Anjo Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Sla lijkt mij ook geen directe aanleiding voor verstopping hoor maar konijnen met gevoelige darmen zijn vaak wel gevoelig voor sla, ze kunnen er wel gas van krijgen, ik zou het zelf beperkt geven maar dat is ook gevoel wat mee speelt omdat ik weet dat een van mijn eigen konijnen er gevoelig voor was.
bunbun beauty Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ik weet zowieso dat het via het bunnybin winkeltje verkocht werd weet alleen niet of ze het nog steeds verkopen. Het is een poeder, een kennis van me gaf dat aan haar teddy/angora kruising in de rui. Die deed dan gewoon een mespuntje poeder op een stukje appel of andijvie oid.
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Heb net naar de dierenarts gebeld.. Dwangvoer neemt Diesel wel aan (mits tegenstribbeling) en de medicijnen worden toegebracht via spuiten. Wel 1 lichtpuntje: hij had zelf paar zonnebloempitten gegeten!! Heb haar ook verteld van die Prozyme, en ze ging het eens nakijken.Merci voor de tip, en dat medicijn staat inderdaad nog op de site van bunnybin.. Moet ik even kijken of ze ook verzenden naar België. En deze site is betrouwbaar ivm betaling/levering? Ja sorry voor die vele vragen, maar ik ben voorzichtig met vooraf betalen.
CynthiatB Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ze denkt er zeker van te zijn omdat ze niks anders kan vinden? Is het een konijnkundige dierenarts? Is er naar de samentrekkingen van maag/darmen geluisterd?Als ik het zo lees moet ik namelijk echt aan mijn verhaal van Pip denken. Daar dachten ze ook elke keer verstopping maar naar een seconde opinion bleek dat dus echt niet het geval.
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 en wat bleek Pip dan wel te hebben? dan kan ik haar dat misschien eens zeggen, dat ze daar ook naar kijkt.. Tja konijnkundig? Hoe weet ik dat zeker? Ze krijgt wel heel veel konijntjes over de vloer. Ze heeft geluisterd naar zijn maag/darmen, maar hoe of wat precies weet ik niet meer.. ik stond toen daar redelijk in paniek.
bunbun beauty Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ik heb daar pas 1x iets besteld en dat is qua betaling & levering allemaal prima gegaan. Verder heb ik voor dat ik ging bestellen de site even door gelezen en ze leken me wel betrouwbaar.
bunbun beauty Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Maar als het helemaal geen verstopping blijkt is dat natuurlijk niet nodig..
Sanne1993 Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ik dacht dat de verstopping wel zeker was, alleen de oorzaak niet. Ik zou in zo'n geval ook eerst proberen te behandelen tegen verstopping, omdat dat het meest voor de hand liggende is. Als die medicatie niet aanslaat zou ik pas verder gaan kijken.
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 De verstopping is inderdaad zeker en de oorzaak is volgens de dierenarts de haren..
CynthiatB Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Als de verstopping zeker is gaat mijn idee over. Ik dacht een beetje uit je verhaal dat de dierenarts daar niet zo zeker was. Beterschap. En hoop dat Diesel er snel weer bovenop was.
Drien Geplaatst: 10 juli 2014 Auteur Geplaatst: 10 juli 2014 Ah oké. Ik heb mij misschien niet zo goed uitgedrukt, dat kan ook hè..Merci iedereen voor de tips en het medeleven.
bunbun beauty Geplaatst: 10 juli 2014 Geplaatst: 10 juli 2014 Ah oke, dan snapte ik m gewoon verkeerd ofzo.Beterschap voor diesel en veel sterkte voor jou! Ik hoop dat mneer er snel weer bovenop is. 1
Aanbevolen berichten