Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorige week dinsdag is Napoleon gecastreerd. Na een suffe middag was hij na een dag alweer de oude. Hij zit gewoon binnen dus niet op stro ofzo, dus de DA ass zei dat ik niets speciaals hoefde te doen.

Nu was het al een lambal maar sinds de operatie is het echt een suffe mafferd geworden. Hij mag de hele middag en avond los lopen en dan ligt hij het liefste onder de stoelen. Soms de een soms de ander. Soms met zn kont opgetrokken en pootjes onder zich, soms plat met zn kop op de grond, andere keer weer op zijn zij.

Behalve wat baldadige momenten en dus nog meer kroel en vloerkleed-imitaties heb ik verder niets bijzonders aan hem gezien. Vanaf moment na de operatie eet ie goed, drinkt ok, keutelt goed. Knabbelt aan het hooi en is alert op mij.

Vanochtend zag ik een druppeltje vers bloed liggen, nog even gekeken of ik meer zag in zijn vacht maar hij wilde biet bekeken worden en ik had haast. Na thuiskomst zat het me toch niet lekker en geprobeerd te kijken door hem rechtop te laten staan en toen zag ik toch wat ruwe vacht daar. Hij was ook heel driftig aan het poetsen en wassen dus hulp ingeroepen en hem (voor het eerst echt) opgepakt en op mn schoot op zijn rug gelegd.

Ik weet dus niet hoe het eruit zag voor de castratie en niet hoe het eruit moet zien na de castratie maar ik zag duideljjk een wond. Er zat een beetje vers bloed en er zat een knobbeltje aan de rechterkant. Aan de linkerkant ook en er zat een keuteltje vast in zijn vast. Het leken dus twee wondjes.

Is dat normaal voor een castratie? Ik was in de veronderstelling dat zn ballen er echt af zouden gaan, of zouden de bolletjes wat anders zijn? De castratie is nu 8 dg geleden dus lijkt me niet normaal dit.

Morgen ga ik direct de DA bellen en ik hoop dat we snel langs kunnen gaan.

Iemand iets geruststellends te zeggen?

Geplaatst:

Bij castratie van de ram worden de balletjes uit de balzakken gehaald, hierdoor heb je twee wondjes. De balzakken zelf blijven zitten. Dat zal hetgene zijn wat je aan de rechter- en linkerkant ziet. Deze balzakken verdwijnen ook met de tijd. 

Mbt het bloed kan het zijn dat je konijn de wond weer open gelikt of gebeten heeft. Morgen even met je dierenarts overleggen, en wellicht moet de wond nog een keer gehecht worden. 

Al met al naar mijn idee niet iets waar je je enorme zorgen om hoeft te maken, maar wat betreft de wond morgen wel even met je dierenarts overleggen.

Geplaatst:

Ik denk niet dat je meteen erg in paniek hoeft te zijn. Het klinkt of er een kleine uitstulping is bij de wond, dat kan gebeuren. Mijn kat had ook een uitstulpinkje na haar castratie, een soort navelbreuk. Daar hoefde niks aan te gebeuren. Ik zou meer schrikken van roodheid, pus, een erg gezwollen wond ed want dat duidt op ontsteking. De dierenarts kan dat keuteltje waarschijnlijk beter weghalen. De ballen worden helemaal weggehaald hoor, dat zal ook gebeurd zijn. Als je konijn verder goed eet ed, neem ik aan dat het wel goed komt.

Geplaatst:

Een konijntje met pijn eet niet, dus dat hij eet is goed, dat hij aan de wond loopt te mieren niet zo. Mijn DA hecht de wond niet af, het zijn zulke kleine sneetjes dat het binnen een paar dagen zelf glad trekt. Tenzij ze er dus aan rommelen, maar dat houdt in dat het jeukt (genezende wonden jeuken nu eenmaal). Weet niet wat jou DA gedaan heeft? Als Napoleon eraan blijft rotzooien zal hij toch misschien gehecht (of opnieuw gehecht) moeten worden, of een MPS aan (aangepast rompertje), aangezien de welbekende lampenkap voor konijnen niet echt werkt... 

Als het een troost is: Makoto is ook nóg luier geworden na de castratie. Die vermaakt zich voornamelijk met de beste slaapplekken opzoeken en inderdaad af en toe rottigheid uithalen. En eten. Heel... veel... eten... 

Hij ziet er naar mijn idee gewoon innig tevreden uit. Wordt al een lekkere kerel ^^ 

Geplaatst:

Awh gelukkig een beetje geruststelling. Napoli ligt vooral veel te maffen of hij wil geaaid worden. Eten doet ie prima dus zal dan wel ok zijn.

Ben ook een beetje bezorgd omdat we zaterdag Josephine zouden gaan halen, dus misschien moet ik dat nog even uitstellen als hij echt niet in orde is.

Bedankt voor de reacties!

Geplaatst:

Die foto's! Z'n oren!  8)  Ik moet t even kwijt, maar wat een knap konijn heb je!

Fijn dat je gerust gesteld bent, ik denk ook niet dat er veel aan de hand is. 
Ik kan je eventueel een foto laten zien van mijn ram na zijn castratie, als je dat fijn vindt?

Geplaatst:

Konden vanmiddag pas terecht bij de DA en daar nog eens gekeken. Hij heeft wat vacht weggeschoren en rondom zijn penis is een beetje ontstoken met een beetje bloed en daar zit een keuteltje vast. Die heeft de DA laten zitten. De castratiewond is wel echt ontstoken.

Ik heb zalf meegekregen en moet die de komende week elke dag 1x smeren. Op zich is Napoleon prima in orde maar het oppakken en omkeren geeft veel stress en dat moet ik dus nu elke dag doen. Kan t een beetje schoonmaken met gedestilleerd water.

DA zei dat een koppeling zaterdag geen problemen moet opleveren dus dat kan gewoon doorgaan. Ben net klaar met de hele konijnenkamer ontsmetten dus het gaat gewoon door.

Geplaatst:

De DA was er verder vrij laconiek onder dus ik maak me vast te veel zorgen.

Trouwens bedankt voor de reacties! Tis echt een lieverd en ben stapeldol op em. Geniet onwijs van hem!

Geplaatst:

Goed dat je naar de da bent gegaan! Gelukkig kan het koppelen doorgaan. Hou het wel in de gaten (gaat vanzelf natuurlijk door het zalven natuurlijk) mocht hij op het vrouwtje haar hoofdje gaan rijden en zij gaat bijten.... Zal voor hem niet prettig zijn ;-)

Succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .