Vix. Deschrijver Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Ik heb sinds kort een klein konijntje dat ik aan het koppelen ben aan mijn andere drie... Dit gaat redelijk goed, maar na een venijnige bijt vandemorgen merkte ik een wondje op bij de kleine ukkepuk. Het is op haar rug en ter grote van een 1cent stuk... best wel groot lijkt me. Er komt geen bloed uit, maar is wel open. Wat kan ik beste doen? Ik heb enkel mensen-EHBO in huis dus weet niet goed of ik vb. isobethadine mag gebruiken om dit wondje te ontsmetten... PLUS, moet ik dit op één of andere manier afbinden? Of beter gewoon aan de lucht laten genezen. Waar moet ik op letten om alsnog naar de dierenarts te gaan... Alvast bedankt!!!
Proetski Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Ik zou haar in ieder geval apart houden tot het helemaal genezen is, en er op letten dat ze er zelf ook niet aan gaat zitten. Ontsmetten/zalf weet ik niet. Mijn moeder had laatst zinkzalf voor Hannibals wond. Calendulan zalf kan ook. Ik zou het niet afbinden, je konijn kan dat waarschijnlijk niet waarderen.
Zonnebloem Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Water en zeep helpt nog altijd goed om bacterien te doden. Als je het heel voorzichtig doet, het is een open wond. En je kunt het ook ontsmetten met betadine, betadine zalf is dan handig want dat blijft zitten. Honingzalf is ook te gebruiken bij open wonden. En dan in de gaten houden, als het gaat pussen, dik of rood wordt, zul je toch naar de da moeten voor een kuur, denk ik.
Zonnebloem Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 O ik vergeet nog acederm spray, ideaal spul voor dit soort wonden. Het is bijna overal verkrijgbaar tegenwoordig. Als ze elkaar verwonden, zet ik de koppeling stil eigenlijk. Of je moet er continue bij blijven zitten. Succes iig.
Christaaa Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Ik zou niet zelf met zo'n wond gaan prutsen. Een normaal wondje kun je gewoon laten genezen. Denk je dat er iets mee moet gebeuren, ga dan gewoon naar de dierenarts. 1
Rian Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 @Dolly, water en zeep om bacterien te doden? Sorry, maar dat is echt een slecht advies. Een wond zou je met lauw water kunnen spoelen, maar zeker NIET met zeep.En die acedermspray.... ook niet mijn keuze.Maar het advies van Christa is in deze nog het beste. Niet zelf mee gaan prutsen, maar naar de dierenarts.Hoe oud is het beestje dat je bij de groep van drie hebt gezet? Een echt jong beestje moet je het niet aandoen om te gaan koppelen, en al zeker niet bij een groep van drie, zou mijn advies zijn. 1
Domino Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Als er echt een stukje huid weg is en je kijkt als het ware naar de binnenkant van je konijn, lijkt mij een rit naar de dierenarts wel de beste oplossing. Konijnen zijn naar mijn idee flink gevoelig voor nare abcessen en voorkomen is beter dan genezen. Is het heel oppervlakkig, dan zal het wel meevallen maar ik heb ook een keer 2 knokkende konijnen gehad waarbij 1 konijn echt 2 stukken complete huid mistte. Daar zijn uiteindelijk inclusief het oor, 30 hechtingen in gegaan en een flinke antibioticakuur.
Sanne1993 Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Ontstoken wonden kun je spoelen met verdunde betadine oplossing, maar alleen spoelen is niet genoeg. Je moet dan echt naar de dierenarts voor een antibiotica kuurtje en eventueel wondzalf. Succes, ik hoop dat het mooi geneest
Ainariel Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Een konijnenhuis geneest snel. Dus tenzij er een abces gaat ontstaan zou ik eraf blijven. Het advies apart zetten snap ik ook niet helemaal. Want stel dat je je konijn 3 dagen apart zet. Grote kans dat je weer moet herkoppelen. Toen Pluis een groot abces had, ving ik haar dagelijks en zette haar daarna weer terug.
Proetski Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Tja, mijn Doortje trok eens de korst van Hannibals wond en at deze op. Ze moederde graag Mijn andere konijnen hadden flink gevochten en toen hebben ze ook apart gezeten totdat Flou-Flou's wond goed genezen was. Sindsdien gaat het goed. Wotty jaagt soms nog wel achter de mannetjes aan maar die weten inmiddels dat ze dan beter van haar kunnen wegrennen.
Aanbevolen berichten