Ga naar inhoud

Nieuw konijn eet niets.


AshleySjef

Aanbevolen berichten

Hoihoi,


 


We zitten met een best wel aardig probleem en hopen dat jullie ons willen helpen.


 


Sinds kort hebben we van iemand een jonge vlaamse reus voedster overgenomen,


ze wil totaal niet eten en ook geen groente waar de meeste dan toch wel gek op zijn.


 


Ze is ontzettend mager, maar wel levendig nieuwsgierig.


 


Waar ze vandaan komt ja wat ons insloeg was eigenlijk meer dat ze van haar konijnen af wilde


omdat ze pas uit huis bij haar ouders was.


 


Het is een hele lieve voedster, maar willen haar zeer zeker helpen.


Vocht neemt ze goed op, ze huppelt ook lekker door de woonkamer, maar eten wilt ze niet.


Ook geen hooi.


 


Vind ook bijna geen keuteltjes en ze heeft een iets opgeblazen buikje.


 


Groetjes Ashley en Sjef.


En alvast bedankt voor degene die mee wilt denken.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct naar de dierenarts! Er is iets mis met haar darmen en als ze meer dan 24 uur niets eet is ze in levensgevaar. 


 


Ook als ze eet als jullie niet kijken kan het magere en opgezette betekenen dat er iets mis is in haar maag-darm kanaal, zoals wormen... 


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt (mogelijk) als gas of een verstopping, en dat zijn beide zaken waar je zo snel mogelijk mee naar de dierenarts moet.
Een konijn dat niet eet en waarvan de darmen stil komen te liggen is een heel ziek en daarna dood konijn. En het gaat heel snel; binnen een dag kunnen de darmen volledig plat liggen en dan is het weer heel moeilijk of zelfs mogelijk om de boel weer werkend te krijgen. 

De DA zal kijken wat het probleem is en eventueel een maag/ darmstimulerend en/of gas-afvoerendd middel voorschrijven. Misschien moet je ook gaan dwangvoeren, maar doe dat altijd in overleg met je DA (en pas na dat hij/zij je konijn gezien heeft!) want bij een verstopping kan dwangvoederen juist ook voor ernstige problemen zorgen.

Succes!

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan ook inderdaad zo naar de DA, maar dacht alvast even raad vragen en waar het op lijkt.


Ze heet trouwens Chivana, hoop dat als ze zo bij de DA is geweest opknapt.


 


In ieder geval voor al de reacties allemaal.


Zal straks foto's van haar maken. Mits ze zich wat beter voelt.


 


Groetjes en nogmaals bedankt.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat naar nou, dan help je iemand uit de brand door een konijn over te nemen en dan is het ziek. Wat ze heeft, is lastig te zeggen. Een verhuizing kan ook voor stress zorgen, dat kan meespelen. Weten jullie of ze hiervoor ook niet at? Ik denk dat als ze geen verstopping heeft, je waarschijnlijk haar even moet gaan dwangvoeren. Je zou even kunnen inlezen hoe dat moet. Konijnen eten graag paardebloemblad trouwens, dat gaat er hier eerder in dan groente. Sterkte en beterschap!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi,


 


We zijn er eindelijk weer, zoals het er naar uit ziet heeft ze dus inderdaad gasvorming in de buik, 


en coccidiose. Ze heeft hier meteen 1 spuitje voor gekregen zodat de buikpijn weg gaat.


En daarbij heeft ze schurft in de oren. Het lijstje was iets langer als gedacht maar goed.


We moeten haar dwang voeren, en ze krijgt 2 soorten antibiotica de 1 2 maal daags en de ander


3 maal daags. Gelukkig ziet ze er alweer wat levendiger uit maar ze is nog lang nog niet wat ze moet zijn.


 


Dan toch aan jullie de vraag ze zou 15 april zijn geboren ze heeft vorm en al van vlaam maar ze is echt ondervoed.


Of te wel vel over been, ze weegt nu 1,7 kilogram, en ben toch wel benieuwd naar wat ze eigenlijk zou moeten wegen


met deze leeftijd. Ze zal nu ongeveer 10 weken zijn.


 


Ontzettend bedankt voor alle lieve reacties,


 


Wij gaan nu even zelf eten en dan maak ik paar foto's van haar ^^  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef dat is een lijst. Mijn eerste konijn kwam ook goed ziek bij mij terecht en ik ben er enorm mee aan het sukkelen geweest in het begin. Was een kruising Vlaam/Vlinder. Het was uiteindelijk het liefste beest ooit en op nog één keertje gas na ook behoorlijk gezond (ondanks mijn toen ietwat onkundige verzorging... zucht). Wat ik zeggen wil... dit is even een rot begin maar je gaat echt enorm veel plezier met het beest hebben samen! Beterschap en veel succes ermee!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel mager, ja, ik heb een middenmoot ram van bijna 4 maanden en die weegt 2 kilo. Tjee, gas en cocciodose en schurft, jullie hebben wel pech zeg! Bij gas kun je de buik masseren maar dan moet je wel weten wat je doet. Het is hier op het forum wel te vinden, neem ik aan. Vlamen zijn soms wat gevoelig maar ze kunnen ook weer heel sterk zijn. Ik hoop dat ze snel opknapt! En jullie sterkte met de verzorging, daar ben je wel even zoet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een pech. Ik heb ook een konijn zitten die hardstikke ziek was van iemand overgenomen.


Ze is nu helemaal genezen en het doet mij extra goed haar nu gelukkig met haar maatje te zien.


 


De meeste mensen zijn erg nalatig met hun konijnen.


Welkom in de club van konijnenredders!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow dat is best heftig. Hoop dat ze het gaat overleven!

Hou je haar ook goed warm?

Vermagering hoort bij coccidiose en is nu even niet belangrijk hoe veel ze moet wegen. Dat komt later wel.

Eerst eens zien dat ze dit overleeft.

Heeft ze ook pijnstilling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen allemaal.


 


De coccodiose was de DA niet zeker van, maar daar heeft ze alsnog medicatie voor gekregen, deze medicatie is tegelijkertijd ook voor


de gas in de buik. Ze is vandaag de dag wel nieuwsgierig en ze is een stevige tante als het op haar medicatie aan komt, want dat vind


ze niet zo prettig. Schurft zat in beide oren, arm meisje ons hart jankt bij de gedachten alleen al dat ze pas 10 weekjes is en dit alles nu 


al mee moet maken. ( ik ga gewoon niet te veel zeggen waar ze vandaan komt, maar ik weet uit eigen oog punt dat dit duidelijk nalatigheid 


van verzorging was, er waren meerdere konijns die ze weg deed ). We hebben haar genomen omdat haar ogen om hulp riepen, en ja ieder


dier heeft zijn / haar liefde nodig. Dit alles weten we wel zeker dat ze dat niet gekend hebben. Chivana leeft bij ons in huis en zal dan ook 


altijd lekker binnen, warm en droog zitten. Ze is een ontzettend lieve meid in ieder geval en heeft ons hart ook dan ook gestolen.


 


En nu gaan we even uitzoeken om foto's te plaatsen van ons meisje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke pluim voor je dat je Chivana (mooie naam trouwens) in huis heb genomen. Jammer dat andere mensen het niet zo nauw nemen met de verzorging van dieren. Zoals ik het een beetje lees, neigt het naar mijn idee naar dierenmishandeling. Dieren die ziek zijn en niet verzorgd worden is een vorm van dierenmishandeling. Ik hoop dat de andere konijnen snel daar weg zijn,

Chivana is in ieder geval in een warm nestje terecht gekomen. Met jouw goede zorgen zal het best wel goed gaan komen. Ben heel benieuwd hoe ze eruit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurt te vaak he, dat jonge konijnen ziek blijken te zijn. Ik had iets meer geluk dan jullie, wij hebben een jonge ram, via via gekregen. En bij hem waren alleen zijn pootjes aan zijn lijfje geklit. Nooit gekamd en bij een half langharig konijn, krijg je dan problemen. Maar Chivana heeft niet geboft. Gelukkig nu wel want jullie zorgen erg goed voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens nog een tip voor de medicatie, Vlamen zijn erg sterk namelijk. Als het niet wil lukken de druppels in het bekkie te druppen, kun je ze ook in een bosje kruiden smeren. Maar dan moet ze die wel meteen opeten. Je kunt ze ook over de biks doen maar ja, dan moet ze die wel eten. Kruiden zoals verse tijm vinden ze vaak onweerstaanbaar en dan gaat het er zo in. Nou succes en beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .