Jillesvs Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 hallo allemaal, omdat onze konijnen (ram en voedster) nu apart van elkaar zitten zit de een bovenin het nachthok end e ander onderin. om de twee verdiepingen met elkaar te verbinden zit er een luikje met een trapje. omdat het rammetje vanonder het luikje open kan duwen(trapje is weg) hebben we tape op het luikje gedaan en hebben we hem boven gezet. nu heeft hij waarschijnlijk gedacht: 'hé ik kan weer wat slopen' en heeft hij aan het tape geknaagt. op de een of andere manier is er daardoor een klein stukje tape(2 bij 1 cm) onder zijn kin terecht gekomen. hij is wat druk en een een beetje aggresief naar iedereen behalve naar mij. ik probeerde eerst of ik het er voorzichtig af kon halen maar toen begon ie naar me uit te halen en te bijten. later nog eens geprobeerd met een nagelschaartje, maar omdat hij natuurlijk beweegt, bijt en omdat het natuurlijk wel dicht bij zijn nek zit durf ik eigenlijk niet te knippen. de nieuwe ranzijn dierenarts is net open, dus we gaan daar vanmiddag langs om te vragen of zij het kunnen weghalen of heeft iemand nog andere ideeën of tips? het tape zit trouwens(gelukkig) wel zo dat hij zichzelf er niet mee kan verwonden o.i.d. wel blijft meneer en naar happen maarja, ik moet zelf naar school dus dat wordt op zn vroegst vanmiddag! ik hoor het graag!
Valentine Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Aww wat een lastige situatie! Als het zo niet lukt kan je inderdaad bij de DA langsgaan, maar vermoedelijk wat zij gaan doen is hem ook gewoon heel goed vasthouden en het dan weghalen. Wat ik zou doen is even hulp vragen aan iemand, hem op een handdoek zetten, daar inwikkelen zodat hij jou of zichzelf niet verwond als ie wil tegenstribbelen, en dan toch voorzichtig de tape weghalen. Dit is wel een paar min stress, maar als ie naar de DA moet moet je hem ook pakken en is het evenveel stress...
MaddyB Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Mag ik er ook op wijzen dat dit geen ideale situatie is waarbij je konijnen in een erg kleine ruimte zitten. En ik zou inderdaad ook je konijn erg goed vastpakken bij het kopje en dan iemand met een schaartje de tape en haren laten wegknippen.Ik denk inderdaad dat de dierenarts hetzelfde zal doen.Voorzichtig zijn is vooral de boodschap, ook niet trekken aan de tape aangezien konijntjes toch wel een erg teer velletje hebben.
yuki-chan Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Zijn pootjes inbakeren (strak in een handdoek inrollen), je hand over zijn kop leggen en dan je middelvinger en duim rond zijn kopje onder/achter de kaakjes samen laten komen. Met je wijsvinger kan je dan wat verder over het kaakje het hoofdje 'dirigeren'. Dan kan iemand anders heel voorzichtig wat aan het tape trekken en de haren die eraan vast zitten losknippen. Let goed op het huidje, dat is erg elastisch en voor je het weet knip je erin. Je moet even soort van hardhandig met hem zijn; naar de DA gaan doen ze hetzelfde, het kost je geld én hij heeft de stress van de reis, maar bedenk dan als je denk dat hij gaat bijten, dat voordat ze echt zo hard bijten dat ze bloed weten te trekken, ze wel érg boos moeten zijn. Meiyo heeft dat ook: Slaan met haar voorpootjes, bekje dreigend open en als ze bijt (en ook echt goed hard) voelt het net alsof iemand je met 2 nagels knijpt. En dan zit ik alleen maar in de weg volgens haar en geef haar op haar kop dat ze in mijn zij aan het happen is 'om me aan de kant te krijgen' (terwijl ze er gewoon lang kan, maar dan moet ze de bank delen, stel je voor), waar ze het dan weer niet mee eens is. Voordat ze kan escaleren zet ik haar dan op de grond met een overduidelijk "als je jezelf niet kan gedragen trek ik je privileges in, madammeke" (gevecht om heerschappij over de bank, met een konijn van nog geen 1,2 kilo... :/). Ondertussen heb ik door dat ze het lef niet heeft om écht door te bijten en trek ik mijn handen ook niet meer weg. Daar schrikt ze zo mogelijk nog meer van en gaat uit zichzelf op de loop... Ik begrijp dat dat eng is, maar onthoud dan wel dat konijnen heel snel het verband leggen: Dreig, val uit, resultaat: hand weg. HOERA! Overwinning!
Zonnebloem Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Als het echt niet wil lukken, misschien kun je dan een beetje olie in zijn onder smeren. Dan laat de tape vanzelf los. Door drinken wordt het ook nat, ik denk dat het dan wel losser gaat zitten. Wie weet valt het er vanzelf af. Hun huid is wel teer maar ook erg elastisch. Dus je trekt hun huid niet zomaar open. Ik denk dat ik een dag zou wachten eigenlijk. Als iets zonder stress kan, kies ik daar altijd liever voor, tenzij ze in levensgevaar zijn of als er kans is op infecties. Succes, doe anders tuinhandschoenen aan om je handen te beschermen.
asti Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Ik zou het proberen zelf te doen inderdaad, tripje naar de dierenarts is alleen maar stressvol, tenzij je toevallig toch moet om te vaccineren ofzo. Ik neem aan dat de tape aan zijn haar zit en niet aan de huid toch? Goed in de houdgreep houden (zie tips hierboven) en gewoon even doen. Het is even wat hard voor het beestje zo ferm vasthouden enzo, maar steeds proberen en falen is voor zowel jou als het konijn stressvol en frustrerend. Lukt je best! Verder begrijp ik niet helemaal waarom ze zo klein zitten... ik heb zelf ook een dubbelhok en poehee, dat is érg klein hoor. Is er geen mogelijkheid voor een ren erbij? Of loopt hier misschien al een topic over, zodat we kunnen meedenken? Dit lijkt me geen ideale situatie, met twee konijnen gescheiden op zo'n ieniemienie oppervlakte...
Jillesvs Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 ze zitten niet klein hoor! ze kunnen sindskort in een ren, en als ze na castratie weer samenzitten dan kunnen ze vrij door de tuin. ik ga nog even een poging wagen met de 'houdgreep' en daarna als het nodig is naar de DA 1
Jillesvs Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 helaas...niet gelukt. DA gebeld en kan om kwart over zes terecht!
Jillesvs Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 vaccinatie is een goeie! dat moet toch nog gebeuren!
asti Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Oooh over een half uurtje al, wat fijn! En handige met vaccineren is dat ze meteen nijnemans meteen even helemaal nakijken, altijd een fijn idee. Succes!
Jillesvs Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 alles is goed gegaan...tape ging er zo vanaf eigenlijk enz e hebben meteen controle gedaan, gevaccineerd en ik heb een paspoort gekregen met vaccinaties enzo. hij begon thuis meteen te eten, drinken en te wassen! ook nog wat goede tips gehad. 1
Zonnebloem Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Wie weet heeft ie er wat van geleerd: als ik de boel sloop, moet ik naar de dierenarts voor een prik, hahaha. Ik had ook eens iets gerepareerd met tape maar daar gaan ze meteen aan knagen. Het lijkt mij niet zo lekker maar goed. Ik heb nu aluminiumtape en dat laten ze wel met rust, dat knaagt niet lekker blijkbaar.
Jillesvs Geplaatst: 26 juni 2014 Auteur Geplaatst: 26 juni 2014 haha! ik hoop dat ie er inderdaad van geleerd heeft! ik heb de tape weggehaald uit het hok en er een dikke plank hout voor teruggeplaatst, kunnen ze daar lekker aan knagen...dat laat teminste niet los!
Aanbevolen berichten