Ga naar inhoud

verzorgingsgel konijn


Sofie Lemmens

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik had dit weekend myasis ontdekt bij mijn Zorro.

Onmiddellijk de DA gebeld en in afwachting van consult isobetadine op de wonde gedaan en haren weggeknipt.

DA heeft haar daarna in slaap gedaan om de wonde helemaal te kunnen kuisen en verzorgen.

4 dagen later is mijn tube zal van amper 20gram al leeg want het moest "een dikke laag" zijn.

 

Nu vroeg ik me af of er ook andere zalfjes zijn die ik op die wonde mag aanbrengen.

Bij mensen gebruiken ze na een operatie vaak niveau (blauwe doos) of uierzalf.

Zou dit ook mogen voor konijnen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik de wond vrij van zalf laten. Natte/vochtige wonden genezen veel slechter dan droge wonden. Daarnaast loop je weer het risico dat er vliegen op af komen. Weet je trouwens ook de oorzaak van de myasis? Zodat de kans op herhaling zich niet meer voordoet?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor zalf is het precies? Als het honingzalf is, is die niet echt te vervangen. Misschien met betadine zalf. Ik zou het overleggen met je dierenarts eigenlijk. Want een medicinale zalf is volgens mij niet echt te vervangen. Honingzalf is wel ontzettend duur dus ik zou ook wat dunner smeren. Krijgt je konijn ook antibiotica? Want dan pak je het probleem van binnenuit aan, dat is meestal wel nodig. Hou je konijn goed in de gaten want myasis kan verraderlijk zijn. Als ze sloom lijken, teruggaan naar de da. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O en idd kunnen er allerlei oorzaken zijn dat je konijn maden had. Kunnen ze bv hun bdk's niet goed eten vanwege bv overgewicht? Of hebben ze een darmprobleem en blijven de keutels te zacht? Of beide. Daar zou ik even over nadenken. En zorgen dat er geen vliegen bij kunnen voorlopig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .