Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2 dagen geleden heb ik mijn konijn in bad gedaan om z'n kontje te wassen, (helaas houd mijn konijntje zich niet zo zuiver) maar het toch niet goed genoeg want vandaag ontdekte ik maden op z'n kontje.. Terwijl hij echt weer mooi zuiver was na het wassen..

Ik heb hem meteen weer in bad gezet en goed gespoeld en zoveel mogelijk haren weggeknipt.. Geprobeerd om alle maden weg te halen.. Ook de wond goed uitgespoeld en daarna ingespoten met Nomyasis.. Daarna heb ik er nog 2 dode maden afgehaald, dus de spray werkt in ieder geval en ik heb er verder ook geen meer gezien.. Ook heb ik z'n wondje ingesmeerd met acederm wondzalf..

Morgen ga ik nog even naar de DA voor antibiotica en om te controleren..

Ik wil hiermee laten weten dat deze rotbeestjes heel erg snel uitkomen en groeien, dus controleer vaak je nijntjes heel regelmatig.. Want het gebeurt binnen een dag.. Hij mag de komende tijd ook niet meer naar het buiten verblijf om even goed te genezen en bij te komen..

Geplaatst:

Bij maden zou ik toch naar een dierenarts gaan. de spray is preventief... Niet de oplossing als ze er al zitten. Hoe weet je dat er geen maden in zijn lichaampje zitten?

Natte plekken zijn ideaal voor vliegen. Volgende keer zou ik zorgen dat hij echt volledig droog is voor je hem weer buiten zet :)

Geplaatst:

Ik heb hem wel goed binnen laten drogen. De dag dat hij gewassen word mag hij nooit naar buiten dus ik denk dat t dat niet was.. Maar de wond was nog niet zo diep dus ik denk dat er verder nog niks naar binnen is gekropen.. Ik ga hem zo nog even een keer goed controleren.. Hij is ook weer goed actief en opgewekt, al wil dat niet altijd iets zeggen bij deze dieren..De spray is idd preventief maar er stond ook beschreven dat het de overige (over het hoofd geziene) maden nog doodt. Is er ook iets wat van "binnen uit" werkt??

Maar alvast bedankt voor jullie advies/goede raad ;)

Geplaatst:

Het helpt idd wel om de oppervakkige maden te doden maar toch zou ik de da vandaag nog even laten kijken mocht het nog nodig zijn kan hij je een ander middel meegeven.

edit: sorry had ff de OP goed door moeten lezen :$

Geplaatst:

Ik heb hem wel goed binnen laten drogen. De dag dat hij gewassen word mag hij nooit naar buiten dus ik denk dat t dat niet was.. Maar de wond was nog niet zo diep dus ik denk dat er verder nog niks naar binnen is gekropen.. Ik ga hem zo nog even een keer goed controleren.. Hij is ook weer goed actief en opgewekt, al wil dat niet altijd iets zeggen bij deze dieren..De spray is idd preventief maar er stond ook beschreven dat het de overige (over het hoofd geziene) maden nog doodt. Is er ook iets wat van "binnen uit" werkt??

Maar alvast bedankt voor jullie advies/goede raad ;)

Ehm sorry? Je konijn heeft al een wond, is al door maden aangevreten? Ik denk dat je het beste héél snel naar een dierenarts kan gaan, ik schrik hier echt een beetje van.

Geplaatst:

Inderdaad vandaag nog naar de dierenarts. Je weet niet wat er binnenin nog aan maden aan het vreten zijn. En het is ook belangrijk dat je konijn zo snel mogelijk antibiotica krijgt, ze heeft toch een wond door die maden.

Geplaatst:

Als je je konijn in bad doet moet je wel eerst de vieze haren wegknippen. Anders gaat het klitten en vervilten, en dat helpt niet bij de wondgenezing.

Je hebt de spray op de wond gedaan? Mag dat wel? :wat:  Idd snel naar de dierenarts maar ook kijken hoe je herhaling voorkomen kunt.

Geplaatst:

Ik had gisteren de DA al gebeld maar het was na de behandeling die ik em had gegeven niet nodig om langs te komen, maar ik moest hem wel in de gaten houden..

Alleen begon hij vandaag rood te plassen en had daar ook moeite mee.. Dus toch maar even langs de DA geweest.. Waarschijnlijk een blaas infectie dus medicijnen gekregen.. De wond van de maden zag er heel goed uit zei de DA dus daar ben ik ook heel blij mee.. Nu een week lang de antibiotica geven en dan moet het weer helemaal in orde zijn.. Gelukkig is hij actief en eet en drinkt normaal.. Hij geeft ook de normale "kusjes" hihi

Geplaatst:

Oei dat is wel even flink schrikken! Gelukkig zag je het! Hoe gaat het nu? De dierenarts dacht dat er geen maden naar binnen zijn gekropen? Brrr wat een vieze beestjes zijn dat, en natuurlijk heel pijnlijk voor het konijn :(

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .