Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hai, 

Gisteren is mijn rammetje heel plotseling overleden aan een gasaanval. Een bezoekje aan de dierenarts, de nodige medicatie en vertroeteling mochten helaas niet baten. En is mijn voedster plotseling alleen.

Ze is aanhankelijker dan normaal en iets onrustiger, maar ze eet normaal en hupst door de tuin en door het huis. Nu vond ik ineens kleinere keutels in haar hok.. Moet ik me zorgen gaan maken en kan ik er eventueel iets aan doen? Of maak ik mezelf nu gewoon gek door idioot overbezorgd te zijn?

Geplaatst:

Het zou kunnen dat kleinere keutels een voorteken zijn van verstopping, maar dat hoeft niet per sé. Je houdt ze best heel goed in de gaten de komende dagen, want als haar eetlust langzaamaan minder wordt kan dat leiden tot verstopping, wat dan weer kan leiden tot gas. Bij een verstopping blijven ze tot de laatste moment gewoon vrolijk en actief, het is heel subtiel. Zij voelt de stress ook en is plots alleen... Je hoeft niet meteen ongerust te zijn, maar het is goed dat je waakzaam bent!

Geplaatst:

Ahhww heel veel sterkte :( wat vervelend voor jou en je voedstertje.

Ik zou haar gewoon een beetje extra in de gaten houden om te kijken of het aanhoudt. Gelukkig eet ze nog wel goed.

Geplaatst:

Ik heb het idee dat de keutels hier ook nog wel eens verschillen, ik weet ook niet hoe klein 'klein' is. Het zal zeker anders voor haar zijn, ik zou proberen zo normaal mogelijk te doen (dus niet ineens superveel extra aandacht, extra optillen of extra verwennen met lekkers enzo). Gewoon even routine. Eet ze wel nog steeds goed? Ik zou het goed in de gaten houden, bij konijnen kan het snel gaan maar dat overbezorgde herken ik hoor. Ik heb wel eens te laat gereageerd en dat vergeef je jezelf niet snel. Omgekeerd heeft dat wel tot gevolg gehad dat ik de thuisdierenarts heb laten komen omdat ik 'bulten' voelde bij de kat en in mijn hoofd al aan het bedenken was of ik wel chemo aan een kat wilde geven... bleek dat ze was afgevallen (eindelijk, ze is wat te dik) en je gewoon netjes haar botten weer wat beter kon voelen. Zucht. Hartelijk om gelachen met de dierenarts, maar dan voel je je ook stom :P

Maar goed.. in het kort is er zo weinig van te zeggen denk ik. Goed in de gaten houden, bij twijfel even een dierenarts bellen voor overleg.

Geplaatst:

Dankjewel allemaal! Ik ben al een beetje gerustgesteld! Ik ben gewoon een overbezorgde konijnenmama, haha.

En ze wordt niet enorm verwend nu .. nou okay .. misschien heeft ze een extra stukje banaan gekregen ..  :sorry:

verder gewoon normaal voedsel, op de gebruikelijke tijdstippen. En het liefst zou ik haar nu gek willen knuffelen, maar het is inderdaad beter om alles zo normaal mogelijk te houden.

Hahaha Asti! Wat zal jij je inderdaad lullig gevoeld hebben! Maar: Better safe than sorry  ;) .

Geplaatst:

Net toch een zielig hoopje konijn in het hok gevonden :( .. Ze wil niet eten

Ze zat helemaal te trillen en haar oortjes voelden behoorlijk koud aan, dus ik heb haar maar naar binnen gehaald. Ze zit nu onder een dekentje en warmt alweer aardig op.

Ik heb haar een beetje pijnstilling gegeven en wat dwangvoeding, hopelijk knapt ze snel een beetje op..

Geplaatst:

Aw gossie :(

Allleen... als ze verstopt zit is dwangvoeding alleen geen goed plan... prima dat er wat in gaat, maar het moet er ook weer uit :/

Er zijn nachtdiensten van dierenartsen, ik zou toch even proberen te bellen voor advies, dit kan heel hard gaan :(

Geplaatst:

Ja, ik ben al opzoek naar een dierenarts in Nijmegen met een beetje verstand van konijnen. De laatste keer dat ik belde met de weekenddienst trof ik een dierenarts die geen verstand had van konijnen en het een goed idee vond om maar tot maandag te wachten.

Ze is iets alerter en heeft een paar blaadjes van de bleekselderij gegeten. Er zit nog wel wat pit in want ze is het er duidelijk niet mee eens dat ik haar zo met groente aan het pesten ben. 

Zou het komen doordat ze haar vriendje mist?

Geplaatst:

eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ze zo doet. Ik denk dat het makkelijk om eigen gevoel te projecteren op dieren. Wel zal het 'anders' zijn voor haar om ineens alleen te zijn. Is ze nu niet meer aan het trillen enzo? Dat oortjes koud voelen is trouwens niet zo raar. Bij zoogdieren daalt de lichaamstemperatuur in rust en zeker alles wat uitsteekt voelt dan koud aan. Voel je eigen blote schouder maar eens als je met je arm over de dekens hebt geslapen bijvoorbeeld.

Hoe heb je haar nu binnen, in een kooi ofzo? Pas wel op dat je haar niet te warm gaat houden hoor, ze zal het met deze temperaturen (ook buiten) niet zomaar te koud krijgen.

Fijn dat ze alweer zelf ook wat eet. Ik kan het vanaf hier echt niet inschatten of ze ziek is, wat stress heeft of gewoon helemaal in orde is en jij je teveel zorgen maakt, sorry :( Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen de rest van de nacht, misschien ziet het er morgen allemaal alweer veel positiever uit.

Voer haar trouwens in ieder geval niks wat ze normaal ook niet eet, anders weet je niet of ze reageert op een soort groente ofzo die ze niet kent. Dan kan je dat alvast uitsluiten.

Probeer ook wat te slapen he, zeker als je toch niet echt iets kan doen verder. Anders zet je wekker gewoon even over een uurtje of twee, dan ga je dan weer even kijken. Jammer dat er geen dierenartsen met een beetje verstand van konijnen te vinden zijn nu :(

Wij gaan hier richting bed, volgende wedstrijd spelen ze maar zonder ons ;) Jij ook weltrusten en succes daar! Niet vergeten adem te halen :)

Geplaatst:

Ja, dat is ook zo. We proberen het vaak te 'vermenselijken'. 
Mijn vriend zei dat het niet aan mij lag, ze maakt inderdaad een zwakke indruk. Jeej! ik ben niet gek :bunny1: !!

Ze kroop vrijwillig onder de deken en kan er dus ook voor kiezen om er onderweg te kruipen (maar ik hou haar ook goed in de gaten hoor). Ze zit hier gewoon naast me op de bank, ze heeft het dekentje van de kat ingepikt  :P. De kat snapt er maar weinig van, er ligt een bobbel onder zijn dekentje en hij mag er niet eens mee spelen.

Ze heeft 1 keer een gasaanval gehad door een stukje wortel uit zak (m'n moeder vond dat een goed idee) en sindsdien krijgt ze eigenlijk alleen groente die ze al jaren eet en kent. Dus ik durf dat wel uit te sluiten, of ze moet buiten al iets ander gevonden hebben..

Slaap lekker! Ik heb het idee dat het wat beter gaat, dus ik heb de wekker over een paar uurtjes gezet. Dan maar hopen dat ik een vretende en keutelende Muffin aan tref ;)

Geplaatst:

Bah, wat vervelend. Hopelijk gaat het inmiddels wat beter.

Anders zou ik wel even langs een dierenarts gaan hoor. Niet eten vind ik altijd wel erg griezelig.

Ik ben laatst bij de vossenhof geweest. Erg duur, maar wel kundig en de eerste die me met enige spoed wilde ontvangen. En ik geloof dat dukenburg ook wel goed is met konijnen.

Geplaatst:

Sinds een uur of 6 eet ze weer een beetje zelfstandig..ik heb haar onze halve kruidentuin gevoerd omdat ze dat nog enigszins wilde hebben. Net zag ik dat ze een paar staafjes biks heeft gegeten en er liggen verse keutels in het hok!! Dus er gaat iniedergeval weer iets in én uit! Een goed teken dus! Toch maar even goed in de gaten houden en als de supermarkt open is, even wat wortelloof en een  peterselieplantje halen. Aangezien de kruidentuin half kaal is, lijkt me dat een goed alternatief en daarvan weet ik iniedergeval dat ze het niet zomaar laat liggen.

Ik ga altijd naar de dierenarts in Dukenburg. Een hele fijne man!

Hij neemt echt de tijd voor je en leeft erg met de diertjes mee. Hij heeft alleen nooit weekenddienst als ik hem nodig heb. Ik heb wel een dierenarts gevonden die in de weekenden open is en zegt verstand te hebben van kleindieren. Mocht het nou weer verslechteren kan ik die altijd eens bellen (na mijn eigen dierenarts te hebben geprobeerd natuurlijk).

Geplaatst:

Aller eerst veel sterkte met het verlies van jullie rammetje.

Over je voedster ik las net ergens dat ze een extra stukje banaan heeft gehad? Als ik jou was zou ik die eventjes achterwege laten, banaan stopt en als er dus iets niet goed zit in de maag en darmpjes dan gaat banaan het alleen maar erger maken.

De rest is denk ik wel gezegd heel vee, succes

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .