bartus1989 Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Dibbel en Duster zijn vorig jaar geadopteerd van Brutus in Zwolle (wat een leuke opvang trouwens!!). Ze zijn beiden ingeént voor de konijnenziekte, er zit zelfs een boekje en paspoort bij. Is het nou verstandig om het dit jaar weer te doen? Ze komen niet echt in aanraking met andere konijnen voor zover ik weet.. (ik weet natuurlijk niet wat er s'nachts bij het hok komt).
StamperPluis Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Lijkt we wel verstandig om ieder jaar te doen. De virussen zijn niet alleen via andere konijnen overdraagbaar, je kan het zelf ook meenemen (aan je schoenen oid). Ik heb zelf 8 konijnen die binnen zitten , met mooi weer gaan ze overdags naar buiten, en ze hebben geen contact met andere konijnen, maar toch laat ik ze inenten.
Marjoleintje Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ja, is verstandig! VHS verspreid zich bijvoorbeeld niet alleen via konijnen onderling, maar ook via insecten en besmet materiaal (van drinkflesjes en geplukt tot schoenzolen.)En Myxomatose verspreid zich via insecten, zoals muggen, vlooien en vliegen.Het probleem is dat de ziektes in NL wijdverspreid zijn (ook onder wilde konijnenpopulaties) en beide zijn erg dodelijk.
Cathedral Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ik laat mijn konijn inenten. Hij zit binnen en komt dus ook niet in aanraking met andere konijnen, maar myxomatose kan ook overgedragen worden via muggen en VHS zelfs gewoon via besmet materiaal. (Ik veronderstel dat je die ziektes bedoelt met 'de konijnenziekte'?) Ik heb nog drie andere konijnen gehad die ik nooit heb laten inenten (uit onwetendheid) en die zijn nooit besmet geweest, maar het moet maar één keer gebeuren. Als ze het krijgen, is het gedaan, dat risico loop ik liever niet. Als ik mijn konijn niet zou laten enten en hij zou eraan sterven, zou ik mij echt enorm schuldig voelen. Ik zou het dus wel doen ja.
Sanne1993 Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Het is wel verstandig om te doen, omdat de virussen niet alleen van konijnen op konijn overdraagbaar zijn. Het zijn vooral ook muggen enzo die het overbrengen. Er blijft dus een kans dat ze besmet raken met het virus en zodra dat gebeurt is het snel afgelopen. Ik zou het risico niet willen nemen, maar het blijft je eigen keus.
Rian Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ik zou het zeker doen. Verplichten kan niemand je, maar die ene prik per jaar geeft je wel weer wat meer zekerheid.
bartus1989 Geplaatst: 13 juni 2014 Auteur Geplaatst: 13 juni 2014 Wat zijn hier gemiddeld de kosten eigenlijk van? We laten ze wel inenten dan, maar vraag het me gewoon af
Rian Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Iets van 45 euro per konijn? De meeste DA's hebben wel een actie waarbij je bij elk volgend konijn 20 euro korting krijgt of iets in die richting.
yuki-chan Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Muggen heb je altijd wel (en nu juist veel meer) en ook lopen er 's avonds konijntjes over gebieden die je niet verwacht, waar jij ook komt. Dit jaar is een risico jaar, door de warmte en de zachte winter. Het is een risico dat ik persoonlijk niet zou willen lopen, maar dat moet je verder zelf weten. Mijn DA vraagt 35 euro per konijntje, inclusief volledige check van tandjes, oortjes, oogjes, vacht en gewicht. Tweede konijn krijg je 30% korting.
Vloems Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Bij mijn da kost het 35,- van de week nog geweest met een konijn. Daarbij zit uiteraard ook een hele checkup.
bunbun beauty Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Hier is een prijslijst van de entingen: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/56230-prijslijst-inentingen/page-9#entry1874819
Christaaa Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Je kunt het beste even rondbellen in de buurt. Ik heb in Nijmegen gezocht naar de goedkoopste optie. Prijzen variëren van 27-60+ euro per konijn.In Groningen ken ik een dierenarts die het voor 15 euro doet.
asti Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Het mooie is dat je meteen even je nijnen volledig kan laten nakijken. Ik heb dus standaard eens per jaar de prik en dan worden ze ook meteen gewogen, gebitjes bekeken, vacht gecontroleerd enzovoorts. Weer een fijn idee dat iemand even meegekeken heeft.
StamperPluis Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ik heb 15 euro per konijn moeten betalen, maar goed, ik laat er ook gelijk 8 inenten. Ik krijg daarom extra korting.
Jolien_1999 Geplaatst: 14 juni 2014 Geplaatst: 14 juni 2014 Ik heb 20 euro per konijn moeten betalen.
Aanbevolen berichten