Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Één van mijn konijnen eet niet goed. Ik hoor geen harde buikgeluiden, hij heeft geen harde buik en hij is vandaag niet in shock geraakt, ook is hij niet helemaal lusteloos, hij beweegt soms wel een beetje. Hij trilt een beetje of hij hijgt, drinkt wel, maar hij wil niet eten. 
Loopt er bij weg als je het aanbiedt.

Als het morgen nog niet beter  is ga ik naar de dierenarts, maar ik weet nog niet welke.. 

Iemand verder nog tips?

Geplaatst:

Dan zijn je ouders verantwoordelijk voor dit dier. Het is een ziek dier dat zichzelf niet kan helpen, vraag je ouders! Als jullie niks doen, lijdt het beestje onnodig en dat is echt wreed. En met echte pech leeft hij morgen niet meer, dat wil niemand toch?

Geplaatst:

En je kan ook niet bellen als je 16 bent? En je ouders hebben toch zeker wel een auto? Het is spoed hoor. Je kan toch niet zitten kijken als je konijn nu vannacht dood gaat?

Geplaatst:

Een dier nemen betekent verantwoordelijkheid, niet alleen als het allemaal leuk en gezellig is, maar juist ook als het dier hard hulp nodig heeft. Ben je minderjarig, dan zijn je ouders verantwoordelijk. Dat weten ze ook!

Geplaatst:

Een konijn dat niet wil eten heeft dringend medische hulp nodig. Als je tot morgen wacht, heb je heel grote kans dat de darmen stil gaan liggen. Dat is dodelijk.

Geplaatst:

Tot de tijd dat je ouders je zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts brengen, kun jij het buikje van je konijn proberen te masseren. Van boven naar beneden heel zachtjes, met twee vingers. Als  het gas is, kun je hem zo helpen om de gasbellen door zijn darmpjes te bewegen. Probeer ook om hem zoveel mogelijk rond te laten lopen. Hoe meer beweging, hoe beter. Biedt hem verse peterselie aan, of ander groen dat hij graag lust.

Dit is alleen maar iets voor tussentijds, de rest moet echt door een dierenarts gedaan worden.

Geplaatst:

Laatste activiteit 20:43 dus vrees dat het laatste advies wat je schreef niet is gelezen. Ik hoop dat het straks niet te laat is. Hou je konijn goed warm in ieder geval en neem ook de adviezen van de anderen ter harte.

Laat je ajb nog even weten hoe het is afgelopen?

Geplaatst:

Ik heb het inderdaad niet meer gezien, plus mijn ouders waren niet thuis.

En raar maar waar, vanochtend was hij weer springlevend en zat hij lekker hooi te eten en heeft hij ook weer even losgelopen samen met Snuffie.
Zo gek, ik was echt bang dat hij het niet zou halen, maar zo gaat het nu altijd als ze zich even niet lekker voelen. Daarom wilden mijn ouders gisteravond ook niet eerder weer komen om naar de dierenarts te gaan. 

Geplaatst:

Dan heb je geluk gehad. Vergeet niet dat dit niet standaard is! Een konijn dat niet eet, heeft pijn en is echt ziek. Als dat meer dan enkele uren aanhoudt, moet je de volgende keer echt naar de DA gaan, hoe dan ook.

Fijn dat het nu weer goed gaat.

Geplaatst:

Het gekke is dat mijn konijnen dat elke keer weer voor elkaar krijgen om na een dagje of een paar uur weer springlevend te zijn.
Dat snap ik! Maar ik heb ook ouders die niet voor elk wissewasje naar de dierenarts rennen.
Gelukkig gaat het nu weer goed ja.

Geplaatst:

Dit valt niet onder elk wissewasje ;)

Bij mij valt daaronder: voor vlooien of oormijt naar de dierenarts terwijl je een pipet kunt halen. Maar een konijn dat niet eet is echt een spoedgeval.

Geplaatst:

Maak ze goed duidelijk dat het dodelijk kan zijn als een konijn niet eet. Daarnaast eet een konijn vaak niet, omdat het pijn heeft, dat wil je toch ook zo kort mogelijk laten duren. Helpt het ook niet als je dit soort dingen tegen je ouders zegt? Wat lastig dat je niet zelf naar de da kan als jij dat wilt...

Geplaatst:

Dat snap ik. Maar mijn ouders vinden het wel een wissewasje. Onder het mom van: misschien heeft hij geen zin in eten, is hij misselijk, te veel gegeten, etc.

Helaas kom ik dit soort verhalen en gedachtegangen nog maar al te vaak tegen in de praktijk...heel spijtig, want voor knaagdieren geldt één belangrijke stelregel: niet eten is een zeer alarmerend signaal, ongeacht wat de oorzaak ook mag zijn. Een konijn dient, net als een cavia, 24 uur per dag te kunnen eten, dit vanwege hun spijsvertering en darmstelsel dat stil komt te liggen wanneer er niet vaak gegeten wordt. Stilliggen van darmstelsel is in 75% fataal voor het dier en het zal sterven.

Wanneer ouders dieren aanschaffen ten gunste van hun kind blijft die plicht voor welzijn en verzorging gelden in alle gevallen.

Hijgen, niet eten, weglopen van eten zijn alarmerende signalen, je hebt deze reis groot geluk dat je konijn nu weer in orde is.

Maar ik ben teleurgesteld in de denkwijze van jouw, volwassen,ouders...je gaat een plicht aan op het moment dat je een levend wezen in huis haalt.

Dit wezen kan niet tegen jouw vertellen wat het voelt, hoe het zich voelt en wat het graag zou willen, dat is jouw taak om hier alert op te zijn en te blijven.

Wanneer je nog minderjarig bent hebben jouw ouders die plicht en ik vind het erg kort door de bocht van veel mensen om maar te veronderstellen dat het een 'wissewasje' is...alleen een erkende en ervaren DA kan dat beoordelen...

Ik hoop dat je in tijden van deze nood je ouders tóch kunt overtuigen, want het zou zeer betreurenswaardig zijn als een onschuldig diertje de dupe wordt van nalatigheid van volwassen mensen...

Geplaatst:

Een wissewasje is niet eten absoluut niet, het is een spoedgeval. Dit kun je ook nalezen op sites van kundige dierenartsen, daar staat dit vaak vermeld onder spoedgevallen.

Geen zin in eten heeft een oorzaak, deze keer is je konijn gelukkig niet de dupe geworden maar dat kun je op dat moment niet weten, voor hetzelfde geldt had je hem de volgende ochtend dood gevonden terwijl je hem had kunnen helpen.

Misschien had hij deze keer niks ernstigs maar de volgende keer als je konijn dezelfde symptomen heeft en wel iets mankeert denk ik dat er ook niks wordt ondernomen. Ik ga zelf liever een keer te veel dan te weinig maar dan weet ik wel zeker dat m'n dieren in goede handen zijn en mocht er wel iets zijn ik alles heb gedaan om ze er bovenop te helpen.

Klinkt hard maar ik schrik er een beetje van dat er zo laks mee omgegaan wordt terwijl ik echt wel weet dat het meerendeel van de mensen die een konijn houdt er waarschijnlijk zo over denkt.

Maar je bent hier op een forum, vraagt raad dus je leest dat het wel degelijk kwaad kan en weet wat de risico's zijn van niet gaan en toch wordt er bewust gekozen niks te doen. Dat is waar ik van schrik.

Geplaatst:

Edit:

Als jij minderjarig bent en zelf geen mogelijkheid hebt in zulke situaties actie te ondernemen zijn je ouders hierin verantwoordelijk. Ik zou proberen ze toch echt te overtuigen in het belang van je konijn, zoek bijv eens een site op van een kundige dierenarts waarop staat beschreven wat te doen als een konijn niet eet, misschien dat ze dat wakker schud.

Geplaatst:

Dat snap ik. Maar mijn ouders vinden het wel een wissewasje. Onder het mom van: misschien heeft hij geen zin in eten, is hij misselijk, te veel gegeten, etc.

Sorry, maar dit vind ik persoonlijk wel erg makkelijk. Je ouders, niemand trouwens, weet hoe een dier zich kan voelen. Als een konijn niet eet (ik zeg het nog maar een derde keer) is hij echt ziek en heeft hij echt pijn. Teveel gegeten of misselijk zijn, die redenatie valt bij mij in de categorie "ik weet duidelijk geen hol van konijnen af". Jammer hoor! Een dier aanschaffen en dan vervolgens niet erin verdiepen, dat vind ik triest. Voor het dier.

Ik denk eerder dat jouw ouders willen zeggen " hier willen we ons geld niet aan uit geven". Het kost wat moeite ja, een ziek dier. Dan moet je naar een DA en dat kost geld! Moet je je bedenken voordat je een dier aanschaft. Ik hoop van harte dat jij deze gedachtengang niet overneemt van je ouders!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .