Ilse de Vries Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 mijn Vlaamse reus Koda loopt altijd los in onze tuin en dat gaat altijd prima. maar sinds een week of 2 hoor ik, als ik hem 's middags heb binnen gehaald luide darm geluiden bij hem. Hier heeft hij voorheen nooit last van gehad en lijkt er ook geen last van te hebben. hij is even vrolijk en levendig als anders. ik heb al wat gezocht op internet over darmgeluiden, maar bij alles wat ik tegenkom willen de konijnen niet meer eten, hebben een gevoelige buik enz. Koda heeft die symptomen helemaal niet. hij eet en drinkt goed, ook de ontlasting is niets mee aan de hand. weet iemand wat dan wel de oorzaak kan zijn? en hoe het verholpen kan worden (als het nodig is) ik hoor het graag!
asti Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 Geeeen idee. Meestal als er wat met hun buik is dan is het flink ernstig (gas, verstopping) en merk je dat snel aan gedrag. Als Koda zich volledig normaal gedraagt, goed eet en keutelt dan heb ik echt geen idee. Je kan allicht een dierenarts bellen, kost niks. Wat willekeurige dingen: Is het gedrag écht normaal? Niet met de buik platter over de grond lopen, ineens neer laten ploffen en meteen weer opstaan en ergens anders proberen te liggen, dat soort dingen? Want dit kan duiden op gas. Mocht dit zo zijn, direct naar een dierenarts! Let echt goed op subtiele verschillen in gedrag, want omdat konijnen prooidieren zijn proberen ze zo lang mogelijk te verbergen dat ze ziek/zwak zijn.Is er iets in je tuin dat mogelijk pas de laatste twee weken is gaan groeien/bloeien? Iets dat hij voorheen niet at en nu wel?Weet je 100% zeker dat alle planten in je tuin volledig konijnveilig zijn? Planten die licht giftig zijn kunnen namelijk op langere termijn voor problemen zorgen (het stapelt zich op in het lijfje zeg maar).Is het toevallig vlak na drinken geweest? Ik had een konijn wiens buik enorm hard knorde tijdens het drinken, je kon'm aan de andere kant van de kamer nog horen.Misschien heb je hier wat aan. Als je ook maar even denkt 'hm ik vertrouw het niet', ga na een dierenarts. Buikproblemen kunnen heel plots op komen en/of verergeren en snel fataal zijn. Van de andere kant is een beetje knorrende buik zonder verdere symptomen natuurlijk geen reden voor paniek. Je voelt het als baasje zelf vast het beste aan. Oh en ik zie dat het je eerste post is, welkom op het forum! :yipi:
Noontje84 Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 Maar ons vorige konijn had ook een tijdje borrels in zijn buik en was verder ook erg gezond. Toch maar een afspraak bij de dierenarts gemaakt, maar natuurlijk net een paar dagen daarvoor, stopt het. Dus afgezegd, omdat hij verder ook super fit en vrolijk leek. Vlak voor onze vakantie begon het weer, maar nog steeds was hij verder prima in orde. Halen we twee weken later een vermagerd en bijna niet etend konijn op. Dag erna met een toen wel ziek konijn naar de dierenarts: darmtumor. En toen hebben we hem direct in laten slapen Niet om je bang te maken, het kan natuurlijk iets heel anders zijn. Maar ik vind nog altijd dat ik een fout heb gemaakt door toen niet naar de dierenarts te gaan, omdat hij naast borrels ook niets had. Maar als we wel waren gegaan hadden ze misschien niets gevonden, of wel en dan was er toch ook niets aan te doen geweest. Maar toch, kan ik mezelf nog altijd voor mijn kop slaan dat ik toen niet ben gegaan
Rian Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 Als je nijn niet anders dan normaal doet en je niks aan hem ziet zoals afvallen of ander gedrag, zie ik geen reden voor bezorgdheid. Als je nijn drinkt hoor je ook flinke geluiden in zijn buik, niks geks.
Aanbevolen berichten