Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Heb me speciaal hiervoor maar eens geregistreerd in dit forum, ben ten einde raad.

Ik heb sinds enkele maanden een konijn uit de opvang voor bij mijn andere konijn.

Dobby het konijn waar het op gaat is een gecastreerd mannetje.

1,5 week geleden leek hij minder te eten, is moeilijk te zien doordat ze met zijn tweeen zitten.

Vorige week woensdag at hij ineens geen appel en vond hem stil.

Meteen de dierenarts gebeld en kon meteen komen, het vermoeden was de tanden.

Dus konijn onder narcose en tandjes nakijken en bijwerken, toch dacht de da dat het dat niet meteen konijn zijn omdat het gebit er niet heel slecht uit zag.

Ze hebben wat plas opgevangen en hier zat wat bloed in, toen is er nog een foto van de buik gemaakt om te kijken of en blaasstenen of zand aanwezig was.

Dat was niet het geval en dus zou het een blaasontsteking zijn.

Ik kreeg AB, een pijnstiller en iets voor de darmen mee.

Hij eet pas sinds zaterdagavond weer een beetje zelfstandig, maar dat gaat nog steeds niet van harte.

Hooi eet hij wel redelijk goed en groen van een wortel, maar nog steeds geen appel of niks.

Hij krijgt nog steeds AB en dat moet hij voorlopig nog blijven krijgen maar ik vrees vreselijke vrezen als ik daarmee moet stoppen.

Ook valt me op dat hij soms wat onstabiel lijkt met lopen.

Oortjes zijn hartstikke schoon.

Nu vanmorgen lijkt hij weer niet echt zich zelf en heb het idee dat er nog meer speelt dan blaasontsteking.

De da weet het ook niet en dit heeft me al 300 euro gekost.

Ik vind het ook gewoon sneu hoe hij erbij zit.

Weet iemand wat het kan zijn??

Geplaatst:

Je had mij al eens een pbtje gedaan en ik vind het ook nog steeds heel raar klinken.

Heb je de opvang waar hij vandaan komt als is om ideeën gevraagd? 

Het klinkt niet direct typisch als blaasontsteking, maar ik heb ook rare dingen mee gemaakt met konijnen dat ze maar niet aten en niet aten. En maar blijven medicatie geven om de darmen te stimuleren en antibiotica en uiteindelijk kwamen ze er wel boven op.

Je tast alleen al die tijd zo in het duister.. Volgens mij kan je nog bloedonderzoek laten doen om dingen uit te gaan sluiten, maar verder zou ik het niet weten.

Onstabiel lopen klinkt als E.cuniculi wat natuurlijk best de kop op kan steken als de weerstand omlaag gaat, maar dat lijkt mij persoonlijk dan iets wat er nu bij komt. Bij EC blijven ze over het algemeen gewoon prima eten. 

Geplaatst:

Ik zou ook eventueel een andere dierenarts contacteren.

Een 2e opinie is altijd welkom natuurlijk in zo'n geval.

Misschien komt die met een andere conclusie...

Geplaatst:

Bij EC zijn ze toch meestal verlamd en kunnen ze niet meer lopen?

Hij eet opzicht goed hooi en groen van de wortel en drinken doet hij ook.

Keutelen doet hij inmiddels ook weer prima, dus opzicht lijkt er vooruitgang te komen.

Maar hij is gewoon nog lang niet het konijn van voor hij ziek werd.

Naar de dierenarts gaan leverd ook weer extra stres op en zoals gezegd weten ze het daar niet.

Geplaatst:

Nee hoor, ze wankelen ook wel. Een van Lonja's konijnen heeft waarschijnlijk ook EC en zij heeft een filmpje hier staan en dan zie je dat het arme dier "dronken" loopt en wankelt. Andere konijnen tollen om hun as.

Geplaatst:

Heb het filmpje even bekeken maar zo loopt die van mij echt helemaal niet.

Hij hupt gewoon maar soms is het net alsof hij zich wat meer moet corrigeren.

Zijn kop is ook niet scheef of niks.

Geplaatst:

Ik zou meteen starten met Panacur en meloxicam, wel even laten goedkeuren door een (goede) DA natuurlijk. Baat het niet, dan schaadt het niet en geloof me, als je er te laat bij bent, trek je je zowat de haren uit je hoofd omdat je blijft denken "had ik niet..." " was het niet..."

beterschap en sterkte!

Geplaatst:

(Nog even een toevoeging, misschien hebben we er allemaal wat aan: de DA waar wij zaterdagavond kwamen gaf aan dat Meloxicam naast Panacur gegeven wordt vanwege de pijn die veroorzaakt wordt door piepkleine ontstekingen aan de zenuwuiteinden. Dit zou, naast de Panacur, zonder problemen 3 weken lang 2x daags gegeven kunnen worden. Daarnaast gaf hij aan dat, ALS het EC zou zijn en er meerdere konijnen bij elkaar wonen, volgens de laatste bevindingen preventief elk jaar opnieuw, al deze konijnen 3 weken lang Panacur toegediend zouden moeten krijgen. Hij gaf aan pasgeleden op een congres te zijn geweest waar dit besproken zou zijn geweest)

(Info van Dierenkliniek De Berendonck, Nijmegen, dierenarts Peter)

Ik wil hiermee overigens NIET stellen dat er bij het konijn van TS, sprake van EC is, het is alleen maar suggestief

Geplaatst:

Mijn mannetje eet sinds een half jaar geleden ook minder en zag ik met zijn pootje trekken. Met zich wassen terwijl hij op zijn achterpoten staat zag ik hem soms wankelen. Hij moest echt zijn evenwicht zoeken, maar verder deed hij alles gewoon en was er weinig te zien. Nadat hij met pijnstillers en AB behandeld was ging het wel iets beter, maar hij bleef wankel. Nadat hij fenbendazol (panacur) kreeg kwam er verbetering in. Het bleek toch EC te zijn. Was ook niet de eerste gedachten van de dierenarts, maar omdat het andere niet werkte en ik al een ander konijn met EC wilden we toch ook deze optie behandelen en gelukkig met goed resultaat.

Volgens mij kan panacur voor tijdelijk niet zo veel kwaad, dus je kan de optie misschien wel voorleggen aan de dierenarts.

Geplaatst:

Ik ga toch met panacur starten, vandaag nog.

Mijn da is op vakantie en na wat overleg met de assistente, mag ik het zo op gaan halen.

Hopelijk knapt hij hiervan volledig op.

Heel erg bedankt voor het meedenken.

Hou jullie op de hoogte.

Geplaatst:

Ik moet er toch ook aan denken hoor. Mijn konijn liep ook niet gelijk zo, dat was na een week pas. In het begin was ze alleen een beetje wankel, ook hoe jij zegt van dat even moeten corrigeren, maar we dachten dat dat kwam omdat 1 pootje het niet goed deed. Ik weet ook niet zeker of het EC is hoor. Mijn n konijn eet prima verder dus dat is wel anders.

Overigens zou ik wel ook pijnstiller geven, bijvoorbeeld Novacam, Metacam, zoiets, niet omdat EC pijn zou doen maar omdat dat ontstekingsremmend werkt. Naast de parasiet moet je ook die ontstekingen behandelen omdat die ook voor neurologische uitval kunnen zorgen en schade kunnen geven.

Geplaatst:

Hij heeft pijnstiller gehad, maar heb nog een beetje staan dus dat kan ik wel geven.

Hij heeft het net gehad.

Ben blij als ik in ieder geval kan stoppen dadelijk met de AB, want ik merk dat hij twee keer per dag die spuitjes in z'n bek goed zat is.

Nu ook nog 1x per dag de panacur de komende maand minimaal.

Geplaatst:

Eet hij die wel zelf? Je kan het mengen met wat lekkers. Dan hoef je geen spuitje in zijn bek te doen. Ik geef het nu met een baby-fruithapje. Wel opletten dat er geen giftige dingen in zitten zoals aardappel. Het biologische peer-prutje is hier een groot succes. Ook pijnstiller kan je mengen met wat lekkers. Hopelijk eet hij dat misschien wel aangezien hij zo slecht eet.

Geplaatst:

@Lonja, ik wist ook niet dat EC wel pijn kan doen, vanwege de ontstekingen die EC in de zenuwuiteinden kan veroorzaken. Daar kreeg ik die Meloxicam voor mee, dat is ook ontstekingsremmend en kan zonder problemen langere tijd gegeven worden volgens de bezochte DA. Het gekke is dat EC op zoveel verschillende manieren tot uiting kan komen, het hoeft inderdaad niet pijnlijk te zijn maarja, als je nijn echt niet wil eten zou je je kunnen voorstellen dat er toch sprake is van pijn.

Geplaatst:

Hij heeft net ook weer volop sla gegeten.

Belangrijkste vind ik toch dat hij hooi eet en dat doet ie en hij maakt prima keutels geen mini keutels die aan elkaar plakken ofzo.

Het is zo'n lieverd en doordat hij blijft eten geeft ie niet op, dus hopelijk lukt het hem om hier helemaal bovenop te komen.

Geplaatst:

Nou mooi dan gaat het toch wel vooruit dus!

Ja ik wist ook niet dat EC pijn kan doen. Kan het me op zich wel voorstellen, maar niet iets wat ik eerder gehoord of gelezen had. Vaak zal het niet voorkomen dat het pijn doet denk ik. Omdat ze gewoon blijven eten en actief blijven en zo. Weer wat geleerd!

Geplaatst:

Toen hij zo erg ziek was en niet wilde eten zat hij de hele dag in zijn hok, terwijl ze de hele tuin hebben.

Pas sinds zondag komt hij weer zelf uit en vanmorgen zat hij al voor het deurtje te wachten.

Gelukkig blijf ik vooruitgang zien.

Ik heb fenbendrops (panacur) en ik lees hier overal dat je 1 ml panacur moet geven maar ik moet 2,3 ml hiervan geven.

Is wel veel, arm dier krijgt ook nog de AB 1,1 ml.

Geplaatst:

Fenbendrops heeft een andere toedienings hoeveelheid dan panacur.  Mijn konijn van rond de 1,5 kilo moest 1,5 ml en die van een kilo krijgt 1ml fenbendrops.  Dus ik denk dat het 1ml per kilo konijn is.

Bij twijfel gewoon nog even de dierenarts bellen of het inderdaad klopt.

Geplaatst:

Wij moesten Wortel (3 kg) 2,4 ml per keer geven, eens per 24u. Ineens. Dus niet in 2 dosissen. Was inderdaad een hele spuit vol, maar het lukte als je telkens een beetje in haar mondje deed. (Dus niet de spuit in een keer leegspuiten, maar dat begrijp je vast wel :-)  ) Volgens de DA had dat te maken met de "klap" die de parasieten dan krijgen. Het was 0,8 ml per kg lichaamsgewicht. Maar laat je maar goed informeren door je DA.

Geplaatst:

De dierenarts zei dat het een vies goedje is voor de konijn, dus geef een klein beetje appelmoes erachter aan.

Verder zie ik nu weinig vooruitgang, hij blijft wat wankel.

Soms heb ik het idee dat hij slecht hoort of ziet, sinds gister zit hij ook weer meer in zijn hok.

Hij eet wel goed en eet ook weer meer soorten groenten en fruit maar nog steeds is het nu geweldig.

Ik geef de panacur gewoon verder, als hij na een tijd niet verbeterd moet ik dan evengoed door aan ermee?

En wat ik mij afvraag, worden konijnen zo niet hartstikke resistent gemaakt.

paarden bijv. worden ontwormt en bij wormbesmetting krijgen ze binnen korte termijn meerdere keren een ontworming maar niet 4 weken lang iedere dag.

Geplaatst:

Goed om te lezen dat het goed gaat met eten!

EC is gewoon echt een groot probleem. En dragen heel veel konijnen bij zich, soms komt het nooit tot uiting, soms wel als de weerstand omlaag gaat wat dat betreft nu niet gek zou zijn. Het punt is het aantonen, je kan een bloedonderzoek laten doen, daar kan wat uit komen, maar het heeft niet te betekenen dat ze het daadwerkelijk daarvan hebben, maar ook drager kunnen zijn.

Je kan EC niet doden, maar enkel de ontstekingsreactie afremmen en weer in balans brengen. Het wordt dus zo afgeremd dat het verder weer symptoomloos blijft en het lichaam weer sterk genoeg is om het onder controle te houden. Het kan dan wel terug komen in een periode van stress of weerstandsvermeerdering.

Breng ons op het punt waarom je het zo lang moet geven, omdat je iets afremt en niet zoals wormen dood, moet je wel een lange kuur geven, eer je voldoende hebt afgeremd om weer stabiel te worden. Vandaar de 28 dagen en ook even doorgaan als de symptomen weg trekken, zodat het lichaam het hopelijk weer aan kan. 

Op het punt resistentie... ik denk dat, dat zeker kan mbt wormen bij konijnen, maar niks doen is ook geen optie. Eigenlijk moeten ze gewoon naar mijn mening dan toch, meer onderzoek doen naar EC. 

Ow ja de vooruitgang zie ik gemiddeld pas na 2 - 3 weken behandelen. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .