spring Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Net twee weekjes hier (10 weken) en ben gisteren naar dierenarts geweest omdat hij snot had.Ik heb hem zelf niet mee genomen vanwege het slechte weer en uitgelegd wat het probleem is.Nu had de dierenarts een antibiotica mee gegeven die ik in het water op moet lossen, maar hij weigert te drinken.Ik heb de boel nog eens verdund, maar vannacht heeft hij hooguit een druppel gedronken!Ik heb de fles omgespoeld en terug in gehangen.Hij is nu als een gek biks aan het eten zoals elke ochtend, en nu hopen dat hij wat wil, maar maak mij zorgen..Een stukje appel oid durf ik niet te geven omdat hij dat nog niet heeft gekregen.. Wat kan/moet ik doen??
Christaaa Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Overleg even met je dierenarts. Medicijnen oplossen in water is dowieso niet handig, want zo kun je niet een bepaalde dosering geven. Misschien kun je gewoon druppels krijgen die hij direct moet krijgen.
spring Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Hij dronk altijd een flesje per dag, vandaar dat wij dat zo wilden oplossen..dan had hij gegarandeerd 1 ml binnen.
Christaaa Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Moet hij 1 ml per keer krijgen? Doe dat dan door wat wortelhapje. Of over een geraspt appeltje. Als dat ook niet werkt, konijn in houdgreep en in bekje spuiten.
Christaaa Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Overigens: een medicijn kan heel anders werken als je telkens een beetje geeft ipv in 1 keer de hele dosis.
spring Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 ja, precies! Ik weet dus niet meer wat ze heeft gegeven..anders had ik het op een stukje appel gedruppeld of in zijn mondje gespoten.Dierenarts is er om 11:30 pas weer..
Nicky_the Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Voor vocht kun je ook afgespoelde bladgroente en komkommer geven.1 flesje per dag? Is het een flaamse reus met een hamster flesje? Anders zou ik me toch zorgen maken..Weet je zeker dat het snot is en niet bijvoorbeeld een reactie op stoffig hooi?
spring Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Nicky, nee, dat weet ik niet zeker. Hij heeft verder geen bodembedekking, alleen hooi in zo´n ronde hanger en het is erger geworden. Hij heeft een vies neusje en niest af en toe.Omdat ik geen groenvoer heb gegeven, alleen biks en hooi, durf ik nu niet zo goed vanalles te geven nu zijn weerstand minder is.Ik heb de antibiotica uit het flesje gehaald net en hij begint nu te drinken!! Dat is alvast wat!Het flesje is 320 ml, hij drinkt normaal zeker 300 ml op een dag.
spring Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Ik zie geen snot eruit lopen, zijn neus wordt viezer (bruin)Het "rommelen/brommen" (geluid) maakt hij heel vaak wanneer hij eet, dus ik geloof niet dat dat benauwdheid is.
spring Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Ik heb het over geraspte appel gedaan, maar hij wil het nog niet.Ik vrees dat ik het er met dwang in moet spuiten, hij drinkt intussen iets water, maar nog steeds heel weinig.
asti Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Heb je wel een spuitje meegekregen om het zo te geven? En is het inderdaad een medicijn dat ineens gegeven mag worden? Wat is de naam van het antibioticum, misschien dat iemand het hier kent.
spring Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Ja, stom, dat weet ik dus niet! Ik heb hier zo'n spuitje liggen...maarrr..de eerste 0,5mm zit er in! Ik heb zijn brokjes geplet en met AB en water gemengd. Als hij dat straks niet meer wil, gebruik ik appelmoes.Allemaal thanks to forum hier! ;-)
Domino Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Hmmm heb je geen flesje of potje waar het in zit? Of alleen spuitjes meegekregen?Hoe ziet het eruit? Kleur of kleurloos?
Nicky_the Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Ik vind het maar vreemd... Je da over treed de wet door jou een ab mee te geven zonder verpakking en zonder het konijn te hebben gezien..Ik zou wel voor een goede aanpak gaan wanneer het echt snot is, anders kan het chronisch worden.
Nicky_the Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 De symptomen die jij op geeft had mijn konijn ook als allergische reactie, maar zijn ook dingen die bij snot kunnen horen.
spring Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 Ik heb spuitjes mee gekregen en heb gisteren even gebeld en mocht 5 mm per keer geven, gaat goed gelukkig en het is echt snot.Nicky, de dierenarts woont bij mij om de hoek (wij wonen in Belgie) en is eigenlijk meer veearts dan dierenarts (maar dan echt een goede). Omdat ik zelf diploma paraveterinair heb, doet ze niet al te moeilijk wanneer ik het konijn niet binnen breng, ze vertrouwt mijn anamnese wel. We wachten deze week even af, als het niet verdwijnt, stuurt ze mij door naar een collega die meer in konijnen zit.
Nicky_the Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Ik heb spuitjes mee gekregen en heb gisteren even gebeld en mocht 5 mm per keer geven, gaat goed gelukkig en het is echt snot. Nicky, de dierenarts woont bij mij om de hoek (wij wonen in Belgie) en is eigenlijk meer veearts dan dierenarts (maar dan echt een goede). Omdat ik zelf diploma paraveterinair heb, doet ze niet al te moeilijk wanneer ik het konijn niet binnen breng, ze vertrouwt mijn anamnese wel. We wachten deze week even af, als het niet verdwijnt, stuurt ze mij door naar een collega die meer in konijnen zit. Naar mijn weten word er met snot een sample genomen en dat word onderzocht. Zo kun je de juiste antibioticum voorschrijven en voorkomen dat de snot chronisch (blijvend) word. Ik wil niet heel vervelend zijn, maar dat zou je als dierenarts zijnde moeten weten.. Net als dat sommige antibiotica dodelijk zijn voor konijnen.. Dus antibiotica voorschrijven terwijl je 1. Het konijn niet hebt gezien en er dus niets bekend is. 2. Niets of zeer weinig van konijnen weet. is niet bepaald handig..
GompieSandra Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Paraveterinair is assistente toch?Gokken op snot is niet zo heel moeilijk lijkt me, maar gokken hoe je behandeld lijkt me minder handig..... De toediening van een medicijn kan op meer manieren, maar niet elke manier is geschikt, zeker niet als het maat voor een deel op gaat.Zou mijn manier niet zijn zo......
spring Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 Ja, iets meer als assistente is dat. Het is snot inderdaad.Dierenarts is geen konijnkundige dierenarts uiteraard, maar ze weet er wel het een en ander over omdat haar zoon konijnen fokt.Ik ga morgen even naar collega die vooral in kleine huisdieren doet, ik wordt nu toch wel ongerust over manier van behandeling..
Lonja Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Met snot hoeft helemaal geen sample genomen te worden. Je hebt gewoon antibiotica nodig en je kan het onderzoeken om te weten om welke bacterie het gaat en gericht behandelen maar vaak gaat het om meerdere bacteriën tegelijk dus je kan ook met een breed-spectrum antibioticum behandelen. Natuurlijk is het wel handig om zeker te weten dat het snot is, dat ben ik met je eens. Maar aangezien Spring paraveterinair is kan ik me goed voorstellen dat de dierenarts niet veel met ziet dan zij een dat het in dat geval niet handig is om met een konijn met snot te gaan slepen. Wel is het ook verstandig om te weten wat de naam is van het middel dat je geeft.
Lonja Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Ik bedenk me nu trouwens, als jij paraveterinair bent kun je gewoon injecties geven. Dat is veel minder gedoe natuurlijk.
spring Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 Ik ben er ook vanuit gegaan dat het een breed spectrum antibiotica was die ze mij heeft gegeven.Maar ik wil dat er toch even naar zijn longetjes geluisterd wordt, dus ik ga morgen even langs andere praktijk. 1
spring Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 Klopt ja, maar ze had mij al vloeibare AB mee gegeven. :wink2:
spring Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 Kopt ja, maar ze had mij al vloeibare AB mee gegeven en dat gaat er nu wel goed in.
Aanbevolen berichten