Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Afgelopen dagen heb ik flink wat meegemaakt met mijn konijnen. Ik zal jullie het hele verhaal vertellen.

1,5 jaar geleden kreeg mijn exram (Bux) EC. Gelukkig was ik er op tijd bij en heeft hij voor een maand lang antibiotica, pijnstillers enzo gekregen. Na een maand werd hij gezond verklaard door de dierenarts. Na een week ongeveer ben ik met Bux weer naar de dierenarts gegaan omdat hij aan het niezen was. Hij heeft toen een tijdje aan de antibiotica gezeten. Dit mocht helaas niet helpen en daarom heeft die dierenarts vervolgens een aantal keren prikken gegeven met antibiotica. De snot werd minder maar over was het niet. Na dat Bux weer voor controle was bij de dierenarts vertelde de dierenarts mij dat hij Chronische snot heeft. Verder wouden ze stoppen met de behandeling, maar mocht het erger worden moest ik direct terug komen.

Een jaar lang heeft Bux geen last gehad van snot, tot vorige week. Hij begon weer een beetje te niezen maar nog niet heel erg. Afgelopen zondag begon hij toch weer erg te niezen en heb ik afgelopen maandag direct een afspraak gemaakt bij mijn nieuwe dierenarts ( ik ben verhuisd). Bux had inderdaad weer last van snot en was hij aardig wat afgevallen. Hij mocht naar huis met een antibiotica kuur. Maandag avond ben ik gelijk begonnen met het kuurtje. Op dat moment ging het naar mijn idee redelijk prima met Bux. Dinsdag ochtend heeft hij nog zijn brokjes zitten eten en s'middags nog heerlijk wat groenten. Hij at niet zoveel als voorheen maar hij at.

Dinsdag avond laat veranderde dit totaal. Ik geef ze ´s avonds voordat ik ga slapen nog wat lekkers. Maar dit keer pakte Bux het niet aan. Hij bleef vrij veel stil in een hoekje zitten en ik vertrouwde het niet. Ik heb direct een papje gemaakt van zijn brokjes om hem te dwang voeren. Ik kreeg het met moeite erin maar hij had teminste wat binnen. Om 1 uur snachts merkte ik dat hij achter uit ging. Ik heb hem toen opgepakt en met hem op de bank gaan zitten. Ik heb hem heerlijk toegedekt met een dekentje en hij heeft zo 2 uur bij mij gezeten. Om de 2 uur gaf ik hem eten. Ik maakte continu warme kruikjes voor hem zodat hij warm bleef.

Rond 3 uur snachts maakte ik me echt zorgen. Hij begon te piepen als ik hem oppakte en werd steeds slapper en slapper. Ik ben per direct op zoek gegaan naar een dierenarts die ik kon bereiken buiten de werktijden van mijn eigen dierenarts. Op hun site stond dat ze spoedgevallen door sturen naar Diergeneeskunde in Utrecht. Zelf zit ik met vervoer en kon helaas met geen mogelijkheid in Utrecht komen. Ik vond het vreselijk want ik zag mijn kleine ventje echt achteruit gaan. Maar ik kon op dat moment niets anders doen dan hem warm houden, eten geven en hem dus in leven proberen te houden. Zelf heb ik die nacht geen oog dicht gedaan en heb ik de uren afgeteld totdat ik eindelijk naar een dierenarts kon gaan.

Eindelijk konden we terecht bij een dierenarts en heb ik hem daar zo snel mogelijk heen gebracht. Hij werd weer onderzocht en op dat moment klonken zijn longen totaal niet goed en hij had ook slijm bij zijn keuteltjes. De dierenarts heeft hem per direct opgenomen om hem aan het infuus te brengen en hem te dwang voeren. Zelf zag ze nog een kans in hem omdat hij zo sterk was. De dierenarts had met mij afgesproken om mij begin van de middag even te laten weten hoe het met hem ging. Maar toen ik net thuis kwam belde de dierenarts al op dat hij helaas overleden is.

Waardoor Bux echt zo snel achteruit ging kan de dierenarts mij niet vertellen. Zij dacht dat het toch weer het opspelen van de EC en snot is en dat hij een bacterie in zijn darmen had.

Nadat ik thuis kwam van het afscheid nemen van Bux heb ik Bunny heerlijk een schoon hokje gegeven. Nadat ik haar groente had gegeven zag ik dat Bunny ook kortademig is en dat ze ook aan de diarree is. Dit waren ook 2 symptomen die Bux had. Ik heb toen gelijk de dierenarts gebeld en die had liever dat ik even wat mest kwam brengen zodat ze een mest onderzoek konden doen. Ik ben direct op de fiets gestapt en naar de dierenarts gereden. Ze hebben toen onmiddelijk een mest onderzoek gedaan en daar kwam alleen in uit dat Bunny vrij veel brillendoosjesgist in haar ontlasting heeft. De dierenarts vertelde mij dat konijnen dit zowiezo bij zich dragen maar dat Bunny het iets meer heeft dan normaal.

Door mijn eigen dierenarts zijn we toen doorverwezen naar de dierenarts bij Diergeneeskunde in Utrecht. De dierenarts heeft voor ons geregeld dat we daar met de dierenambulance heen konden omdat ze het geen idee vond dat ik met Bunny naar Utrecht zou reizen. Mocht Bunny hetzelfde hebben als Bux dan kon Bunny vrij snel achteruit gaan.

In Utrecht is ze toen weer helemaal onderzocht. Maar ook zij konden niet vinden waar Bunny (en waarschijnlijk dus Bux ook) last van heeft. Ze vonden haar inderdaad kortademig maar haar longen klonken goed. Op de diarree konden ze niks zeggen. Ze mocht weer mee naar huis maar moet nog wel goed in de gaten gehouden worden. Ook mocht ze nu alleen nog een hele kleine hoeveelheid brokjes en voor de rest alleen maar hooi.

Op dit moment gaat het redelijk met Bunny. Ik merk echt aan haar dat ze Bux mist. Verder is ze nog wel levendig en nieuweschierig. Eten doet ze ook nog wel maar wel veel minder dan normaal. Maar sinds vandaag eet ze helemaal geen brokjes meer. Ze heeft nog wel een klein beetje hooi gegeten en nog wat groenten. Maar ik vind wel dat ze vrij weinig eet.  Sinds gisteren heb ik geen diarree gevonden. Wel zijn haar ronde keuteltjes zachter dan normaal.

Kan het zijn dat Bunny niet meer eet omdat ze Bux mist? Of is ze toch echt ziek?

Ik vroeg me ook af wanneer je het beste kan beginnen met dwang voeren. Doe je dit als ze helemaal niks eet of begin je hier al mee als ze weinig eten?

M.v.g. Danique

p.s.= sorry voor het lange verhaal, maar vond het wel handig om even het hele verhaal uit te leggen...

Geplaatst:

Wat een ellende maak je mee zeg..... wat het dwangvoeren betreft, je konijn heeft geen gas in de buik? Is dat ook goed bekeken? En zijn ze er nu achter gekomen wat je konijnen onder de leden hebben? En hoe oud is Bunny nu? Het klinkt een beetje (naar wat ik heb gelezen) als Coccidiose, maar ik kan er compleet naast zitten. En dat had denk ik ook uit het onderzoek moeten komen. Vreemd hoor, en vooral jammer dat je niet echt een duidelijke oorzaak hebt. Dan kan je gericht behandelen, nu is het maar gokken.

heeeeeel veel sterkte en succes in ieder geval!

Geplaatst:

Iemand anders had vorig jaar ook een konijn met brillendoosjesgist probleem. En dat was niet zo heel er bekend. Volg je gevoel: voelt het niet goed, bel dan direct de dierenarts. Ik kan me heel goed voorstellen dat je bezorgd bent. Heel erg veel sterkte met de situatie.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Ellende is het inderdaad. Ik slaap zelf amper omdat ik eerst voor Bux heb moeten zorgen en nu dus ook nog voor Bunny.

Tijdens het mestonderzoek hebben ze ook gecontroleerd op Coccidiose maar dit heeft ze ook niet.

Ze hebben ook meerdere keren aan haar buik gevoeld voor eventuele gas. Maar dat had ze ook niet zeiden allebei de dierenartsen.

Ze zijn er helaas nog niet achter gekomen wat ze hebben. Wel heb ik de patienten kaarten mee gekregen van mijn dierenarts en daarin staat dat Bux waarschijnlijk is overleden aan toch nog EC, snot en een bacterie in de darmen.

Maar wat mij toch nog zorgen maakt is de zachte keutels van Bunny, het kortademig zijn en het weinig eten. Ze heeft nu de helft van haar groenten op. Haar brokjes heeft ze nog steeds niet aangeraakt. En heel af en toe eet ze een stengeltje hooi, maar dat is ook het enige.

Het moeilijke wat ik ook nog vind is dat Bunny aan de bijna te dikke kant is. Ze moest van de dierenarts dus daarom ook op dieet. Voor haar diarree, inmiddels zachte keutels nu, mocht ze eigenlijk alleen een heel klein beetje brokjes en hooi. Maar omdat ze dit bijna niet eet weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen. Moet ik haar dwang voeren of gewoon alles aan bieden wat ze WEL wilt eten?

Geplaatst:

Dit is best wel een moeilijk verhaal en daarom ook moeilijk om je te zeggen wat te doen. Wat heeft de dierenarts je geadviseerd?

Ik zou zelf eventjes niet bij haar bijna te dik zijn stil staan. Een konijn wat niet of weinig eet valt snel af, maar het ergste is dat de darmen stil komen te liggen. Een konijn wat niet eet moet gedwangvoederd worden. Haar aanbieden wat ze lekker vind is natuurlijk afhankelijk van wat het is. Je moet er nl voor waken dat het geen verdere problemen kan geven.

Geplaatst:

Het is inderdaad een moeilijk verhaal en daarom weet ik op dit moment niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil graag dat ze blijft eten vanwege de darmen. Maar het enigste wat ze eet is groenten zoals wortel, wiltlof en andijvie. En dit allemaal lijkt mij ook niet erg goed voor de diarree (zachte keutels). De dierenarts heeft daarom ook gezegd dat ze zo weinig mogelijk groenten mag.

Ze eet dus nog wel iets maar wel vrij weinig. Ik heb er net nog een heel klein stukje brood gegeven en dat graaide ze zowat uit mijn handen. Ze wil dus wel eten maar alleen bepaalde dingen. En die dingen lijken mij dus juist niet goed voor haar zachte keutels.

Ook vind ik dat ze erg weinig keutels heeft. Ze keutelt nog wel maar veel zijn het er niet.

Ze is trouwens ook gecontroleerd op haakjes op de kiezen, maar die kon de dierenarts ook niet zien. En het lijkt mij dat als ze haakjes heeft dat ze dan ook geen gedroogd brood, af en toe een stengeltje hooi en van die harde konijnen snoepjes kan eten....

Geplaatst:

Ik zat je verhaal nog eens te lezen, en ja, een konijn kan ook minder gaan eten omdat hij/zij het overleden maatje mist. Ik heb het zelf begin dit jaar aan de hand gehad. Na het overlijden van m'n Nijntje ging haar maatje Rakker minder eten. Hij is toen helemaal onderzocht, is zelfs drie dagen opgenomen geweest, maar de dierenarts wist het gewoon niet.

Uiteindelijk ben ik een ander pad ingeslagen (waar een hoop mensen niet in geloven) en kreeg te horen dat het gemis de oorzaak was.

Maar goed ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw konijn het geval is, maar het kan een mogelijkheid zijn.

Hoe heeft de dierenarts je konijn gecontroleerd op haakjes. Soms zien ze nl niet altijd dat er haakjes zijn. Middels een speciale "camera" kunnen ze beter in het bekje kijken en kunnen zo eventuele haakjes zien, die ze op de normale manier niet zien.

Verder zou ik zelf overgaan tot dwangvoederen. Ook zou ik zo af en toe ook wat groenvoer aanbieden, maar dan wel in de mate dat ze geen diarree krijgt.

Geplaatst:

Mijn dierenarts zei inderdaad ook al dat Bunny minder kan gaan eten door het gemis van haar maatje. Maar dan maak ik me toch echt wel zorgen over de zachte keutels en het kort ademig zijn. Het is wel allemaal met Bunny begonnen nadat Bux is overleden.

Ze heeft alleen met zo'n ding (ik weet echt niet hoe dat heet) in haar bekkie gekeken. Dus niet met een soort van camera. Ze zei zelf ook dat ze op deze manier niet helemaal achter in haar bekkie kon kijken, maar dat als ze echt haakjes heeft dat ze dan helemaal niks eet.

Ik ga dan toch maar beginnen met een aantal keren dwang voeren. Ik zag net op de site van mijn dierenarts dat ze ook morgen een gewone werkdag hebben, dus ik ga ze morgen toch even bellen om na vraag te doen.

Geplaatst:

Iemand anders had vorig jaar ook een konijn met brillendoosjesgist probleem. En dat was niet zo heel er bekend. Volg je gevoel: voelt het niet goed, bel dan direct de dierenarts. Ik kan me heel goed voorstellen dat je bezorgd bent. Heel erg veel sterkte met de situatie.

Dat was jetsel volgens mij. Ik kan het topic niet terug vinden. Had haar konijn toen niet heel veel diarree?

Geplaatst:

Wow, jij hebt een goed geheugen. :) Brillendoosjesgist bij honden en katten is idd met veel diarree (voornaamste oorzaak wordt genoemd het eten van konijnenkeutels), dus ik neem dan ook aan dat het bij konijnen ook zo is? Ik weet wel dat heel veel mensen zoiets hadden van: wat voor dingen? Met google ook niet te vinden, dus misschien met het overzetten naar het nieuwe forum verloren gegaan?

Geplaatst:

Ja klopt dat konijn had ook diarree. Wat jammer dat dat topic niet meer terug te vinden is, want verder kan ik me geen andere topics herinneren daarover.

Je zou Jetsel een berichtje kunnen sturen over de behandeling die zij gegeven heeft? Die is namelijk wel aangeslagen.

Geplaatst:

Allemaal super bedankt voor de reacties!

Om 12 uur kan ik mijn eigen dierenarts bereiken dus die ga ik zo eerst bellen. Ook zal ik Jetsel een pb sturen over de behandeling.

Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst:

Weer even een update.

Ik ben inmiddels weer met Bunny naar de dierenarts geweest. Ze is weer helemaal onderzocht maar ze konden weer niks vinden. Ze denken toch dat het weinig eten te maken heeft met het verliezen van haar vriendje.

Ik heb even overlegd met de dierenarts over de voeding en het is op dit moment gewoon heel belangrijk dat Bunny extra vezels binnen krijgt. Groente mag ik haar op dit moment helemaal niet geven. Om de 4 uur moet ik haar dwang voeding geven en uiteraard ook onbeperkt hooi. Mocht het verslechteren met haar dan moet ik weer terug naar Utrecht voor verdere onderzoek.

Geplaatst:

Ik kan me voorstellen dat groente niet mag, ivm de diarree. Is hooithee geen optie? Dat helpt meestal tegen plakpoep, maar ik vind het nu een beetje moeilijk om te zeggen of het in dit geval goed is of juist niet. He wat lastig dat ze geen diagnose kunnen stellen. :(

Geplaatst:

Groenten mag inderdaad niet vanwege te zachte keutels. Ik heb gelukkig geen diarree meer bij haar gezien maar nog wel hele zachte keutels, vandaar dat ze geen groenten meer mag. Eerlijk gezegd heb ik niet gevraagd of ze ook hooi thee mag. Dus dat geef ik toch dan liever niet.

Ik heb op advies van de dierenarts ook nog een bakje met dwang voeding in haar hok gezet zodat ze dat zelf kan eten als ze wilt. Hiervan heeft ze nog niks gegeten maar ze zat net wel weer even wat hooi te knabbelen. Verder moet ze dus echt gedwang voerd worden zodat ze wel genoeg binnen krijgt.

Ik was ook nog vergeten te vermelden dat ze in haar nek een kale plek heeft. Maandag heeft de dierenarts hiernaar gekeken en ze vond zelf dat het er goed uit zag. Dus niet rood of schilferig. Ik moest het wel in de gaten houden. Sinds gisteren krapt ze ook vaak in haar nekje en daarom heb ik de DA er net weer naar laten kijken. Er zat nu wel een klein schilfertje op de kale plek, maar dit kon ook komen door het krabben. Wel heeft de DA haar een pipetje gegeven in haar nek, voor eventuele mijt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .