Jose Smeding Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Bugs is zojuist gebeten door 1 van mijn ratjes, hij liep langs de kooi en de rat had het puntje van zijn oor te pakken!Hij heeft er zelf zo op het oog geen last van en huppelt vrolijk verder....Moet ik Bugs zijn oor ontsmetten? Het is een klein wondje, maar het bloeden is nog niet gestopt? Wat kan ik evt. doen om ontstekingen te voorkomen? Of kan dit geen kwaad en moet ik het gewoon laten gaan?Alvast bedankt voor de hulp!
Vloems Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Ach! Het bloeden werkt ook ontsmettend, maar ik zou zo niet weten of en wat je erop zou kunnen smeren. Ik zou zn oor onder de kraan houden. Ik denk dat ikzelf even een dierenarts zou bellen voor advies, want (en misschien slaat dat helemaal nergens op) een rat lijkt me niet zo'n hygienisch dier...
Valentine Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Dat vind ik inderdaad nergens op slaan...het gaan niet om een wilde rat die uit de riool komt gekropen, maar om een tamme rat.In ieder geval zou ik het wel ontsmetten, je hebt altijd de kans dat een wondje gaat ontsteken. Gewoon een beetje in het oog houden en als het niet mooi geneest naar de DA.
Jose Smeding Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 Bedankt voor de reacties!Zojuist toch maar even de DA gebeld en zij adviseerde idd ook om even te ontsmetten voor alle zekerheid (niet persé nodig) Dus ga het even schoonmaken met betadine en afgekoeld gekookt water. En verder hou ik het de aankomende dagen even goed in de gaten.Zelf persoonlijk weet ik niet of een ratje wel of niet een hygiënisch diertje is. Het is natuurlijk een tamme rat en geen rioolrat geweest maar zoals alle dieren (en mensen) is een mond sowieso niet echt hygienisch.Ben wel verbaasd over het feit, dat mijn ene ratje totaal niet in de gaten heeft dat er een konijn rond huppelt en mijn andere rat naast slapen maar 1 ander doel heeft en dat is Bugs! Hij heeft laatst ook het deurtje open gebroken en is regelrecht op Bugs afgelopen en hem aangevlogen.
Gridje Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Ratten kunnen (zowel tamme als die rioolratten zoals jullie noemen) kunnen ziektes overbrengen zoals hoewel zeldzaam de rattenbeetziekte, weet niet of het ook bij konijnen kan overgebracht worden, maar een beet is altijd onhygienisch en vooral als het bloed kunnen bacterien in de bloedbaan gekomen zijn, dus ontsmetten is het minste wat je MOET doen, en dan in de gaten houden op ontstekingen of ander gedrag bij je nijn, het zal wel goedkomen maar ik wilde dit toch wel even melden.
Valentine Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Nuttige info Gridje! Op internet is daar inderdaad niets over te vinden, of dat ook op konijnen kan worden overgedragen. Want er staat dat niet alleen ratten, maar ook andere knaagdieren dit kunnen overbrengen... maar dan vooral info te vinden van mensen die gebeten zijn. In principe kan elk dier een (zeldzame) ziekte overbrengen, een hond- of kattenbeet kan ook gevaarlijk zijn voor zware ontstekingen dus je moet altijd opletten. Maar om nu te zeggen dat het ene huisdier 'vies' of minder hygiënisch is dan het andere...
Gridje Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Valentine voor mij zit er geen verschil tussen meer of minder hygienische huisdieren, ook wij mensen kunnen elkaar infecties overbrengen (niet alleen door bijten) en wil dat zeggen dat wij mensen onhygiensisch zijn daarom, nou nee, het ligt ook aan de verzorging van het huisdier als je die continu in een kooi houdt met mest tot het dak heb je kans dat het dier ook meer bacterien etc. ronddraagt maar ook dat hoeft niet...
Jose Smeding Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 Bugs zijn oor is net ontsmet en nu even goed in de gaten houden.Het viel mij op dat er op internet weinig informatie te vinden is over het samen houden van ratjes en konijnen? En dan vooral in dit soort gevallen wanneer er gebeten word. Dus blij met dit forum,waar toch goed meegedacht word, fijn! Thanks
Valentine Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Valentine voor mij zit er geen verschil tussen meer of minder hygienische huisdieren, ook wij mensen kunnen elkaar infecties overbrengen (niet alleen door bijten) en wil dat zeggen dat wij mensen onhygiensisch zijn daarom, nou nee, het ligt ook aan de verzorging van het huisdier als je die continu in een kooi houdt met mest tot het dak heb je kans dat het dier ook meer bacterien etc. ronddraagt maar ook dat hoeft niet... O nee zo had ik het ook niet begrepen, het was een reactie op een eerder bericht hier in het forum! Ik ben het volledig met je eens eigenlijk.
Aanbevolen berichten