Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik kom al een poosje op bunnybunch voor informatie over hoe het beste te zorgen voor de nijntjes, alleen ik heb nu een vraag waar ik zo snel geen antwoord op kon vinden, dus me toch maar aangemeld.

Aangezien ik nieuw ben zal ik het hele verhaal maar even vertellen.

Rond oktober heb ik twee voedstertjes overgenomen van iemand die er geen zin/tijd meer voor had.

Alles ging prima, ze hadden samen een hok van twee verdiepingen waar ze alleen 's nacht ingingen, verder mochten ze de hele dag los lopen in de tuin.

Een paar maanden liepen de konijntjes nog in de tuin toen het buiten al donker was en mijn vriend en ik opeens gegil hoorden buiten, natuurlijk zijn we meteen naar buiten gerend en heeft m'n vriend een marterachtig dier zien wegrennen. 1 konijntje zat in het hok (die had niks) en de ander was aangevallen, had een beetje speeksel(?!) in z'n nekje en verder heel erg geschrokken natuurlijk. Na een beetje vertroetelen en een paar stukjes wortel ging het weer en hebben we ze opgesloten in hun hokje.

Hierna zijn ze elke avond als het begon te schemeren het hok ingegaan en ging alles weer goed.

Tot afgelopen donderdag, mijn vriend en ik waren een paar dagen weg, wat op zich geen probleem was. M'n vader zou de nijntjes voer geven en opsluiten en dan 's ochtends weer voeren en vrijlaten.

Donderdagavond kreeg hij ze het hok niet in en heeft toen gedacht van "ze gaan zo wel naar binnen" (ja ik weet het stom, stom!) vrijdagochtend toen hij weer ging kijken zat er 1 konijn in het hok, waar in eerste instantie niks aan te zien was en lag het andere Nijntje dood in de tuin :(

Hij heeft het dode konijntje toen begraven en de andere gevoerd en is naar z'n werk gegaan.

Ik kwam die middag rond half 4 thuis (had ook niet eerder kunnen komen, ik zat in het buitenland) en pas toen vertelde m'n vader wat er gebeurd was, omdat hij het niet aan de telefoon had willen zeggen.

Ik ben dus meteen naar m'n konijntje gaan kijken en ik schrok me rot. Had een hapje uit z'n oor, verder geen bloed, had niks gegeten, hij was in shock, reageerde nergens op, en als ze al een stapje deed, gebruikte ze haar rechter voorpoot niet.

Meteen de dierenarts gebeld natuurlijk, konden gelijk langskomen, ze had verder niks aan haar pootje, geen fractuur, maar wel meerdere bijtwondjes.

Ze kreeg daar vast een spuitje met pijnstilling. Ik moest gaan dwangvoeren en we kregen antibiotica, als voorzorg, mocht het inderdaad een marter zijn (die kans was groot volgens hem), omdat het gewoon vieze beesten zijn, en pijnstilling mee naar huis. Ondertussen gaat het alweer een stuk beter. Het dametje eet weer zelfstandig en hupst weer rond, lijkt ook geen pijn meer te hebben, ik heb haar wel naar binnen gehaald omdat ik het zielig vond in d'r eentje zonder haar zusje.

De vraag was eigenlijk of ik kan stoppen met de pijnstillers als ze geen pijn meer lijkt te hebben. Ik durf het niet zo goed eigenlijk, omdat ik het gevoel heb dat ze dankzij de pijnstillers weer durft te lopen enz. Terwijl als het 's ochtends of 's avonds tijd is voor de medicatie ze eigenlijk nog steeds vrolijk terwijl de vorige dose dan toch uitgewerkt is. En hoelang moet ik doorgaan met het geven van de antibiotica, het was eigenlijk meer uit voorzorg natuurlijk, maar de momenten dat ze de medicijnen krijgt zijn zo stressvol, dat ik het gewoon zielig vind. Twee keer aangevallen door zo'n stom beest, d'r zusje is dood en dan ook nog die stress.

Jeetje t'is wel een heel verhaal geworden, sorry daarvoor

post-31483-0-28792100-1396819044_thumb.j

Mijn meisje met haar zielige oortje :(

Geplaatst:

Bah, da's wel een hele nare thuiskomst! 

Ik zou zelf nu gewoon stoppen met de pijnstilling. Als ze wel weer pijn krijgt, dan kun je direct weer beginnen toch? Wat betreft de antibiotica, hoe lang geef je die nu? Meestal krijg je wel instructies over hoe lang je dit moet geven, heb je die niet gekregen dan is het vaak door gaan tot het flesje leeg is. Het is wel belangrijk dat je de kuur afmaakt, dus bij twijfel kun je het beste even de dierenarts bellen.

Geplaatst:

Ja dat is ook waar natuurlijk, kan meteen weer beginnen mocht het nodig zijn. Antibiotica krijgt ze pas drie dagen, maar ik ben het vergeten te vragen, of ik heb het helemaal niet meegekregen, omdat ik zelf ook zo geschrokken was.

Morgen de dierenarts nog een keer bellen lijkt me misschien ook wel het handigste.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .