Ga naar inhoud

inenten altijd effectief?

jaila

Aanbevolen berichten

Als je konijnen ingeent zijn tegen VHS en myx is het dan vanzelfsprekend zo dat ze het echt niet kunnen krijgen of bestaat er nog een kans dat ze eraan overlijden of ziek worden? En hoe zit dit met jonge konijntjes die nog niet ingeent mogen worden(vanaf wanneer mag dat)??

tzijnmisschien een beetje domme vragen maar ik zou het toch graag willen weten:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

serieus:O dat is echt niet lang:S hoe doen jullie dat dan met enten? tot nu toe ent ik ze twee keer per jaar (tegelijk voor myx en vhs..en nog iets wat daarin zit) .. dat was normaal volgens de dierenarts.. Ik ben al eens 4 konijnen aan vhs kwijtgeraakt:(:(:(.. dat was mijn eigen schuld.. had er te weinig verstand van.. ben er nu nog steeds niet overheen.. stomme ik.. ik wil nu alles doen om zoiets weer te voorkomen, maar moet je ze dan om de 4 weken voor myx laten enten??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn DA (die veel verstand heeft van konijnen) ent je beter niet tegen myx, tenzij er een uitbraak in je buurt is. Zij ent zelf haar eigen konijnen ook niet.

De mijne zijn momenteel - op Siebe na - ook niet geƫnt tegen myx. Siebe heeft nog een inenting gekregen in de opvang voor ik hem adopteerde. Ik weet niet hoe ik dat vind. Voel me dubbel over de beslissing om tijdelijk niet te enten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm.. tbegint nu wel ingewikkeld te worden.. ik wil eigenlijk gewoon wat het beste voor ze is.. maar het lijkt me zoĀ“n groot risico om ze helemaal niet te enent.. maar daarom staat het hier dus ook op de site waar het is uitgebroken zeker.. weet je ook waarom het beter is niet te enten (ik kan nu even geen vraagtekens typen.. irri toetsenbord.. sorry:$) Ik weet nl echt even niet of ik ze de volgende keer wel of niet moet laten enten tegen myx dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

en oja.. dat was ik even vergeten.. ik dacht dat je bij myx duidelijkere symptonen zag als bij vhs(weet ik niet zeker:$).. maar stel dat je begin tekenen ziet van myx en ze zijn niet ingeent daartegen.. is het dan niet al te laat..(vraagteken:$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als ze eenmaal myx hebben en geen enting zijn ze eigelijk al verloren.Er is myx gisteren ondekt bij een collega fokker van mij.5 konijntjes waren niet geent de rest wel gelukkig.Van de 5 niet geente nijnen hebben er 3 myx.De da daar gaat ook de reeds geente konijntjes nu weer opnieuw enten om te voor komen dat de enting af loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de DA is het beter van niet te enten omdat de risico's op ziekte door het vaccin zelf te groot zijn. Het feit dat de mijne niet geƫnt zijn heeft trouwens vooral te maken met het feit dat er tijdelijk geen dervaximyxo in de handel was in Belgiƫ...

Dat is hier regelmatig een punt van discussie op BB hoor. De ene denkt zus en de andere zo. Eigenlijk weet ik het zelf niet goed.

Als je de begintekenen van myx ziet, dan is het inderdaad te laat om te enten. Je mag enkel gezonde dieren enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh.. zo zit het.. sorry dat ik zoveel vraag.. maar is dat welleens voorgekomen dan.. dat er konijnen ziek zijn geworden door het vaccin.. of ken je mensen die dat hebben meegemaakt..

Is het dan jusit niet zo dat als je ze wel ent, ze minder kans hebben op myx en stel dat ze een ziekte krijgen door het vaccin.. je daarvoor nog optijd kan handelen en zorgen dat de DA ze daarvan geneest..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .