Sneeuwvlok Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Hoi allemaal, Ik zou graag jullie advies willen over het volgende. Onze gecastreerde ram niest behoorlijk. We hebben al eens gebeld met de dierenarts en die adviseerde te letten op allergiegevoeligheden. Beide konijnen zitten samen in een buitenhok, met permanente ren en lopen los in de tuin als wij thuis zijn. Het hok staat in een hoek uit de zon en wind en in de winter of bij veel wind/regen hangt er een waterdichte deken over het hok zodat het niet inregent etc.Echter, nijn blijft niesen. Overigens soms tijden niet en dan weer in eens wat meer. Zijn vriendin lijkt nergens last van te hebben. Ik heb net het hok grondig schoongemaakt, alles eruit, vochtige doek erdoorheen, lekker laten luchten en alles er weer vers en schoon in. Meestal haal ik niet alles eruit namelijk maar het is nu nog erger dan anders. Kan ik hieruit opmaken dat het van het stof in het nieuwe stro komt? Zo ja, wat kun je nogmeer in een buitenhok leggen ipv stro? Denk namelijk dat alleen zaagsel oid weg waait of niet blijft liggen als ze er doorheen rennen. Hij niest zo erg dat zijn neus er ook helemaal nat van is en ik vind ook zijn ogen natter en oogranden bleker dan bij zijn vriendin. Is het raadzaam om toch naar een DA te gaan of kan ik hem al redelijk met thuisdokteren helpen? Zou zelf niet weten wat de DA met een stofallergie zou kunnen doen. Alvast dank!!Willemijn
asti Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 hm ik kan me bijna niet voorstellen dat een konijn dat buiten zit zo enorm allergisch is voor iets. Het eerste dat ik me opkomt is dat er iets in de neus zit wat er niet hoort, waardoor er irritatie is, gesnotter, genies en getraan. Maar goed.. het is allemaal gissen, ik kan me wel goed voorstellen dat je wat meer wilt weten dan alleen wat de dierenarts tot nu toe heeft gezegd. Ik vind het eerlijk gezegd ook frappant dat de DA via een telefoon 'allergie' zegt bij een buitenkonijn. Ben even aan het zoeken gegaan... dit is blijkbaar toch een mogelijkheid:http://www.dierengebit.nl/konijn/konijn-snot/snot-bij-het-konijn-door-grasspriet En je hebt gewoon (chronische) snot, maar ik weet eigenlijk niet of daar ook constant genies bij hoort. Persoonlijk zou ik echt even langsgaan bij de DA, dat ze maar eens goed in het neusje kijken of de boel proberen uit te spoelen ofzo.
Domino Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Ik heb er een die van stro enorm gaat niezen, hij woont ook buiten en zit op beukensnippers. Nu had hij destijds ook chronisch snot, maar is daar gelukkig vanaf gekomen. Ik denk dat het wel raadzaam is om met je konijn langs de dierenarts te gaan om te kijken of het inderdaad allergiegerelateerd is of dat het Snot betreft.
Lonja Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Bij snot hoort inderdaad continu niezen. Ze niezen zich suf. Snot komt veel voor bij konijnen en wat jij beschrijft, niezen, natte neus, natte ogen, klinkt gewoon als snot eigenlijk.Natuurlijk kan het ook iets anders zijn als een grasspriet, maar snot is waarschijnlijker.Ik zou hiermee naar een konijnkundige dierenarts gaan, want aan de telefoon allergie roepen vind ik wel een beetje gek.
Sneeuwvlok Geplaatst: 16 maart 2014 Auteur Geplaatst: 16 maart 2014 OMG asti, dat arme konijn, zo'n enorme grasspriet in zijn neus. Kunnen ze ook gaan niesen als ze in de rui zijn? Hij heeft nogal een dik pak haar (lijkt altijd alsof hij met een oor in t stroom heeft gezeten en kan me voorstellen dat je last hebt van je eigen haren. Hij had zich namelijk nogal uitvoerig zitten wassen nadat ik hem had gekamd. Zal is kijken hoe hij het doet op beukensnippers!!
asti Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Niezen door haar... naja een haartje kan kriebelen natuurlijk, maar niet op het niveau dat een nijn constant aan het niezen is. En een konijn dat allergisch is voor konijnenharen lijkt me sterk Heb je de mogelijkheid naar een andere dierenarts te gaan? Want zoals ik al zei, het advies dat je via de telefoon hebt gekregen geeft me niet direct de indruk dat het een heel konijnkundige arts is. Zonde ook als je moeilijk moet gaan doen met andere bodembedekking enzo, als het probleem heel ergens anders ligt.
Aanbevolen berichten