Ga naar inhoud

Konijn ziek


yolan

Aanbevolen berichten

Hallo,


Mijn konijn eet heel weinig en zit alleen maar stil boven. Hij laat ook veel minder keutels dan normaal. Als m'n konijntje wat eet kauwt hij er heel lang op. Ik wil wel naar de dierenarts maar mijn vader en moeder willen het nog aankijken. Hij zit al stil sinds zaterdag avond/einde middag. Wat moet ik doen?


 


Gr yolan


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt niet goed Yolan. Het klinkt alsof je konijn bijvoorbeeld haken op de kiezen heeft, of gas heeft (of allebei). Als konijnen niet eten dan vallen hun darmen stil en dat overleven ze vaak niet. Het is dus wel belangrijk om vandaag met hem naar een konijnkundige dierenarts te gaan. Als hij zo stil zit heeft hij waarschijnlijk pijn. Knarsetand hij ook? Konijnen zijn prooidieren en laten het pas heel laat merken als ze ziek zijn.

Ik hoop dat je je ouders kan overtuigen om vandaag met hem naar de dierenarts te gaan. Goed dat je het opmerkt en probeert actie te ondernemen. Laat je ouders anders even meelezen op het forum. Als je pas morgen naar de dierenarts mag kan het al te laat zijn.

Succes en beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Yolan,

Goed dat je hier om advies komt vragen! :)
Een konijn moet goed dooreten; doet hij dat niet en stopt hij zelfs met eten dan gaan de darmen uiteindelijk stil liggen. Als dat te lang duurt (even grof geschat zo'n 12 uur) wordt het heel moeilijk om je konijn er weer bovenop te helpen. (konijnen kunnen net zoals katten niet vasten.)

Er kunnen heel veel verschillende redenen zijn waarom hij heel weinig wil eten; misschien heeft je konijn last van gas in zijn darmen, of zit hij juist verstopt. Of misschien heeft hij pijn aan zijn tanden, omdat je zegt dat hij zolang kauwt. Of mogelijk is het wel een combinatie van dit alles, want het een kan tot het andere leiden. (Een konijntje met gebitsproblemen kan bijvoorbeeld last van gas krijgen omdat hij door te weinig eten problemen met zijn darmen ontwikkelt. )

Wat het precies is, dat kunnen wij niet zeggen. Maar het is heel belangrijk dat je - vandaag nog ! - naar een dierenarts gaat die je konijn kan nakijken. Hij/zij kan dan luisteren of er sprake van gas is, voelen of het maagdarmkanaal verstopt zit en controleren dat er geen haakjes (scherpe uitsteekseltjes) op de kiezen zitten of de voortanden voor problemen zorgen.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ships, heel de reacties die in de tussentijd geplaatst zijn niet gezien.
Maar ik sluit me dus ook aan bij wat Lienappelsien al heeft geschreven :wink2:

Plus Dierenkliniek ken ik niet, maar ben je er wel eens geweest? Heb je er wel een goed gevoel over? (Het is altijd wat lastig hoor, want je weet meestal van tevoren niet hoeveel verstand de DA van konijnen heeft natuurlijk. ) :)

En peterselie mag Vosje eten hoor. Geen giga hoeveelheden, maar het is gezond en eetlustbevorderend, en het is nu vooral; beter iets eten, dan niets eten. :)


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij (hard) zit te knarsetanden dan heeft hij echt pijn. Alleen kleine stukjes peterselie eten is niet genoeg. Een dierenarts bezoeken is nu echt nodig. Ik ken de dierenarts die je noemt niet, we weten natuurlijk ook niet in welke provincie je woont. Dit is een lijst met konijnkundige dierenartsen http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/18263-lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd/ Maar als een dierenarts er niet op staat wil dat natuurlijk niet per se zeggen dat ze niet konijnkundig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles na gekeken, nageltjes zijn geknipt en hij heeft pijnstillers gekregen. We hebben voer gekregen om via een spuitje te voeren. We hebben de pijnstillers ook meegekregen. Morgen gaat ie behandeld worden voor zijn tandjes. Die worden geslepen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi! Dan kan hij daar in elk geval geen last meer van hebben voorlopig! :)
Wel goed in de gaten blijven houden, want het kan zijn dat er weer haakjes ontstaan.

En zelfs al kleine haakjes kunnen voor enorme ellende zorgen, want bij elke kauw/maalbeweging prikt zo'n haakje in gevoelige delen van de mond, wat natuurlijk zeer doet, en waardoor je konijn uiteindelijk zal proberen om kauwen/malen met de kiezen waar de haakjes op zitten te vermijden. En dat zorgt er dan weer voor dat de kiezen niet meer afslijten, en de haakjes alleen maar groter worden. Nouja, het gevolg laat zich raden.
 

Tip; kijk ook eens goed naar het voer dat je geeft. Ik weet niet wat je voert hoor, maar in elk geval: Hooi is heel belangrijk (want vezels slijten de kiezen goed af), en als voeding ernaast is goede kwaliteit biks ook een manier om de tanden te helpen afslijten. Trovet is voeding waar een aantal leden hier (waaronder ik zelf) wel goede ervaringen mee hebben. Het lijkt de groei van haakjes af te remmen doordat het een wat hardere brok is. Het is wel wat duurder dan veel andere voeding (en via de dierenarts verkrijgbaar), maar je hebt er wel veel minder van nodig per dag (zeg even grof geschat een 'eierdopje') dan een zak gemengd voer. En goede voeding, of het nu Trovet is of een ander 'A-merk, scheelt uiteindelijk vaak ook weer in dierenartskosten :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zei de dierenarts ook al. We hebben nu wel thuis pijnstiller en dwangvoer, als het weer gebeurt kunnen we dat in iedergeval wel geven. Hij keutelt al weer, en hij is al weer actief(er). Wij kopen biks(en hooi) bij de ranzijn. we hebben van de dieren arts ook een zakje met grof biks gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18,1%? Dan zou ik wel opzoek gaan naar een voer met meer vezels. In bijvoorbeeld ss zit er al 25% vezels. En er was volgens mij op het forum ook iemand die trovet aan raade bij haken vanwege de harde structuur van de brokken. Misschien is voer met meer vezels wel duurder is maar op de lange termijn kan het wel heel veel dierenarts kosten schelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .