Ga naar inhoud

Nieuw virus tegen konijnen in ontwikkeling.


Nyuszi

Aanbevolen berichten

Ik zit net een artikel in de Quest van februari te lezen. Het gaat over de overlast die konijnen kunnen bezorgen en over fretteren (vangen van konijnen met behulp van fretten) als bestrijdingsmiddel.


 


Daarin staat ook het volgende:


In Nederland hebben we een beetje last van konijnen. maar in Australïe zijn ze een regelrechte ramp. Halverwege de 19e eeuw zijn de konijnen daar voor de plezierjacht ingevoerd en al snel overspoelden ze het land. Inmiddels leven er honderden miljoenen konijnen die akkers kaalvreten. De schade aan de landbouw wordt op zo'n 200 miljoen Australische dollar per jaar geschat. Om de konijnenplaag te bestrijden, worden ze expres besmet met ziekten. In 1950 zijn met myxomatose besmette dieren uitgezet en in 1990 is het VHS-virus verspreid. De Australische plaagdierenonderzoekers van het Invasive Animals Co-operative Research Centre zijn nu bezig een nieuw virus te ontwikkelen om de konijnen ziek te maken.


 


 


 


Lekker is dat, kunnen we over een aantal jaar nog een inenting gaan halen bij de dierenarts.


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreselijk, wat sneu.

Dat van de fretten heb ik wel vaker gehoord. Om misselijk van te worden

 

Wat vind je er precies sneu aan? Konijnen kunnen een enorme plaag vormen, dat is niet alleen heel vervelend voor boeren, maar ook niet goed voor konijnen zelf. Meestal komt dit voor in gebieden waar er weinig natuurlijke jagers zijn waardoor ze zich vrijwel onbeperkt kunnen voortplanten.

 

De kans is natuurlijk groot dat dit weer een topic wordt waarin het vooral gaat over de ethiek van jacht... maar ik hoop dat we wel een beetje verder kunnen kijken dan lieve konijntjes die absoluut niet dood mogen.

 

VHS en Myx zijn natuurlijk vreselijke manieren om te sterven en daarbij is het niet in de hand te houden qua mutaties en overslag naar huisdieren. Dat er uberhaupt ergens wordt overwogen om een nieuw virus te ontwikkelen vind ik dus ook zeker wel verbazend. Van de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je in een gigantisch land als Australie niet zomaar even een handjevol jagers op pad kan sturen om aan beperking te doen. Jagers introduceren is zeker in dat land funest voor andere inheemse dieren (het is niet voor niets dat katten daar actief geweerd worden in de natuur). Je zal toch wat moeten op een gegeven moment.

 

Belangrijk is om je te realiseren dat konijnen niet van nature voorkomen in Australie, maar daar zijn geintroduceerd (in 1788 de eerste paar) en nu dus enorm de boel verstoren. Ze zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor bodem-erosie, iets wat jaaaaren kan duren voordat het zich ook maar een beetje weer herstelt in de natuur. Het zijn dus echt niet alleen maar boeren die denken 'ik wil geld maken dus eet mijn oogst niet op'. Het is echt een milieudrama daar, die beestjes. Of ze nou schattig zijn of niet.

 

Meer info hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbits_in_Australia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de manier hoe ze het doen is het sneu... Om een dier te laten lijden onnodig nogwel! er bestaan toch wel andere opties misschien niet op dit moment..

 

Ze hebben geprobeerd om ze in te perken door hekken te plaatsen (in een enorm land als australie is dat ook geen pretje), vergiftiging, jacht, ziektes... en het helpt eigenlijk allemaal niks. Als je ideeen hebt dan horen ze dat daar vast heel graag, maar niks doen tot er een geweldig diervriendelijke optie is werkt niet, want tegen die tijd is er niets meer over van de natuur daar (door erosie wordt ook plantengroei verstoord) of de oogst (je moet toch iets eten...).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja berichtte onlangs ook over die plannen van Australië. Ik vind het niet verstandig. Myxomatose is op dezelfde manier in Australië begonnen, maar is uiteindelijk toch verder verspreid. Dat zal je met een nieuw virus uiteindelijk ook hebben.

En inenten kan natuurlijk alleen als er iets is ontwikkeld om mee in te enten. En dan nog, dat zal alleen bij tamme konijnen kunnen. Op deze manier kunnen er grote populaties wilde konijnen verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In bepaalde gebieden van Australie is het illegaal om konijnen als huisdier te houden. Maar gezien de geschiedenis van Myx lijkt een virus me dus ook niet verstandig, om veel redenen. Je ziet in Europa al dat het virus milder wordt, bovendien worden dieren er resistent tegen omdat de sterksten steeds overleven waardoor het originele virus uiteindelijk ook niet meer werkt.


 


Overigens is volgens de Engelstalige site van wiki het virus niet via Australie verspreid, maar is het in Europa bewust geintroduceerd in Frankrijk en daarna ook in Engeland. Hier is het een heel ander verhaal, omdat het zich inderdaad ongecontroleerd verspreid (en rap!) terwijl konijnen en hazen hier gewoon soorten zijn die hier thuishoren en beperking van aantallen dan ook niet moet leiden tot het uitroeien van het dier in hele gebieden.


 


http://en.wikipedia.org/wiki/Myxomatosis#Spread_of_the_disease


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vreselijk om op deze manier de hoeveelheid konijnen terug te dringen, maar in Nederland is men daar ook schuldig aan geweest. Het klopt was Asti zegt. In Nederland is bewust myxamatose verspreid om de konijnenpopulatie te verminderen. Daardoor moeten we nu met z'n allen ieder jaar onze lieverds laten inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was niet degene die daarover berrichte, ik weet even niet meer wie dat was. Heb er wel op gereageerd toen.

Overigens is myxomatose niet helemaal expres in Europa verspreid, 1 Fransman dacht dat het wel een goed idee was tegen de konijnen in zijn tuin die toch afgeschermd was maar dat myxomatose zich toch kan verspreiden zonder dat de konijnen met elkaar in contact komen wisten ze toen nog niet. Dus dat gebeurde toch en daar waren ze maar wát blij mee in Frankrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .