Lovelybunny Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Toen het twee weken geleden goed weer was hebben we de nijntjes even buiten laten hoppen, ze hadden genoeg schuilplekken dus we dachten dat het onschuldig was.Na een paar uurtjes weer binnen gezet en sindsdien is Mesa erg verkouden. Ze niest de hele tijd.En nu is Sjorsje ook aan het niezen geslagen. Hun kooi staat op dezelfde plaats als waar die altijd heeft gestaan.Kunnen we er iets tegen doen?En als het niet over gaat deze week dan toch maar naar de dierenarts gaan?Ze eten allebei heel erg goed en drinken ook normaal.Dus ik denk niet dat ze echt heel ziek zijn. Sjors was gisterenavond wel heel erg aan het piepen! Toen hebben we even een tijdje met haar geknuffeld en toen ging het weer.Ze wilt de hele tijd fietsen op Mesa, maar Mesa is ook heel erg koppig dus als ze het zat is geeft ze even een snauw.Daarna wassen ze elkaar weer en is alles prima. Iemand tips?
piccaso123 Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Ik zou eigenlijk morgen al naar de dierenarts gaan! dan ben je er vroeg bij en als je dan nog een week gaat wachten kan het misschien al snot hebben en geloof me dat wil je niet.
Kelleke01 Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Onmiddellijk naar de DA gaan! als je te lang wacht kan snot chronisch worden... echt niet goed
Syrabi Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Chronisch snot is geen pretje. Dat heeft mijn Morty zijn hele leventje gehad en dat wens ik geen enkel konijn toe. Ga liever nu naar de dierenarts.
Lovelybunny Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 update Ik heb de DA gebeld, moest de konijntjes even controleren op snot en vieze oogjes. Maar er is niks te zien. Allebei komt er geen gele vloeistof uit de neusjes en eigenlijk helemaal geen vloeistof, ze niezen gewoon. Oogjes zijn ook helder en tranen niet. DA raadt me af op spreekuur te komen, ivm de stress voor de konijntjes. Ze denkt dat het niet nodig is en het vanzelf over gaat. Het was ook al heel wat minder geworden. Gisteren zijn ze in het buitenhok geweest omdat het zo'n mooi weer was! Nu beginnen ze weer een beetje te niezen. Ze eten en drinken nog gewoon goed. Nu hebben we alleen het probleem dat Sjors de hele tijd op Mesa doet fietsen. Mesa is nieuw en pas 5 maandjes, Sjors is 11 maanden. Sjors trekt ook de haren uit van Mesa. DA zei dat het waarschijnlijk de hormonen zijn. Mesa wordt er ook echt gek van soms, want dan geeft ze Sjors een snauw. Een minuut later liggen ze weer bij elkaar, elkaar te wassen. We denken erover om Sjors te laten steriliseren. Iemand hier ervaringen mee? We willen ze niet uit elkaar halen (hebben we overigens ook bijna geen ruimte voor) en Sjors heeft zoveel humeurwisselingen; dan is ze lief en knuffelig en dan wilt ze fietsen op Mesa en daarna blaast ze weer als wij in haar kooi zitten om alles weer netjes te maken. Maar owé als er eten komt; dan is mevrouw poeslief!
SuusjeB Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Goed blijven opletten! Bij mijn konijn begon het ook met alleen maar niezen en na een dag kwam er wit slijm uit. Gelijk aan de antibiotica gegaan, kan namelijk snel naar de longen slaan zei DA.
Lonja Geplaatst: 12 maart 2014 Geplaatst: 12 maart 2014 Het kan zijn dat ze de snot eraf poetsen met de pootjes.Konijnen zijn eigenlijk niet gewoon verkouden. Het kan snot zijn, het kan iets anders zijn, maar aangezien ze het allebei hebben denk je toch wel gauw aan snot (pasteurella). Dat gaat niet vanzelf over en als je er niets aan doet wordt het erger en kan helaas chronisch worden. 2 Voedsters samen gaat vaak mis rond de leeftijd van een half jaar, dan spelen de hormonen op. Castratie kan de hormonen verminderen maar wordt eigenlijk pas vanaf 6 maanden gedaan. Het is ook geen garantie dat het daarna wel goed gaat, 2 voedsters samen is namelijk geen ideale combinatie. Je zou het natuurlijk sowieso kunnen proberen over een tijdje, maar wellicht helpen 1 of 2 gecastreerde rammen erbij, die ze zelf hebben uitgezocht en waarvan de karakters matchen, beter om de rust terug te krijgen.Heel goed in de gaten houden met dat rijden, goed uitkijken dat de vlam niet in de pan slaat en de ander van zich af gaat bijten, want 2 voedsters kunnen lelijk vechten en elkaar ernstig verwonden, zeker op deze leeftijd.
Aanbevolen berichten