Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ik heb een dwergkonijn van anderhalf jaar, nu ben ik vanmorgen met hem bij de dierenarts geweest omdat zijn ondertanden scheef staan en te lang werden ,deze zijn nu bijgeslepen.

de dierenarts zei dat doordat die tanden zo scheef staan er een goede kans is dat ik iedere 4 a 6 weken dit moet gaan laten doen.

ook zei de dierenarts dat zoiets vaak veroorzaakt wordt door calciumtekort, op de vraag hoe ik dit dan kan aanvullen kreeg ik niet echt een antwoord.

nu krijgt hij iedere dag groenvoer, hij krijgt enkele malen per week gedroogde kruiden en hij eet science selective.en natuurlijk onbeperkt hooi.

Is er iemand hier die misschien weet wat ik nog kan doen om dit tekort mogelijk aan te vullen?

de dierenarts zei ook dat hij wel een erg platte neus heeft en een verkeerde stand van de kaken waardoor het dus niet goed afslijt, dit is mogelijk erfelijk.

dat slijpen vind ik geen probleem als ik hiervoor iedere keer terug moet maar ik wil wel alles eraan doen om dat calciumtekort weg te krijgen.

iemand misschien tips?;)

Geplaatst:

Ik denk zelf dat het doorgroeien van de tanden te maken heeft met de verkeerde stand van de kaak. Ik heb het natuurlijk niet gezien, maar dat klinkt mij veel logischer in de oren. Kalkgebrek heb ik nog nooit gehoord als oorzaak.

Bijslijpen elke paar weken kan, maar is voor het konijn erg vervelend. In mijn ogen kun je de voortanden beter blijvend laten verwijderen. Of de kiezen wel goed afslijten bij de afwijkende kaak, kun je nog eens laten bekijken.

is het een idee nog eens de mening van een andere dierenarts te vragen?

Geplaatst:

Calciumtekort is wel een mogelijke oorzaak, maar niet echt voor de hand liggend met de voeding die hij bij jou krijgt. Sowieso is een afwijkende stand van de kaak een veel meer voorkomende oorzaak. Ik sluit me dus bij Christa aan verder.

Geplaatst:

Ik had vroeger ook een konijn waarbij ik de voortanden om de zoveel tijd moest laten knippen. Ik hoor nog wel eens dat mensen dit zelf ook doen. Als het kiezen zijn wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar werden de tanden bijgeslepen en ging je konijntje onder narcose? Dan lijkt het me wel wat heftig als het ieder 4 tot 6 weken zou moeten.

Als de kaak scheef staat heb je kans dat je konijn ook haakjes op zijn kiezen (gaat) krijgen, en aan een scheve kaak kan je met ander voer niks aan veranderingen. Wat je voert ziet er prima uit. Sommige konijntjes (en hun baasjes) hebben dan pech.... Ik heb een konijn waarbij de kiesjes scheef staan. Ongeveer eens in de 3 a 4 maanden moet hij geholpen worden.

Ik weet niet hoe het zit met calcium, dacht dat konijnen vaker eerder te veel dan een tekort hebben.

Geplaatst:
Ik had vroeger ook een konijn waarbij ik de voortanden om de zoveel tijd moest laten knippen. Ik hoor nog wel eens dat mensen dit zelf ook doen. Als het kiezen zijn wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar werden de tanden bijgeslepen en ging je konijntje onder narcose? Dan lijkt het me wel wat heftig als het ieder 4 tot 6 weken zou moeten.

Als de kaak scheef staat heb je kans dat je konijn ook haakjes op zijn kiezen (gaat) krijgen, en aan een scheve kaak kan je met ander voer niks aan veranderingen. Wat je voert ziet er prima uit. Sommige konijntjes (en hun baasjes) hebben dan pech.... Ik heb een konijn waarbij de kiesjes scheef staan. Ongeveer eens in de 3 a 4 maanden moet hij geholpen worden.

Ik weet niet hoe het zit met calcium, dacht dat konijnen vaker eerder te veel dan een tekort hebben.

Knippen moet je absoluut niet doen. Je hebt kans op splijten van de tanden en het is voor het konijn niet prettig.

Geplaatst:

het is niet onder verdoving gedaan, hij heeft zo zo afgeslepen,volgens mij was bo alleen maar blij dat hij van die lange tanden af was!

merkte niet dat het pijnlijk was of zo.

knippen doet mijn dierenarts ook helemaal niet , dat zei hij ook meteen.

volgens mij is het ook iets wat erfelijk is of zo je ziet zo dat de tanden niet recht staan.

hij heeft lekker gegeten toen we thuis waren en nu maar afwachten hoe vaak dit moet gaan gebeuren.

dank jullie wel dat jullie allemaal zo meedenken

Geplaatst:

Mijn konijn die vroeger geknipt werd is ook al 20 jaar geleden dus wellicht doet mijn da dat ook niet meer....

Maar goed dat ik dat ook weet :goed: handig zo'n forum!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .