Ga naar inhoud

Star Haar oog is rood denk ik ontstoken! Spider en haar tanden te lang! Help!


Djohn

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

zoals het onderwerp heet: Star Haar oog is rood denk ik ontstoken! Spider en haar tanden te lang!

duidelijker kan ik het niet maken. Ik keek hun nooit na of hun oren schoonwaren en hun ogen. en hun kont en of hun tanden en nagels schoon zijn! Hoevaak moet ik dat doen? Ze houden niet van optillen! ze zijn allebei nu bang voor mijn... :( Maar ja. beter dan dat ze van het stokje gaan.

ik heb foto's gemaakt en zal het meteen invoegen!

2rfzzfm.jpg goede oog!

2naspaa.jpg slechte oog!

2uonh20.jpg star haar tanden!

21esw8h.jpg spider zijn tanden!

Misschien heb ik het fout en is er niets aan de hand met spider en star zijn tanden. en dat de oog van star ook niets mis mee is. hoop dat jullie snel reageren!

Dit verklaard veel van hun plotselinge knaag gedrag... heb alles geprobeerd. omdat ik de plantenspuit wou vermijden. Maar de plantenspuit werkt het beste. Het is niet anders anders kunnen ze ook niet los. Ik moet dus een kleine spuit tegen hun neusje doen of tegen hun gezicht? of vacht? wat werkt het beste? of is dit per konijn verschillend?

hoop dat jullie me kunnen helpen met advies/ ervaringen.

aangepast door Djohn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oogje vind ik lastig te zien, het lijkt alsof haar derde ooglid wat gezwollen/geïrriteerd is. De foto's zijn niet zo heel duidelijk. Het ziet er in elk geval niet ernstig uit. En hun tandjes zien er perfect uit, maak je je daar maar geen zorgen om.

Dankjewel! Ik zou even een foto maken van der en er op zetten. Der oogje dat verkeerd was is net nat gespoten... Toen ze in de kussens ging bijten. Dat was niet mijn bedoeling... Volgens mij is dat met de waterspuit toch niet op het gezicht alleen een gerichte straal op de vacht?

hmm... ben benieuwd wat nu te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

star der goede oog de eerste de 2 tot de laatste is der slechte oog. zou ik morgen na de dierenarts gaan? Of hoeft dat niet?

hoevaak moet ik mijn konijnen eigenlijks controleren? 1 x per maand hoor ik. maar is elke week niet beter of geeft dit alleen maar meer stress?

2hmqbtd.jpg

bdno6u.jpg

2w66nvc.jpg

2h7l4xk.jpg

aangepast door Djohn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook langsgaan met Stars oog, misschien is het niet zo erg, maar het ziet er toch wat pijnlijk uit. En als je je ongerust maakt kan je Spider meenemen voor een controle. Als je er toch naartoe moet, is het makkelijk meegenomen. Over hoevaak je moet controleren: tja, dat hangt er een beetje vanaf. Ik heb een tam konijn en kan hem makkelijk elke dag controleren zonder stress als ik dat zou willen, maar als het veel stress oplevert is het inderdaad niet zo makkelijk. Mijn dierenarts heeft mij aangeraden om vooral op het gedrag te letten en één keer per week te wegen (omdat ik nogal overbezorgd was). Als je ze op een of andere manier vrijwillig op een weegschaal kan krijgen (met eten lokken bijvoorbeeld), zou je dat ook af en toe kunnen doen zonder veel stress. De keutels in de gaten houden is ook een goede manier om hun gezondheid te controleren. Meestal als er iets ernstig aan de hand is, merk je het wel aan hun eetgedrag, keutels of gewicht. Nagels, tanden en kont controleren doe ik eigenlijk bijna nooit als ik niets anders merk.

aangepast door Cathedral
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook morgenochtend even je dierenarts bellen en vragen wat zij ervan denken, vaak kunnen assistentes wel een goede inschatting maken of het nodig is om langs te komen.

ik zou zelf wel langsgaan omdat het er wel anders dan anders uitziet

Hallo! Dankjewel!

Ik heb al een email gestuurd met dezelfde foto's wel zo handig dat ze een totaal beeld al hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook langsgaan met Stars oog, misschien is het niet zo erg, maar het ziet er toch wat pijnlijk uit. En als je je ongerust maakt kan je Spider meenemen voor een controle. Als je er toch naartoe moet, is het makkelijk meegenomen. Over hoevaak je moet controleren: tja, dat hangt er een beetje vanaf. Ik heb een tam konijn en kan hem makkelijk elke dag controleren zonder stress als ik dat zou willen, maar als het veel stress oplevert is het inderdaad niet zo makkelijk. Mijn dierenarts heeft mij aangeraden om vooral op het gedrag te letten en één keer per week te wegen (omdat ik nogal overbezorgd was). Als je ze op een of andere manier vrijwillig op een weegschaal kan krijgen (met eten lokken bijvoorbeeld), zou je dat ook af en toe kunnen doen zonder veel stress. De keutels in de gaten houden is ook een goede manier om hun gezondheid te controleren. Meestal als er iets ernstig aan de hand is, merk je het wel aan hun eetgedrag, keutels of gewicht. Nagels, tanden en kont controleren doe ik eigenlijk bijna nooit als ik niets anders merk.

Dankjewel! Ik zou er op letten nu!

hoe gebruik jij de planten spuit eigenlijks als je konijn iets vervelends doet? Waar moet ik nou juist niet op richten en waar wel?

Bijvoorbeeld gezicht schrikken ze het beste of juist de vacht. Of juist dat gezicht niet mag. weet iemand anders dat misschien ook heeft iemand ervaring hierin? Want ze knagen nu ook aan de bankkussen er zit el een klein knipje in. schreeuwen klappen fluiten werkt niet meer. de waterspuit werkt wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad niet op de kop mikken, omdat het vervelend kan zijn als je in de ogen spuit. Dat heb je nu gezien toch? Of is dat niet de reden dat haar oog rood is?

Je kunt natuurlijk ook zorgen dat ze niet meer op de bank komen. Star is heel tam toch? Kun je haar niet gewoon wegduwen?

Ik weeg mijn konijnen alleen af en toe, ik zie het wel als er iets mis is met ze. Als ik iets raars merk controleer ik ze natuurlijk wel. Wilma moet elke 2 weken geknipt worden, dus die wordt vaker gecontroleerd, als ze er dan toch al zit.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook niet op het koppie mikken maar zorgen dat ze niet bij de bank kunnen. Hier hebben ze ook wel eens aan de nieuwe bank gezeten, nouja dat is dan maar zo het is nieuw voor ze dus erg interessant om te kijken wat het is en tot hoe ver ze kunnen gaan. Dat knagen is overigens al over hoor.

Qua controle, ik check ze onbewust elke dag wel, je kijkt toch ieder dag naar ze en als ik ze allebei even een aai of knuffel geef kijk ik toch even naar de oogjes, oortjes en nageltjes. Wanneer ze groenten krijgen blijf ik even bij ze zitten en zie ik gelijk of de tandjes nog goed hun werk doen. Het kontje zie ik iedere dag wel omdat ze steeds overal op en af springen dus als t me opvalt dat er een keuteltje in de vacht hang pak ik ze gelijk even op om goed te kijken. Zijn de dagelijkse standaard dingen die wanneer ze anders zijn toch wel opvallen.

Ik zou wel voor de zekerheid de dierenarts even raadplegen voor Star haar oogje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad niet op de kop mikken, omdat het vervelend kan zijn als je in de ogen spuit. Dat heb je nu gezien toch? Of is dat niet de reden dat haar oog rood is?

Je kunt natuurlijk ook zorgen dat ze niet meer op de bank komen. Star is heel tam toch? Kun je haar niet gewoon wegduwen?

Ik weeg mijn konijnen alleen af en toe, ik zie het wel als er iets mis is met ze. Als ik iets raars merk controleer ik ze natuurlijk wel. Wilma moet elke 2 weken geknipt worden, dus die wordt vaker gecontroleerd, als ze er dan toch al zit.

Ja, dat wegen moet natuurlijk niet elke week. Ik bedoelde meer dat als je graag regelmatig wil controleren zonder stress, je best kan wegen. Tenminste, dat is wat mijn dierenarts zei. Ik zie nu dat ik dat niet zo duidelijk verwoord had.

En over dat spuiten sluit ik me bij de rest aan, het kopje best vermijden en ik zou de straal ook niet te hard zetten als dat kan. Of anders van wat verder af spuiten. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat als het een zachte straal op de rug is, het geen kwaad kan. Ze kunnen ook tegen de regen, dus dit zal ook geen probleem zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad niet op de kop mikken, omdat het vervelend kan zijn als je in de ogen spuit. Dat heb je nu gezien toch? Of is dat niet de reden dat haar oog rood is?

Je kunt natuurlijk ook zorgen dat ze niet meer op de bank komen. Star is heel tam toch? Kun je haar niet gewoon wegduwen?

Ik weeg mijn konijnen alleen af en toe, ik zie het wel als er iets mis is met ze. Als ik iets raars merk controleer ik ze natuurlijk wel. Wilma moet elke 2 weken geknipt worden, dus die wordt vaker gecontroleerd, als ze er dan toch al zit.

Nee. dat is niet de reden. Ik deed het al weken niet met de waterspuit ik probeerde iets anders dus nee.

Dat gebeurde omdat ik schrok dat ze in de kussen beet. Anders zou ik dat niet doen.

De reden is lastig te bepalen. misschien de verhuizing naar de verwarming waar ze ook met 2 ramen te maken heeft. zie vorige topic.

ik kan der ook wegduwen ze is inderdaad er tam alleen kan ze mijn handen dan niet eng vinden?

13:30 heb ik een afspraak. met de dierenarts. heb de foto's al gestuurd dus ik doe er iets mee.

aangepast door Djohn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook niet op het koppie mikken maar zorgen dat ze niet bij de bank kunnen. Hier hebben ze ook wel eens aan de nieuwe bank gezeten, nouja dat is dan maar zo het is nieuw voor ze dus erg interessant om te kijken wat het is en tot hoe ver ze kunnen gaan. Dat knagen is overigens al over hoor.

Qua controle, ik check ze onbewust elke dag wel, je kijkt toch ieder dag naar ze en als ik ze allebei even een aai of knuffel geef kijk ik toch even naar de oogjes, oortjes en nageltjes. Wanneer ze groenten krijgen blijf ik even bij ze zitten en zie ik gelijk of de tandjes nog goed hun werk doen. Het kontje zie ik iedere dag wel omdat ze steeds overal op en af springen dus als t me opvalt dat er een keuteltje in de vacht hang pak ik ze gelijk even op om goed te kijken. Zijn de dagelijkse standaard dingen die wanneer ze anders zijn toch wel opvallen.

Ik zou wel voor de zekerheid de dierenarts even raadplegen voor Star haar oogje.

ze mogen er echt wel op alleen de kussens moeten ze niet gaan slopen ;)

oke ik zou eens gaan controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat wegen moet natuurlijk niet elke week. Ik bedoelde meer dat als je graag regelmatig wil controleren zonder stress, je best kan wegen. Tenminste, dat is wat mijn dierenarts zei. Ik zie nu dat ik dat niet zo duidelijk verwoord had.

En over dat spuiten sluit ik me bij de rest aan, het kopje best vermijden en ik zou de straal ook niet te hard zetten als dat kan. Of anders van wat verder af spuiten. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat als het een zachte straal op de rug is, het geen kwaad kan. Ze kunnen ook tegen de regen, dus dit zal ook geen probleem zijn denk ik.

Ok ik zou het op die manier gaan doen. . dankjewel!

aangepast door Djohn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer ze ook niet echt. Ik let wel altijd op of ze enthousiast aan komen huppelen als ik ze eten of iets anders breng (en of ze ook echt gaan eten), en ik kijk even rond of er geen vreemde keutels liggen. Met naar ze te kijken (zonder ze te pakken) kom je een heel eind. Als ik iets vreemds aan ze zie pak ik ze natuurlijk wel om even beter te kijken.

Succes bij de dierenarts voor het oogje.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer ze ook niet echt. Ik let wel altijd op of ze enthousiast aan komen huppelen als ik ze eten of iets anders breng (en of ze ook echt gaan eten), en ik kijk even rond of er geen vreemde keutels liggen. Met naar ze te kijken (zonder ze te pakken) kom je een heel eind. Als ik iets vreemds aan ze zie pak ik ze natuurlijk wel om even beter te kijken.

Succes bij de dierenarts voor het oogje.

Dankjewel! Ben terug al een meer dan 1 uur. status update: oogje is schoongemaakt spul in gedaan door de dierenarts alles is nagekeken. urinebrand is verdwenen. Waarschijnlijk door de plotselinge tocht.... ja.. dat krijg je als je verhuisd naar de raam en verwarming... maar goed. Spider heeft het weer niet. Maarja hij is een echt raskonijn die worden volgensmij bijna nooit ziek dan een mix van de dierenwinkel. Of het ik het mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze mogen er echt wel op alleen de kussens moeten ze niet gaan slopen ;)

oke ik zou eens gaan controleren.

Daarom, misschien dat een tijdje weghouden werkt:) hier mochten ze een tijd lang niet bij de koelkast sinds een paar weken kan het wel weer en nu gedragen ze zich er prima. Soms wil zoiets helpen.

Ik denk niet dat het echt verschil uit maakt of je een raskonijn of een mengelmoesje hebt. Elk konijn kan zomaar ziek worden, vooral toch is niet zo goed. Maar elk mens kan ook zomaar ineens ziek worden, meestal is het gewoon net het verkeerde moment van verlaagde weerstand en dat kan door verschillende dingen gebeuren. De dierenarts heeft Star nu in ieder geval behandeld nu maar hopen dat het snel over is:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je mis. Ook een zuiver raskonijn kan ziek worden. Natuurlijk zijn echt zwaar doorgefokte dieren gevoeliger voor gezondheidsproblemen maar dan meestal ook tand en kies problemen. Maar last van bijvoorbeeld tocht kan ieder dier krijgen.
klopt is ook zo. is per konijn verschillend. Maakt niet uit hoe groot of klein het konijn is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom, misschien dat een tijdje weghouden werkt:) hier mochten ze een tijd lang niet bij de koelkast sinds een paar weken kan het wel weer en nu gedragen ze zich er prima. Soms wil zoiets helpen.

Ik denk niet dat het echt verschil uit maakt of je een raskonijn of een mengelmoesje hebt. Elk konijn kan zomaar ziek worden, vooral toch is niet zo goed. Maar elk mens kan ook zomaar ineens ziek worden, meestal is het gewoon net het verkeerde moment van verlaagde weerstand en dat kan door verschillende dingen gebeuren. De dierenarts heeft Star nu in ieder geval behandeld nu maar hopen dat het snel over is:)

ok zou eens proberen. dankjewel. nu star 4x per dag druppelen en volgende week maandag terug komen voor controle. spider likt de hele tijd star haar slechte oog... is dat wel verstandig? nu niet meer maar zo af een toe wel.

aangepast door Djohn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat wegen moet natuurlijk niet elke week. Ik bedoelde meer dat als je graag regelmatig wil controleren zonder stress, je best kan wegen. Tenminste, dat is wat mijn dierenarts zei. Ik zie nu dat ik dat niet zo duidelijk verwoord had.

En over dat spuiten sluit ik me bij de rest aan, het kopje best vermijden en ik zou de straal ook niet te hard zetten als dat kan. Of anders van wat verder af spuiten. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat als het een zachte straal op de rug is, het geen kwaad kan. Ze kunnen ook tegen de regen, dus dit zal ook geen probleem zijn denk ik.

En wat krijgen ze van een hardere straal dan? Het is een plantenspuit he. Geen hogedrukreiniger voor professioneel gebruik....

En wat voor effect heeft een neveltje? Juist. Niks, want daar merken ze niks van... vooral spider niet vermoed ik. DH's hebben over het algemeen een erg dichte vacht met veel onderwol.

ok zou eens proberen. dankjewel. nu star 4x per dag druppelen en volgende week maandag terug komen voor controle. spider likt de hele tijd star haar slechte oog... is dat wel verstandig? nu niet meer maar zo af een toe wel.

Als haar ogen net gedruppeld zijn zou ik het wel proberen te vermijden. Maar het is verzorgings gedrag he. Haar oogje is vies, dus die moet schoon gemaakt worden.

En misschien smaken de druppels ook wel lekker :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, het lijkt me niet zo leuk om een harde straal in je oog te krijgen, zeker niet nu het ontstoken is. Ik heb dat eens vanop korte afstand in mijn oog gehad (vraag me niet hoe dat kwam), maar dat kan behoorlijk pikken (idk of dat een goed Nederlands woord is). De bedoeling is dan wel op de rug spuiten, maar ze kunnen zich altijd onverwacht omdraaien. Ik denk dat de bedoeling van die spuit is dat de konijnen verschieten, volgens mij krijg je dat effect ook van een zachtere straal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat wegen moet natuurlijk niet elke week. Ik bedoelde meer dat als je graag regelmatig wil controleren zonder stress, je best kan wegen. Tenminste, dat is wat mijn dierenarts zei. Ik zie nu dat ik dat niet zo duidelijk verwoord had.

En over dat spuiten sluit ik me bij de rest aan, het kopje best vermijden en ik zou de straal ook niet te hard zetten als dat kan. Of anders van wat verder af spuiten. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat als het een zachte straal op de rug is, het geen kwaad kan. Ze kunnen ook tegen de regen, dus dit zal ook geen probleem zijn denk ik.

Je spuit toch op de rug? Voor je dan de kop raakt... en dan ook nog precies het oogje, die ze ook nog vaak dichtknijpen... heb vaak een plantenspuit geprobeerd zowel bij konijnen als katten en nog nooit een oog geraakt. (Het had overigens ook echt 0.0 effect bij kat en konijn...Ze kijken je boos aan en gaan door met wat niet mag...niet bepaald onder de indruk.)ze zijn ook niet van suikerwerk he.

En trek jij eens een dikke trui of een jas aan en spuit daar met een zachte nevel straal op. Daar voel je niks van. Konijnen hebben een vacht he. En spider een hele dikke vacht. Dat dempt nogal. Een konijn voelt niet net als jij op je huid de nattigheid en temp van het water waar je van schrikt. Je zal het dus van de druk moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .