Ga naar inhoud

Babybunnie eet niet meer


Melanie

Aanbevolen berichten

Hoi

vorige week zaterdag heb ik een babybunny Fendi gekocht, ze is nu 8 weken oud en is een dwergkonijntje.

Sinds eergisteren eet ze niet meer en drinkt ook niet meer. Gisteren gelijk naar de DA geweest en heb cisaraldrops meegekregen en ook critical nogwat voeding die je aan moet maken met water.

Dus gisteren vol goeie moed begonnen met het geven van beide via een spuitje. De cisaraldrops dat gaat nog wel maar die voeding lukt echt niet! Ze houd haar kaken stijf op elkaar! Ze spartelt en zou het liefst op mn hoofd gaan zitten om maar van mij af te komen! Moet ik nou gewoon wat strenger voor haar zijn?? Ik zie haar ook geen hooi eten en rennen doet ze al helemaal niet meer...ze is nog zo klein en kan dus niet veel hebben, dus als er iemand tips heeft graaaaaaag.

groetjes Melanie en Fendi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je MOET haar dwingen te eten! Spuitje in de hoek van haar mond ,achter de tanden. Hou haar eventueel vast in een handdoek.

Heb jij een goed DA? Eéntje die vertrouwd is met konijnen?

Het is absoluut cruciaal dat ze de komende uren gaat eten, doet ze dat niet, dan vrees ik dat er weinig hoop is. Sorry voor mijn harde woorden, maar als ik er doekjes omwind nu en de ernst van de situatie wordt onderschat, dan heeft ze weinig kans. Een konijn wat 24 uur niet eet, dat is een kritieke situatie en bij jou is het langer geleden...dus echt blijven proberen, kleine hoeveelheden en zorg dat ze zoch niet verslikt..

Succes!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

o wat erg zeg. Anders zou ik de DA bellen en vragen of hij/zij jouw Ferdi wilt dwangvoeren, en dan kun je kijken hoe de DA het doet. Want als het echt een goede Da is die veel verstand van nijnen heeft, dan doet die dat wel, want hij weet ook dat dit zeer ernstig is.

Heel veel succes en sterkte, en je moet nu gewoon even doorzetten en streng zijn voor Ferdi, want het gaat om haar bestwil.

Houdt ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een goede dierenarts ja, ze staat goed aangeschreven bij een andere konijnensite....

Vanmorgen heb ik haar weer de drops gegeven en een klein beetje voer naar binnen kunnen werken....maar ik ben zo bang dat ik haar traumatiseer met dat dwangvoeden en ik haar pijn doe? Maar als k naar het alternatief kijk...k ga zo weer naar huis toe (want ik zit op mn werk) en dan ga ik het weer proberen...ik zal haar in een handoek wikkelen dan kan ik er miss wat makkelijker bij!

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even doorzetten en even streng zijn, ook voor jezelf. Want denk eraan, het gaat om jouw koniijn, en Fendi weet ook dat jij dit doet om haar weer beter te maken, dat jij dit niet doet om haar te pesten. Je kunt haar geen pijn doen, want als ze pijn krijgt, dan geeft zij dat wel aan hoor. En he spuitje in de zijkant van haar mond duwen en dan spuiten, dus niet recht in de mond spuiten, want anders is er kans dat Fendi stikt.

Veel succes, en als je die handdoektechniek hanteert, lukt dit heel goed, want er zijn veel mensen die dit toepassen als zij hun konijn moeten dwangvoeren en het konijn wil dit niet.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt het is heel belangrijk dat ze eet

het is wel een beetje zielig om te dwangvoeren, maar nog zieliger is als ze helemaal niet meer eet, ze is nog ene baby

wat ik doe als ik moet dwangvoeren is het nijntje pakken (ik ga meestal op de grond zitten) met een dikke handdoek, tegen haar praten , vertel haar dat het allemaal goed komt, kroelen op haar gemak stellen dan rustig het spuitje in de zijkant (zoals Caroline al vertelde) van haar mondje en met kleine beetje voeren

je kan wortel baby hapje halen (alleen wortel) een kleine beetje verwarme(even het potje in een pan heet water zetten) zodat de kou eraf is

of je kan een beetje bix vermengen met water en dat in het spuitje doen

en als ze nog steeds niet gaat eten , moet je echt naar de DA gaan

veel sterkte en beterscahp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kant het met zijn tweeen proberen, dat iemand Fendi vast houdt en de andere haar voert.

Want ik heb samen met mijn zus haar konijn ook moeten dwangvoeren, in haar eentje lukte het helemaal niet, maar met zijn tweeen ging het redelijk.

Wat er toen bij Prada goed in ging waren: banaan en baby's eerste hapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melanie, waar heb je het konijntje vandaan? Ik lees net nl het topic waarin je je voorsteld en de beschrijving van Fendi... heb je je konijntje uit een dierenwinkel? En hebben ze daar gezegd dat het een dwergkonijn is? Je hebt ze gekocht met 7 weken dan? Hoe lang was ze bij je ,toen ze stopte met eten? Heeft ze voordien wel goed gekeuteld? heb je iets anders gezien wat op pijn kon wijzen? Tandeknarsen bv of was ze juist heel levendig?

edit: probeer eerst te dwangvoeren met de voeding die je van de DA hebt (critical care?) dat is het beste. Niet gaan experimenteren met babyvoeding aub, daar is ze te jong voor, kan haar darmen nog meer overhoop halen nu!!! Biks kan je wel proberen als het niet lukt met de voeding van de DA, maar normaal lusten ze dat net graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melanie, waar heb je het konijntje vandaan? Ik lees net nl het topic waarin je je voorsteld en de beschrijving van Fendi... heb je je konijntje uit een dierenwinkel? En hebben ze daar gezegd dat het een dwergkonijn is? Je hebt ze gekocht met 7 weken dan? Hoe lang was ze bij je ,toen ze stopte met eten? Heeft ze voordien wel goed gekeuteld? heb je iets anders gezien wat op pijn kon wijzen? Tandeknarsen bv of was ze juist heel levendig?

edit: probeer eerst te dwangvoeren met de voeding die je van de DA hebt (critical care?) dat is het beste. Niet gaan experimenteren met babyvoeding aub, daar is ze te jong voor, kan haar darmen nog meer overhoop halen nu!!! Biks kan je wel proberen als het niet lukt met de voeding van de DA, maar normaal lusten ze dat net graag.

Ik heb haar inderdaad bij een dierenwinkel gekocht: Rob's dierenshop in Rotterdam Zuid. Ze was net 2 dagen daar binnen en 7 weken jong (ik las later dat ze dus nog bij haar moeder had moeten zitten??)

Ik heb haar zaterdag gehaald, alleen hooi en water 2 dagen lang en ook niet uit de kooi gehaald wel heel veel tegen haar gepraat waar ze ook goed op reageerde. Ze at goed en ook goeie keutels. Toen na 2 dagen op biks overgegaan en dat at ze ook als een tierelier. Maar toen een paar uurtje een knaagsteen in de kooi gedaan en ik moest op ander eten overgaan na 2 dagen volgens de dierenwinkel. Beauphar junior heb ik toen gekocht en heb een klein beetje gemengd. Of het nu dus de knaagsteen met groente is of het nieuwe voer ik weet het niet.

Dus volgende dag toen ik zag dat ze niet gegeten had heb ik weer alleen maar biks neergezet...ook dat wilde ze niet eten.

Dus gisteravond gelijk naar de DA en heb crital care meegekregen dat ik moet aanlengen met water en cisaraldrops.

Ze was voorheen heel levendig en reageerde als ik thuiskwam en als ze het etensbakje hoorde...maar nu zit ze stil in een hoekje en doet ze verder niks..heb nog geprobeerd om haar los te laten lopen maar dat was ook de eerste keer voor haar dus dat vond ze nog eng....oja..en nu tandeknarst ze...wijst op pijn he?

ik ga dus nu naar huis en keep my fingers crossed dat ze zelf al wat is gaan eten maar ik ben bang van niet...

k hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

spoed naar da ik vrees dat je al te laat bent nu.Als een konijn 3 dagen niet eet zijn zijn darmen leeg.Een knaag steen is heel slecht voor konijnen.kun je haar wegen voor ons.Maar de medicijnen die je krijgt zijn er voor om haar darmen op gang te houden.Ik ben ook bang dat je dwerg konijn jonger is dan dat jij denkt!!!!!!!!! hoogstens 5 weken.

maar ga naar da meschien heeft ze een infuus nodig of gaat ze nu heel snel dood.

tanden knarsen duid zeker op pijn !!!!!!!!!!!!!

probeer haar jonge paarde bloem blaadjes te geven 3 of zo en ze kan petreselie en ruccola sla hebben.vers groen zullen jongen eerder eten dan bix .en staat er een water bak!!! want het kan heel goed dat ze niet weet hoe ze moet drinken uit een fles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig toen ik thuiskwam trof ik nog een levend konijntje aan....ik heb gelijk de handdoektechniek geprobeerd en na wat tegenstand heeft ze dan eindelijk gegeten...het is ongeveer 8 ml wat er naar binnen is gegaan en ik heb het spuitje ook nog gevuld met gewoon water en dat ook gegeven...dat heeft ze er nu gelukkig inzitten...toen ik ff bezig was hoorde ik haar darmpjes knorren of bewegen, is dat een goed teken?

Ze zit nu weer in haar kooitje en ze is boos op me...althans zo kijkt ze naar me...ze heeft zichzelf ff teruggetrokken in haar huisje....maar ik zit ernaast dus ik hou haar vanaf nu heel de dag in de gaten en over een uurtje ofzo ga ik haar weer wat eten en drinken geven...

ze heeft gisteren bij de DA op de weegschaal gestaan en uit mn hoofd woog ze iets van 0.380 nog geen halve kilo dus....

ze weet hoe ze moet drinken..dat had ze vorige week al heel snel door en vanmorgen heb ik ook nog de fles gecontroleerd of dat ie het wel deed en er was niks mis mee....

moet ik nu nog naar de DA of moet ik het even aankijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren moet je een 4-tal keer per dag doen, ook niet te veel, want anders kan de maag van je nijntje barsten als je er te veel in propt. Voor zo'n klein konijntje denk ik dat 8 ml per keer echt het maximum is (voor volwassen konijnen van zo'n 2 kg is het 10 à 20 ml per keer).

Goed dat je haar ook vocht geeft.

Ik zou in elk geval de DA gewoon nog eens opbellen en horen wat die zegt, of die het nodig vindt dat je langs komt.

Hou je ons op de hoogte?

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen bedankt voor alle adviezen...ik zat echt in de rats!

maar ik heb nog even de dierenarst gebeld en ze zei dat als ze nu wat binnenkrijgt dat ik het even aan moet kijken.

ik heb ook peterselie gehaald en rucola en ik ga zo naar buiten om nog wat gras te plukken want haar hooi wil ze niet....

ze wil me nog steeds niet aankijken maar ja...dat heb ik er wel voor over!

k hoop alleen dat ze nu geen nare ervaringen er aan over houd zodat ze als dit alles voorbij is schuw wordt....

ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heeft ze wat gegeten.Mireille fokt dwergen maar aangezien er weinig dwergen verkocht worden in de dieren winkel.Zal ze niet ouder zijn dan 5 weken.aangezien haar gewicht.gelukkig heeft ze wat binnen.Het borrelen wat je hoord klopt .Het is allemaal leeg van binnen namelijk.keuteld ze nog.Als ze dat niet doet kan het 3 dagen duren voor dat ze wel gaat keutelen.Ze voelt zich nu gewoon echt niet lekker.geef niet te veel groen van 3 stukjes van elk soort groenten.Dat nemen jonge baby´s eerder dan hooi namelijk.En zitten wel de juiste vezels in.Die goed verteren in haar darmen.Kun je een foto van haar hier plaatsen.En of het inderdaad een voedster is moet je als ze ouder is nog eens laten nakijken.Weinig dieren winkels doen het sexen goed.Als je zeker wil weten of ze dit goed oppakt.Weeg haar dan elke dag op de zelfde tijd.Dan zie je gelijk hoeveel ze groeid.Dat moet zeker 10 gram per dag zijn min .Ze had inderdaad nog bij haar moeder moeten zitten!!!Erg jammer .............Deze te jonge konijnen gaan zo vaak dood.Terwijl het zeker niet nodig is. succes en hou ons op de hoogte cindy

oja ipv water kun je haar ook hooi thee geven.

even waterkoken dan het hooi er in .Laten trekken.

Aflaten koelen en klaar.Drinken maar.Het stimuleerd ook het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weer een update over Fendi!

na het eten heb ik haar weer lekker af laten koelen en dat heeft gewerkt..ze kwam vanzelf weer naar buiten en keek niet meer zo boos naar mij!

in de gang heb ik een speeltuin voor haar gebouwd en haar lekker los gezet..ze vond het nu al veel minder eng dan de eerste keer en ze heeft lekker rondgehuppeld en geklimd en geklouterd. Is denk ik een goed teken..als ze beweegt stimuleert dat haar darmpjes ook...

ik had een 'toilet" voor haar neergezet en ze heeft nog geplast ook daarin!

daarna heb ik haar weer een spuit water gegeven en ook nog een spuitje eten...toen weer lekker rustig in dr kooitje die ondertussen ook weer lekker schoon was (kan ik tenminste in de gaten houden of ze weer gaat keutelen want dat doet ze nl niet meer) en nu knabbelt ze af en toe weer aan het hooi en heb ik een stenen bakje neergezet met water waar ze ook lekker van heeft gedronken. Kortom denk ik dat het weer wat beter gaat.....

ik probeer een foto neer te zetten maar dat lukt niet....het bestand is te groot.....ga eens kijken of het in mn profielfoto past..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit een echte dwerg is, wat met dierenwinkel konijntjes altijd de grote vraag is zou die volgens zijn gewicht 5 maximaal 6 weken zijn.

Nog veels te jong dus om al weg te kunnen bij hun mama.

Godzijdank heb je veel voor je konijntje over en probeer je alles wat je kan.

Zorg dat ze niet uitdroogt, want dat is het grootste gevaar.

Stap terug op het allereerste voer wat je van de dierenwinkel meekreeg.

Waarschijnlijk heeft dit arme diertje al te veel verschillende voeren gehad in combi met stress waardoor het dus is gestopt met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal haar niet te veel los laten lopen aangezien het veel energie kost.Mireille en ik zijn er nu wel uit dat je konijntje geen dwerg konijntje is.wel kwa voormaat nu maar zal later toch zeker groter worden.Leuke winkel he.Verkoopt zo lekker op deze manier.Je zou haar eventueel ook op een handoek kunnen zetten .Dan kun je de eventuele keutels beter zien.succes cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke! ze heeft van de dierenwinkel selective "meegekregen" en ze zeiden dat ik op ander voer over moest gaan geleidelijk na 4 dagen (2 dagen niks, 2 dagen selective) dus dat heb ik braaf gedaan..selective was alleen voor de eerst paar dagen en daarna zou ik op ander voer over moeten gaan want als ze dan een keertje wat aan haar darmpjes zou hebben kon ik selective geven...nou voor mij geen ander voer meer! de DA raadde selective ook aan om gewoon te blijven geven...

maar als ze nog zo jong is mag ze toch eigenlijk nog geen biks? alleen hooi en water toch? moet ik het haar dan nog wel geven? of wachten tot ze 1/2 weekjes verder is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas klinkt ij dit heel bekend in de oren,

ons aller eerste nijntje (vlekje )was ook uit de diere winkel en veel te jong,

heel veel sterkte en succes,

hopelijk trek je hem der door ,wat mij helaas niet gelukt is .

wat rot voor je! hoe oud was vlekje toen je haar uit de dierenwinkel haalde?

ik ga mn uiterste best doen om haar erdoorheen te helpen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel de bix aan bieden maar ze zal waarschijnlijk eerder voor het groen en hooi gaan.Ze hoort wel bix te eten nu.Maar aangezien ze zo bij moeders is weg gerukt hebben haar darmen geen kans gehad om te ontwennen aan de melk.Vandaar dat ze erg van slag is.Waarschijnlijk zeker heeft ze bij die fokker geen sience gehad.dus voer verandering na voer verandering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .