Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mijn mannen koppel vind ik de laatste tijd rare plassen urine op het balkon. 2x waren het witte plassen en 2x wit met bruin/rood erin. Eind vorig jaar ben ik met 1 al bij de dierenarts geweest maar deze kon niks vinden. Wegens iets verhoging wel AB gekregen. Het leek wel beter (hij dronk toen enorm veel en dat is nu over).

Ik maak me er toch wel zorgen om. En wil dan ook binnenkort een plasje bij de dierenarts brengen.

Helaas weet ik niet zeker welke van de 2 de plasjes maakt.

Wat denken jullie dat het kan zijn? Ik lees verschillende dingen, calcium? blaasstenen? En wat zou ik er nu aan kunnen doen?

Ze krijgen beperkt SS, altijd hooi en ongeveer 4 appel/peer takken per dag.

Geplaatst:

Ik zou zelf eerst eens kijken als je de takken achterwege laat of dat verschil maakt.

Door voedsel gaat urine ook heel erg verkleuren en bij bepaalde takken zie ik ook vaak roodachtige urine. Misschien dat het ook kan liggen uit welke tijd etc. de takken komen dat je het ervoor niet zag, maar dat weet ik niet, dat is een gedachtenspinsel.

Maar ik zou met alleen SS en hooi eerst zien of dat blijft en natuurlijk eventueel een plasje wegbrengen, dat kan nooit kwaad :)

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Aniek! Ben alleen bang dat het niet helemaal aan de takken ligt. De witte plasjes zijn van december. En de takken geef ik sinds begin deze maand. Misschien dat dus alleen het rode van de takken is.

Geplaatst:

Rode/oranje urine is heel normaal na het geven van takken. Je zou die eens weg kunnen laten om te kijken of het dan beter wordt. Witte plasjes zijn vaak inderdaad door calcium, nu is dat op zich redelijk onschuldig - zolang ze het nog uit plassen is er niks aan de hand. Maar houd het wel in de gaten en kijk eens kritisch naar wat én hoeveel je voert. Te veel calcium kan op den duur namelijk ook neer slaan in de blaas en daar blaasgruis of -stenen vormen. Wat je voor de zekerheid altijd even kunt doen is van beide konijnen een plasje opvangen. Ik zet ze daarvoor altijd in een lege reismand (van te voren ontsmetten!) en zuig dan het plasje op met een spuitje. De kosten daarvan zijn relatief laag en dan sluit je problemen i.p. wel uit. Maar als ze geen klachten hebben lijkt het me niet perse nodig.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .