lenkas Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Hallo iedereen.Ik heb bij men papa een konijn zitten paco genaamt.Bij zijn achterpoten is hij hele maal kaal aan het worden en het stinkt ook heel hard. Is dat urinebrand? Zoja wat kan ik er aan doen?Paco is nog maar 2 jaar . Hij zit hier binnen met een groep van 4 .
Christaaa Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Dat kan heel goed urinebrand zijn. Wat je het beste kunt doen, is naar een dierenarts gaan met hem.
Rian Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 (aangepast) Christa zegt het al, naar de dierenarts met hem. Waarschijnlijk is dat ook wel pijnlijk voor hem, eet hij nog goed?Ik begrijp je verhaal niet helemaal trouwens, je zegt dat je bij je papa een konijn hebt zitten maar daarna zeg je dat hij bij jou in een groep zit, kun je dat wat duidelijker uitleggen? Stel het is iets besmettelijks, dan is dat voor de andere konijnen ook wel gevaarlijk. Eerst maar eens kijken wat je dierenarts zegt. 18 januari 2014 aangepast door Rian
StamperPluis Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Ik sluit me aan bij Christaaa. Wellicht kan je je konijn ook eventjes bij z'n kont wassen. Gebruik hiervoor geen normale shampoo maar speciale shampoo voor knaagdieren. De urine brand nl ook in de huid wat heel pijnlijk kan zijn voor je konijn. Maar ik zou zeker zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan.
Rian Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Nope, even niet gaan wassen met konijnenshampoo voor knaagdieren. Beter eerst naar de dierenarts, misschien dat die je advies geeft of en waarmee je je konijn mogelijk zou kunnen wassen.
lenkas Geplaatst: 18 januari 2014 Auteur Geplaatst: 18 januari 2014 Oke onze dierenarts is in de weekend niet van wacht. Dus kan pas maandag bij de DA is dat erg?even duidelijk maken dat iedereen men verhaal snapt... ( sorry dat het niet duidelijk was )Mijn ouders zijn gescheiden . Ik heb bij men papa een groep van 4 Paco , Zoezoe , Zaza en Bloempje .Ze zitten momenteel binnen omdat Zoezoe ontsnapte uit hun ren. In de zomer gaan we een nieuwe ren maken en verhuizen ze terug buiten. Bij men mama heb ik een koppeltje snufie en flaf die zijn in de week ook naar de DA gemoeten die hadden haakjes .
StamperPluis Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Als je maandag pas bij de dierenarts terecht kan zou ik toch z'n kont en poten even wassen. Gebruik dan alleen water, dan is in ieder geval de urine eruit, wat erger voor de huid kan voorkomen. Mijn dierenarts adviseert nl ook zo snel mogelijk de kont te wassen omdat urine dat op de huid zit behoorlijk pijnlijk is voor een konijn.
lenkas Geplaatst: 18 januari 2014 Auteur Geplaatst: 18 januari 2014 oke , nog een probleem.. ik wil wel naar de DA ma mijn papa is niet zo. Hij wilt afwachten en er ontsmettings middel erop doen. Heb hem al gezegd dat dat niet verstandig is en hij eraf moet blijven . Maar hoe overtuig ik men vader. Heb dit al laten lezen enzo en ook al van alles opgezocht erover maar hij wil niet luisteren.
StamperPluis Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 Het vermoeden is dat je konijn urinebrand heeft. Urinebrand kan diverse oorzaken hebben, zoals bijv. blaaszand, blaasontsteking etc. En dat is met een ontsmettingsmiddel niet te verhelpen. Het is echt noodzakelijk dat je met je konijn naar de dierenarts gaat en hem/haar te laten bepalen wat er met je konijn aan de hand is, zodat een juiste behandeling gestart kan worden. Als je niets doet zal het wellicht alleen maar erger worden, en dan lijdt je konijn onnodig.
wupsie Geplaatst: 18 januari 2014 Geplaatst: 18 januari 2014 urinebrand is een symptoom van vaak iets ernstigers. Urinebrand is niet iets wat vanzelf weer over kan gaan. Als de poten inmiddels kaal zijn, dan is het ook niet van een paar dagen. dat geeft ook al wel aan dat het zichzelf niet oplost.voorbeelden van oorzaken kunnen idd blaasontsteking of blaasgruis zijn maar ook ernstigere dingen zoals nierproblemen of/door EC (mocht de urine verder goed zijn zou ik zeker voorstellen voor EC te behandelen met panacur)wassen heeft helemaal geen zin nu. het is alleen onnodig stressvol voor het beestje. Je hebt hem gewassen en zodra hij weer plast zit er weer urine aan zijn poten. Wil je hem dan na elke keer plassen gaan wassen? Wel kun je de huid wat verzachten met sudocreme of calendulan creme. Om het smeren gemakkelijker te maken heb ik wel eens het aangedane stuk geschoren bij een konijn. maar dat ik ook niet ideaal met zo'n geirriteerde huid. Maar ook dit alles is symptoom bestrijding. Het lost niks op. Het is echt heel belangrijk dat de oorzaak van de urinebrand wordt achterhaald.
lenkas Geplaatst: 19 januari 2014 Auteur Geplaatst: 19 januari 2014 Ik weet het ik heb dit allemaal gelezen op andere sites . Maar men vader is het probleem .Ik heb al zelf voorgesteld om het zelf te betalen. En dat ga ik ook doen . Met of zonder zijn toestemming . Mijn ouders zijn gescheiden en als ik niet bij men vader ben dan krijgen men beestjesniet de juiste zorgen en dat weet ik. Ik heb het hem al zo veel keer gezegd . Maar hij zit meer bij zen vriendindus hij is dan niet thuis . Ik ben echt zo kwaad waarom hij nu echt niet wil luisteren ... Ik heb met een andere DA gesproken van een andere gemeente en ik mag daar vanmiddag om 15u naar toe.Dus dan ga ik alleen de buren wouden me wel helpen dus . Ik ben 15 jaar dus ik dit niet zelf beslissen.Maar ik ga het gewoon doen voor Paco. EN als hij volgende week nog extra verzorging nodig heeft gaat hij gewoon mee naar men mama . Daar heb ik nu ook een koppeltje zitten maar die worden veel beter verzorgt als ik er niet ben . Sorry maar moest eventjes schrijven ...
StamperPluis Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Geef niet hoor, als je het eventjes van je af moet schrijven. Daar zijn we hier op dit forum ook voor, we proberen mee te denken, te adviseren maar ook te luisteren. Heel goed van je dat je voor Paco kiest en toch naar de dierenarts gaat. Ook heel lief van de buren dat ze je willen helpen. Voor Paco is het ook heel fijn dat je vanmiddag al gaat. Zoals Wupsie al aangaf kan het ook iets ernstigs zijn. Dat wilde ik nog niet gelijk melden, maar heb helaas daar zelf ook ervaring mee gehad. Ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen en doen. Succes vanmiddag.
Christaaa Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Succes Lenkas! Hopelijk valt het mee.
lenkas Geplaatst: 19 januari 2014 Auteur Geplaatst: 19 januari 2014 Ik ben net terug.. Paco heeft inderdaad urinebrand . De DAheeft gezegd dat het beter is dat hij daar eventjes blijft. Dus hij is daar nog .Hij ging straks een echo maken en me opbellen . Hij denkt dat Paco een blaas ontsteking heeft . Maar dat weet hij niet zeker. Hij heeft een zalfje voor geschreven voor de urinebrand en voor de rest krijgt hij daar nu pijnstillers . Morgen of vanavond weet ik meer . Morgen avond mag ik hem trouwens gaan halen. Hij vond het heel mooi dat ik zo goed voor men nijn zorg.Alvast bedankt voor alles . Ik ga zeker nog iets laten weten.
Christaaa Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Goed dat je gegaan bent! Hopelijk kan de dierenarts het snel verhelpen. En hopelijk komt hij/zij je nog een beetje tegemoet met de rekening.
lenkas Geplaatst: 19 januari 2014 Auteur Geplaatst: 19 januari 2014 Ja dat hoop ik ook. Hij heeft wel gezegd dat hij is ging zien maarja . Men vader vond zelf dat ik heel koppig ben en hij heeft gezegd dat als het echt veel is hij wel de helft wil betalen.
StamperPluis Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Toch maar goed dat je bent gegaan. Hopelijk is Paco weer snel de oude, en hopelijk vallen de kosten van de dierenarts mee.Je bent in mijn ogen niet koppig. Ik vind je standvastig, wat je alleen maar siert. Je kiest voor de gezondheid van je dier en dat betekent dat je dierenhart op de juiste plaats zit. Ook dieren verdienen een goede zorg, ook als ze iets mankeren, en dat zit bij jou wel goed. Nu je vader nog.
Woezel en Pluk Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Ja dat hoop ik ook. Hij heeft wel gezegd dat hij is ging zien maarja . Men vader vond zelf dat ik heel koppig ben en hij heeft gezegd dat als het echt veel is hij wel de helft wil betalen.als jij nu niet was geweest, had je vader nog véél meer moeten betalen, dus hij mag blij zijn dat jij het zo snel opmerkte!
lenkas Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Geplaatst: 20 januari 2014 Bedankt voor de lieve reacties... Ik heb Paco net opgehaald.Hij heeft inderdaad een blaasontsteking en hij wordt daar nu natuurlijk voor behandeld . Zijn urine brand wordt natuurlijk ook behandeld . Ik heb hem nu wel eventjes appart gezet van de groep. Want ik moest zien dat hij wel at en ik moest ook iets in zen water doen. Hij zou waarschijnlijkook mee gaan naar men mama volgende week . Want anders dan krijgt hij zen medicatie niet op tijd vrees ik ... Ik hoop echt dat hij snel de oude wordt. Bloempje zijn vriendinetje zit nu de hele tijd appart . Zoezoe en Zaza zijn al wat ouder en die liggen braaf tegen elkaar. Maar Bloempje valt er nu natuurlijk een beetje uit. Dus ik hoop dat hij snel naar de groep terug kan. Nu zit Paco in men kamer en de rest loopt beneden . Bloempje loopt de hele tijd achter me aan.
lenkas Geplaatst: 2 februari 2014 Auteur Geplaatst: 2 februari 2014 Met paco gaat het ineens terug minder... Een paar dagen geleden was hij spring levend en hij mocht terug naar de groep . Nu zit hij in een klein hoekje eet niet zo veel en hij heeft nergens goesting in. Ik heb al een afspraak gemaakt voor maandag tegen 17U30
Aanbevolen berichten