Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

ons konijntje Elsie (hangoor voedster van nu +/- 2) is sinds een halfjaartje bij ons (ze komt uit een opvang).

Toen we haar enkele weken hadden begon zij ineens heel heftig te niesen. Ze krijgt dan een soort niesbui, die niet alleen gepaard gaat met heel veel niesen maar ook een soort kokhalzen.

We zijn toen natuurlijk direct naar de DA gegaan, daar heeft zowel zij als haar vriendje Bruce direct een AB kuurtje gekregen (Baytrill als ik me niet vergis). Bruce niesde op dat moment (nog) niet maar de DA kon wel iets horen in zijn luchtwegen, dus zodoende dat hij het ook kreeg. We hebben Elsie toen 3 weken AB gegeven, maar dit heeft niks geholpen (voor Bruce heeft het wel geholpen). We zijn toen nogmaals naar de dierenarts gegaan en hebben toen chlooramphenicol gekregen. Dit hebben we bijna 5 weken gegeven, zonder resultaat. De DA heeft het toen op een allergie gegooid, omdat de AB zo weinig uithaalde. We hebben echter allergie wel zo ongeveer volledig uitgesloten, ze zaten al stofvrij, krijgen redelijk stofvrij hooi etc etc.

We zijn voor een second opinion naar een andere DA geweest, zij heeft elsie toen een injectie penicilline gegeven en we hebben Eusaprim meegekregen. Volgens de DA waren hier vaak goede ervaringen mee, omdat het zo weining gebruikt wordt en er dus weinig resistentie tegen is. We hebben dit ook weer een aantal weken gegeven en dit keer zagen we ook echt resultaat. Tussendoor zijn we nog een aantal keren terug geweest voor een penicilline injectie. We zijn er op een bepaald moment, op advies van de DA, ook weer mee gestopt, omdat elsie eigenlijk niet meer niesde en het op een bepaald moment ook genoeg moet zijn.

Probleem is nu, ongeveer een week nadat we gestopt zijn met de AB begon Elsie WEER met niesen. Het is niet meer zo veel als eerst, maar toch teveel. De dierenarts stelt voor om toch nog eens met de AB te beginnen, maar ik twijfel heel erg. Heeft dit nog zin? Sowieso leek Elsie een stuk happier zonder de AB (al is ze nooit echt ziek geweest ervan), bovendien vraag ik me ook af of dit nog zinnig is, ze heeft al zoveel medicijnen gehad.

Ze lijkt niet echt ziek te zijn van het niesen, en behalve een nat neusje heeft ze niet echt vieze pootjes en ik zie ook niet echt snot.

Het is een heel verhaal, maar heeft iemand enig idee wat ik nu nog kan proberen? Heeft het zin om bijvoorbeeld haar weerstand te verhogen en even geen AB te proberen of zal ik toch nog een kuur doen?

Groetjes,

Valerie & Elsie

aangepast door Val
Geplaatst:

Poeh wat een verhaal. Lastig hoor, ik snap dierenarts wel, maar al die AB is natuurlijk ook wel een aanslag op zo'n lijfje. Ik zou willen dat ik je echt goed advies kon geven, maar durf niet echt te zeggen wat het meest verstandig is. Ik weet van leden dat ze goede resultaten hebben met o.a. draxxin, daarover kan je meer lezen in o.a. dit topic. Of het slim is weer een kuur te geven, of weer een andere kuur te geven? Ik weet het niet. Zelf zou ik denk ik geneigd zijn het even af te wachten, maar dat ligt wel aan de hoeveelheid van de niesbuien.

Mijn konijnen reageerden heel goed op de ab die ze kregen, dus heb ik te weinig ervaring om echt goed advies te geven helaas.

Beterschap voor Elsie en hopelijk komt er nog iemand met advies wasr je wat aan hebt.

Geplaatst:

Ik heb inmiddels al drie keer voor de behandeling van snot een Draxxin-kuur meegemaakt (zit nu midden in een kuur met Guus) en de vorige keer heeft dit middel bij mijn beide nijnen heel goed geholpen. Een voordeel van deze AB is dat het maar 1 keer in de 4 dagen gegeven hoeft te worden via een prik. Doordat het direct in de bloedbaan wordt gespoten, hebben nijnen minder snel bijwerkingen ervan. Gijsje at wel altijd een dag slecht als ze een spuit had gehad, maar dat was nog te overzien.

Het schijnt ook een middel te zijn dat weinig bijwerkingen kent. Guus heeft deze kuur al gekregen toen hij pas een maand of 3 oud was, nog heel jong dus, nadat andere kuren geen verschil voor zijn snot hadden gemaakt.

Helaas is de snot-bacterie hier nog altijd niet verbannen, maar dat ligt volgens mij meer aan mijn nijnen dan aan de kuur zelf.

Ik kan je deze kuur dus aanbevelen, maar ik begrijp het ook als je nog even wilt wachten met weer een AB. Het schijnt ook zo te zijn dan je AB niet langer dan 2 maanden achter elkaar mag geven. Je nijn heeft dan even een rustperiode nodig. Maar volgens mij zit je daar nog niet aan?

Geplaatst:

Ok, dus Draxxin is iets om naar te vragen bij de DA:)

We zitten inderdaad nog niet aan de twee maanden (tenminste, niet aan eens stuk). Maar ze heeft inmiddels al zoveel gekregen dat ik misschien toch nog even wil wachten, zeker omdat ze zich echt vrolijker gedroeg toen we eindelijk stopten met AB. Bovendien lijkt ze momenteel niet heel veel last te hebben van haar genies, ze eet als een bootwerker, drinkt goed en ziet er verder goed uit.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .