Zeeuwsnijntje Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 Mijn gecastreerde ram heeft elke dag last van poep aan zijn kontje. Inmiddels ben ik niet zeker meer of het alleen blindedarmkeutels zijn of dat het diarree is?Situatieschets:Langharig konijn, gecastreerde ram, triest gevolg van inteelt, was zwaar verwaarloosd, eet geen hooi ( alles al geprobeerd), is tandloos, hij krijgt een afgemeten hoeveelheid Science Selective per dag en Fibafirst, woont samen met zijn vriendinnetje in een ruim hok met ruime ren en oogt totaal niet ziek, maakt elke dag gekke sprongen.Ondanks dat hij een moeilijke eter was, gaat het het laatste half jaar steeds beter. Hij eet met de pot mee en dat ging heel goed. Ineens had hij een vieze kont, alles bleef aan het lange haar hangen. We hebben hem gewassen en geknipt, gecontroleerd of hij niet te zwaar was en niet teveel brok kreeg. Hij is keurig op gewicht en zijn hoeveelheid brokken klopte. Dit constateerde de DA ook.Het ging even goed, maar nu is het weer mis. Hij is elke dag vies, stinkt verschrikkelijk en heeft er uiteraard duidelijk last van.Ik heb hier geen ervaring mee, is het slim om zijn ontlasting te laten onderzoeken? Klinkt het als coccoidose? Of overgevoeligheid voor groente? Ik kan hem niet op alleen hooi zetten, dan vermagert hij. Dat heb ik al eens gedaan, toen daalde zijn gewicht tot een gevaarlijk ondergewicht (800 gram). Ik vraag dit niet om een dierenartsbezoek te besparen, geld is voor ons niet belangrijk. Ons konijn wel, ik kom graag goed beslagen ten ijs bij de dierenarts aan omdat ze helaas niet allemaal even kundig zijn hier.
Caatje1988 Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 Ik zou eerst beginnen met stoppen met de groentes.ff aankijken of het dan beter gaat.(Als dat niet verbeterd zou ik toch naar de da gaan en inderdaad ontlastingsonderzoek doen)Als het wel verbeterd kan het zijn dat ie overgevoelig is voor 1 of meerdere groentes.Dit kan je dan uitzoeken Door weer langzaamaan te beginnen met de groentes (1 soort ter grootte van een postzegel als dat goed gaat de volgende dag 2 postzegels, net zolang tot je op een goede portie per dag zit en dan pas de volgende groente toevoegen.op deze manier kom je er nadien tijdje precies achter welke groente hij niet tegen kan.
femmeke Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 Ik heb een paar jaar geleden ook een konijntje gehad die der kontje niet schoon kon houden, bij haar was het een probleem aan de rug waardoor ze niet bij haar kontje kon om het schoon te houden. Misschien kun je daar met de DA eens naar kijken, rug problemen worden nog wel eens over het hoofd gezien.
Loesah Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 Ik heb hier ook een konijn zitten, teddy widder, die met hele grote regelmaat een vieze kont heeft. Stinkt ook heel erg, maar zijn waarschijnlijk echt de blindedarmkeutels bij haar. Ze krijgt niet te veel brokken. Eigenlijk net genoeg om op gewicht te blijven. Is ook prachtig op gewicht en eet hooi. Ze heeft geen voortanden meer en misschien is dat dan ook mede de reden dat de keutels aan haar kont plakken. Ze kan ze natuurlijk niet meer wegbijten en opeten. Ik zie het haar wel af en toe doen en soms heet ze het zelfs van de grond als het daarop ligt.. Ik heb haar ontlasting al eens laten onderzoeken, maar is niks mis mee. Misschien toch een foutje in dit "soort"...?(groente krijgt ze hier trouwens niet meer, omdat ik ook dacht dat het daardoor verergerde)
Zeeuwsnijntje Geplaatst: 14 januari 2014 Auteur Geplaatst: 14 januari 2014 Hoe vaak produceren ze blindedarmkeutels? En in welke hoeveelheid? Mijn vriend sprak zojuist zijn zorgen uit over het stoppen met de groente, de vorige keer dat we dat deden kreeg hij een heel ernstige verstopping. Loesah, natuurlijk niet fijn om te horen dat jouw konijn dit ook heeft maar ik vind het wel typisch dat het ook een teddy is met deze problemen. Hij heeft al een jaar zijn tanden niet meer, nooit problemen gehad met vieze kont. Dat is pas sinds kort.Als ik zijn ontlasting laat checken, waar moet ik dan naar vragen?
Zeeuwsnijntje Geplaatst: 14 januari 2014 Auteur Geplaatst: 14 januari 2014 Hoe vaak produceren ze blindedarmkeutels? En in welke hoeveelheid? Mijn vriend sprak zojuist zijn zorgen uit over het stoppen met de groente, de vorige keer dat we dat deden kreeg hij een heel ernstige verstopping. Loesah, natuurlijk niet fijn om te horen dat jouw konijn dit ook heeft maar ik vind het wel typisch dat het ook een teddy is met deze problemen. Hij heeft al een jaar zijn tanden niet meer, nooit problemen gehad met vieze kont. Dat is pas sinds kort.Als ik zijn ontlasting laat checken, waar moet ik dan naar vragen? Of is deze test algemeen?
Aanbevolen berichten