Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik zit met een groot dillemma en wil graag ervaringsverhalen en meningen van andere horen.

Vanochtend vond ik mijn konijn (bram een vlaamse reus van 7, 5 kg) met een achterpoot

Welke niet meer mee wilde werken. Ik ben met spoed naar de dierenarts gegaan. Daar bleek

zijn achterpoot gebroken te zijn. Het was een "mooie" breuk zonder splinters maar kan niet uit zichzelf

genezen.. De fotos worden door gestuurd naar de ortopeet. Die een maandag contact met me

Op neemt. De spoed arts gaf me wel enkele punten

1. Een pin in het bot. (Kosten 600 euro)

2. Een plaatje rondom het bot waneer een pin niet voldoende was

(Kosten 1300 euro)

3. Euthanasie

4. Amputatie was geen optie door het gewicht van bram. Hierdoor

Is de kans op problemen met het gezonde achterbeen erg groot.

Bram is ontzettend jong, nog geen 2 jaar. Hij is ontzettend lief en hierdoor

Vind ik euthanasie een hele zware keuze. Maar is de keuze van een operatie

Ook de juiste?

Graag hoor ik jullie mening want ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Geplaatst:

Ik weet dat hier op BB een lid is met een Vlaamse Reus met geamputeerd achterpoot, maar ik weet even de BB naam niet.

Dit gaat echter wel heel erg goed. Misschien nog second opinion vragen bij andere dierenarts qua prijs?

Ik heb ooit een Lotharinger met gebroken voorpoot laten opereren (pin erin) en die heeft daarna heel fijn nog rond gehupst.

Sterkte.

Geplaatst:

Nu heb zelf nu een konijn in de ziekenboeg zitten van huize pluis.

Wij opvang en een goede dierenarts hebben de keuze amputatie wel gedaan aangezien euthanasie geen optie is,

maakte niet uit welke maat en grote hij was .

hij leert er wel mee lopen het lichaam past zich goed aan daarop.

Geplaatst:

Ik zou zelf amputatie wel overwegen, het konijn waar Aniek op doelt is van Saf.

Ik heb zelf bij een klein konijntje een poot laten amputeren en ik zou het zo weer doen. Ja, er zitten wel haken en ogen aan en je moet op veel dingen letten en aanpassen, maar hij doet het nu al een half jaar goed. Het gewicht is wel een nadeel natuurlijk, maar ik zou het zelf toch willen proberen denk ik.

Geplaatst:

Als je het geld (er voor over) hebt zou ik voor een pin of plaatje kiezen.

euthanasie valt sowieso af.

amputeren is een goede optie, zelfs al zou het goede been er na een lange tijd slechter van worden (wat ik flink betwijfel na het verhaal van safari idd en van anderen) dan heeft ie sowieso nog een lange fijne tijd tegemoet..

Geplaatst:

Om wat tegen geluid te geven: ik zou echt heel terughoudend zijn met amputatie bij zo'n groot dier. Ik denk echt dat je veel andere problemen zou kunnen krijgen. Euthanasie zou ik wel overwegen, maar wel afhankelijk van de leeftijd van het konijn. Een jong dier zou ik de kans geven met een pin of plaatje, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.

Geplaatst:

Aah ja Saf bedoelde ik :)

Amputeren en een groot konijn zou ik zelf inderdaad ook wel goed over nadenken vandaar misschien even contact opnemen met Saf, maar volgens mij was dat ook niet zo'n grote Vlaam.

Een pin zou ik wel overwegen, maar misschien eens verder vragen of er andere dierenartsen zijn die dit kunnen/willen met een ander tarief (je weet maar nooit..)

Geplaatst:

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Hier kan ik wel wat mee al merk ik wel dat er verschillende meningen zijn over amputatie.

Morgen belt de Ortopeet voor een definitieve beslissing en kan ik vragen wat ik wil. Dus ik wacht dat gesprek even af.

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met Saf. Bedankt voor deze tip!!

Geplaatst:

Afbeelding; rode pijl > bij zoeken: Amputatie > Discussies tonen (of berichten, wat jij wilt)

post-19-13922878467547_thumb.jpg

Er zijn het afgelopen jaar meer Vlamen (en grote konijnen) geweest met een gebroken achterpoot.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .