Desiree91 Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Sinds gisteren vraag ik mij af of mijn konijn nou schijnzwanger is of niet, ze heeft in 2 hoekjes een klein beetje hooi liggen wat ze er zelf heen heeft gesleept. Ook zie ik het grootste gedeelte van de dag haar rondlopen met hooi in dr mond, en niet zo'n beetje. Voor de rest is ze niet chagrijnig en ze vertoont ook geen territorium gedrag o.i.d. Wat ik ook vreemd vind is dat ze ook met het hooi blijft rondlopen en zelfs ermee gaat liggen.Ze is nu 6 a 7 jaar maar dit heeft ze nog nooit eerder gedaan.Ik vraag me nu echt af of ze schijnzwanger is of dat het toch iets anders is.
nico Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 die heeft inderdaad een grote pluk hooi in d'r bekkie. Sorry ik weet antwoord niet.
StamperPluis Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Ga er maar vanuit dat ze schijnzwanger is. Ik heb hier een voedster die soms ook met plukken hooi in haar bekje zit. Ze heeft zelfs een keer een heel nestje gebouwd. Ze kon absoluut niet zwanger zijn want haar metgezel is gecastreerd, dus gewoon schijnzwanger.
Desiree91 Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Nu is er bjvoorbeeld weer niks meer aan de hand en zie ik haar weer voor het eerst hooi uit haar hooiballetje eten. Maar op sommige momenten loopt ze nog steeds met het hooi in haar mond heen en weer te lopen. Als ik haar hokje open doe lijkt het zelfs wel alsof ze het aan mij wilt laten zien, ze komt zo ver als ze durft over het deurtje geleund en als ik haar heb geaaid dan gaat ze pas weer terug. Beetje raar dus omdat ze niet veel symptomen heeft van schijnzwangerschap.
StamperPluis Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Nee klopt. Je merkt verder ook niet veel aan je konijn. Mijn voedster heeft ook wel eens alleen een tijdje met een hele pluk hooi in haar bek gezeten en verder niets. Na een tijdje gooide ze het hooi uit haar bek en was het voorbij. De andere keer sleepte ze hooi uit haar hok naar een plekje naast de kast en bouwde ze daar een nestje, waar ze een paar dagen iedere keer naar terug ging. Ik zou me geen zorgen maken, je voedster is denk ik echt schijnzwanger. Ik vind het ook wel grappig zoals ze met dat hooi in hun bekje kunnen zitten.
Desiree91 Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Ja, dat vind ik ook wel. Al dacht ik gisteren dat er misschien iets mis was omdat ik haar ook geen hooi meer zag eten. Ik dacht dat ze misschien problemen met haar tanden had maar toen ging ik ook al snel aan schijnzwangerschap denken. Dit wilde ik sowieso ook zeker weten omdat ze al een oud konijn is en dit heeft ze nog nooit in haar leven gehad.In ieder geval bedankt voor je reactie.
wupsie Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Dat ze hier op zo'n late leeftijd nog mee begint als ze anders nooit hormonaal gedrag vertoonde zou ik het wel even goed in de gaten houden. Plotseling hormonaal gedrag kan wijzen op baarmoeder problemen.Dat gesleep met hooi ziet er voor ons misschien grappig uit, maar de voedster doet het niet omdat zehet zo leuk vind. Ze is er echt van overtuigd dat ze gaat bevallen wat haar stress geeft. Dit gedrag wordt gedreven door hormonen enkan ze niet negeren. Het belemmerd haar er dus om leuke konijnen dingen te kunnen doen. Als een dame dus vaak schijnzwanger is is het voor haar dus fijner om geholpen te worden. Daarnaast schijnen dames die veel hormonaal gedrag vertonen ook meer kans op baarmoeder problemen te hebben.
Desiree91 Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Het rare is dat ze er nu alweer vanaf lijkt te zijn. Ze doet gewoon weer normaal en vraagt weergewoon om aandacht. Ik ben een beetje bang om haar te laten steraliseren i.v.m. haar oude leeftijd. Mijn vorige konijn heb ik laten castreren toen hij een jaar oud was en 2 dagen later was hij dood gegaan door een shock. Een steralisatie is nog een heftigere ingreep, ik ben bang dat zij er ook dood aan zal gaan.
StamperPluis Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Kan makkelijk dat ze alweer de oude is. Zoals ik al zei had mijn voedster het ook wel eens eventjes (een uurtje of twee) en daarna was het weer over. Ik heb dan ook niet het idee dat het haar zoveel stress geeft. Dan moet haar nestdrang toch wel langer duren denk ik zo. Ik heb mijn voedster niet laten steriliseren omdat ze soms schijnzwanger is (1 keer per jaar). Als ze vaker schijnzwanger zou zijn zou ik het wellicht overwegen, maar dan nog zou ik dit in goed overleg met de dierenarts doen. Sterilisatie is toch een vrij zware ingreep. Ik begrijp goed dat je je twijfels heb om het te laten doen. Ik zelf zou het allemaal eventjes aankijken.
bunbun beauty Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 dan denk ik dat je met het vorige konijn echt ongeluk hebt gehad zo vaak overlijden konijntjes namelijk niet aan een castratie/sterrelisatie. Ik zelf vind dat leeftijd vrij weinig te maken heeft met de overlevingskans van een dergelijke operatie, dingen zoals de gezondheid/weerstand van het konijn en kundigheid van de da ed speelt naar mijn idee een veel grotere rol in de overlevingskans van een konijn. daarbij vind ik 6 a 7 jaar nog niet echt oud als je je bedenkt dat konijnen een jaar of twaalf kunnen worden en sommigen zelfs ouder.
wupsie Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Inderdaad. Welke da is van groter belang. Via de opvang zie ik veel dames die geholpen worden, ook dames waarvan leeftijd onbekend is maar het vermoeden is dat ze al ouder is. En ook deze dames komen er prima door. Goede pijnstilling en juiste dosering narcose is daarbij wel heel belangrijk.En als ze het gedrag door baarmoederproblemen wordt veroorzaakt(cystes, tumor of ontsteking). Tja..als je niks doet weet je zeker dat het mis gaat;) Dat ze er snel weer vanaf is kan. Maar zou het gewoon in de gaten houden. Dat ze er nu ineens mee begint is raar.
Laura020 Geplaatst: 9 januari 2014 Geplaatst: 9 januari 2014 Mijn da zei laatst dat het dierenmishandeling is als je je voedster niet laten steriliseren als je er niet mee fokt. De kans op tumoren zijn 70 tot 80% als je het niet laat doen, met kans op uitzaaiingen.Ik heb 2 voedsters laten helpen toen ze ongeveer 8 jaar waren (leeftijd was niet precies bekend) omdat de ene al tumoren had de ander beginnend. Ik wist er toen nog niet vanaf maar ging naar de da omdat ze stopte met eten. Hun hebben nooit last gehad van schijnzwanger iod.Beide kwamen hier goed doorheen, dus als je een goede da hebt moet het vast goed komen. De kans dat het mis gaat is er natuurlijk altijd, maar ik denk dat je echt pech had met je ram.Mijn dame is nu ook schijnzwanger en heb ik de planning haar het voorjaar te laten helpen, haar leeftijd weet ik ook niet.
Aanbevolen berichten