Zeeuwsnijntje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Gisteren had mijn ram ineens gas in zijn maag. Van het vuurwerk was hij echt enorm over de rooie, ik heb hem toen naar binnen gehaald. Hij is met de fles groot gebracht dus dat vond hij prima. Hij heeft een tijdje in huis rondgelopen, binkies gemaakt en lekker gegeten.Gisteren had hij dus gas in zijn maag, ben meteen begonnen met masseren en zodra er ruimte was in zijn maag heb ik medicatie toegediend. Dit alles in overleg met de dierenarts natuurlijk. Afgelopen nacht knapte hij op en hij keutelt nu de hele badkamer vol :biggrin:Het gaat dus weer goed, maar nu ben ik benieuwd of het van het vuurwerk kan zijn?
ElskeJunior Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 stond je konijn eerst buiten?? het is namelijk slecht voor een konijn als je ze van bauiten naar binnen haald!
Gast Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Ja hoor, als hij snel last van stress heeft dan kan hij zeker gas krijgen van zoiets als vuurwerk. Dat hoor je wel vaker. Goed dat je hem naar binnen hebt gehaald als hij er zoveel last van had. Fijn dat hij weer helemaal opgeknapt is. @ElskeJunior: een buitenkonijn zomaar even mee naar binnen nemen is inderdaad niet verstandig, maar er zijn situaties waarbij naar binnen halen een betere optie is dan buiten laten.
Zeeuwsnijntje Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Geplaatst: 3 januari 2014 Hij is inderdaad nogal een stresskonijntje. Na de koppeling met zijn vorige vriendinnetje kreeg hij ook gas. Kan ik het volgend jaar voorkomen op de 1 of andere manier?Buiten laten was geen optie, zijn neusje was nat van het snelle ademen en hij zat te rillen in een hoekje. Binnen was hij zichzelf, dus die overweging was snel gemaakt.
Gast Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Dan heb je in mijn ogen zeker goed gehandeld. Wat je volgend jaar zou kunnen overwegen is hem al voor die tijd naar binnen halen en dan bij voorkeur in een onverwarmde kamer zetten.
Nouck Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ik heb de mijne een week voor oud en nieuw in de schuur gezet. Misschien heb je zo'n optie? Of idd anders een koele kamer. Goeie keuze gemaakt in dit geval!
Lonja Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Kan inderdaad van het vuurwerk komen, heb vorig jaar hetzelfde gehad met mijn halfwilde stresskipje. Gelukkig was het niet zo heel erg en at ze nieuwjaarsdag in de middag weer. Had me toen heilig voorgenomen ze dit jaar binnen te halen. Dit jaar liep alleen anders, we zijn verhuisd en hier is ze nog nooit binnen geweest en omdat het nu eenmaal een stresskip is ook erg gevoelig voor verandering. Bovendien zijn er 2 konijnen bij het koppel gekomen omdat het koppel niet goed ging dus dacht laat ik maar eens kijken of het in zo'n groep beter gaat, vorig jaar wilde de ram haar niet in zijn buurt hebben dus had ze daar ook geen steun aan, nu in de groep zijn ze wel allemaal lief voor elkaar. 1 week van te voren ben ik Rescue Remedy gaan geven in het drinkwater. Het was eng, ze was s middags en savonds al bang; grote ogen en snel ademen. De rest was alleen wat chaotisch maar meer niet. Ze zeggen dat je dit niet moet doen maar ik heb het toch gedaan: ben bij haar gaan zitten en lang zitten aaien en praten en ze kwam echt tot rust. Ook dit konijn is met de fles grootgebracht en hangt erg aan mij als ze ziek is of iets anders. Het is toch een ander konijn dan de rest. Ben blij dat ik advies hierover in de wind heb geslagen. Toen om kwart voor 1 het ergste vuurwerk voorbij was heb ik groen gegeven om te zien of er nog gegeten werd en ook vooral als afleiding om uit de angst te komen. De hele groep was nerveus en chaotisch en rustig eten was er niet bij, ze renden alle kanten op met de andijvie maar er werd wel goed gegeten gelukkig. 1 konijn dat altijd snel bang is kwam het hok niet uit om te eten maar dat ben ik van haar gewend en dat slaat niet op de darmen dus daar maak ik me nooit zorgen over. Die kreeg haar andijvie in het hok. Ik ben er nog even bij blijven zitten en ze werden rustiger. Een uur of 2 later werd het stil buiten en zaten ze alle 4 op een kluitje in de ren. Eind goed al goed Dus eten geven als het spannendste geweest is, gezelschap van andere konijnen, Rescue Remedy en als je een konijn hebt dat aanhankelijk is en in moeilijke tijden gesteld is op aandacht gewoon gerust stellen (de andere konijnen heb ik geen aandacht gegeven) zijn ook nog dingen die je volgend jaar kan proberen.
Zeeuwsnijntje Geplaatst: 8 januari 2014 Auteur Geplaatst: 8 januari 2014 Bedankt allemaal! De konijnen hebben eten gehad toen het rustig was, ze hebben allemaal gegeten dus ook mijn flessennijn. Rescue Remedy kan ik inderdaad proberen. In de schuur kan hij helaas niet, die staat vol met voer etc. Hopelijk heeft hij binnenkort weer een maatje, hij is de enige van de 12 die alleen zit. Na de koppeling met zijn laatste vriendinnetje kreeg hij enrstig gas, net nadat het weer goed ging overleed plots zijn meisje. Waarschijnlijk scheelt gezelschap al veel.
Aanbevolen berichten