Ga naar inhoud

Ervaring met Cuniculi of Middenoorontseking? + onderrug rekken


Teuntje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijntje zit nu al ongeveer 3 weken in de lappenmand. Het begon met een licht scheef koppie en Nystagmus = ogen die heen en weer bewegen. De nystagmus ging snel over, maar het koppie ging steeds schever.

Volgens de dierenarts is het een parasiet (cuniculi) of middenooronsteking, maar beide kunnen niet worden uitgesloten. Ze wordt nu dus ook voor beide behandeld en het gaat gelukkig de goed kant op. Ze is weer actief, eet goed en wast zich. Alleen haar hoofdje staat nog een beetje schuin.

Nu hoor (en lees) ik dat het eigenlijk heel vaak voorkomt bij konijnen, maar ik heb er eigenlijk nooit eerder over gelezen of gehoord, dus ben toch benieuwd naar jullie ervaringen. En indien gewenst kan ik ook mijn ervaringen met jullie delen.

Daarnaast rekt ze sinds een tijdje haar onderrug. Vreemd gezicht eigenlijk. Ze zit en kantelt dan haar bekken omhoog, zodat de natuurlijke bolling van een konijnenrug verdwijnt en ze haar rug recht. Geen idee waarom ze dat doet. Jullie misschien?

Bedankt alvast, ook namens Teuntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts (KK) zei tegen ons dat al die symptomen van EC bijna altijd EC zijn en geen andere ziektes die vaak door andere DA's geconstateerd worden. Mijn niet KK DA dacht een poliep en zei dat er niets aan de hand was, later werden we door een andere DA van dezelfde praktijk terug geroepen dat we medicijnen voor EC moesten geven, dit 3 weken gedaan maar een paar maanden later was het weer raak! Haar oogje moest eruit want ze had een wolkje in haar oog waar ze last van had. De KK DA zei ook dat konijnen vaak maar één van de EC symptomen krijgen maar ik heb geen ervaring met middenoorontsteking.

Hij zei ook dat met zo'n schuin koppie vaak inslapen het geval is dus ik zou blijven behandelen met dat medicijn tot dat weg is!

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst top dat je zo snel gehandeld hebt :)

Als tweede klinkt inderdaad als E.cuniculi, middenoorontsteking kunnen ze meestal wel zien (al niet altijd en dan is het beter beide te behandelen).

Ik heb twee heren in de opvang zitten die beide als restverschijnsel de kop een tikje scheef hebben staan. Ze huppelen hier al maanden mee rond en ik ben gestopt met de kuur, want beter zal het niet worden. Hiervoor ook al probleemloos blijvende scheefkoppies gehad :) Als het een beetje is als restverschijnsel kunnen ze hier gewoon heel oud mee worden :)

De onderrug rekken dat kan ik niet verklaren en heb ik ook nog niet echt eerder gezien. Wellicht dat je dit kan filmen?

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide bedankt voor de reacties. Ik denk ook idd dat het de EC is en geen middenoorontsteking. We hebben wel foto's laten maken, maar daarop was niets te zien (geen chronische oorontsteking). We waren er idd snel bij. Ik zit elke avond met d'r op de bank, dus een verschil was in ons geval gelukkig snel opgemerkt en we zaten dezelfde avond/nacht nog bij de DA. De kans was 50-50, dus wij zijn heel blij dat ze zich er zo doorheen slaat. Maar nu wordt het spannend, want deze dinsdag gaan we weer voor controle en dan zullen we waarschijnlijk gaan stoppen. Ze heeft dan 4 weken antibioticatie en ontwormingsmiddels gehad (en daarnaast vitamine B en cortisone injecties, ja het is inmiddels een gouden konijntje ;-) . Maar ik ben een beetje bang dat ze dan terugvalt. Wellicht toch beter om door te gaan, in ieder geval met die ontworming? Het schijnt nogal een hardnekkige parasiet te zijn. Advies?

@Aniek; filmpje maken wordt lastig. Ze doet het niet vaak en onverwachts. Eigenlijk lijkt het op hoe wij mensen onze onder rug strekken. Je bekken kantelen, buik aanspannen, net alsof je heel nodig moet drukken op de wc. Vreemd, maar denk niet dat het heel spannend is, hoop ik.

Bedankt weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe mag je de panacur/fenbandazol maar 28 dagen geven, daarna kan het schadelijk worden. In gevallen van ernstige EC weeg ik dan af wat erger is, maar restverschijnselen krijg je soms echt niet helemaal weg dus de vraag is moet je dan nog wel doorgaan?

Oscar en Jelle leven inmiddels alweer maanden met een tikje scheef kopje en ik heb hier een Franse hangoor zitten om te koppelen die vorig jaar EC heeft gehad, ook kopje tikje scheef en nou ja voorheen ook wel konijnen gehad met kopje tikje scheef en oud geworden. Daarom zou ik het wanneer stoppen als het stabiel lijkt echt even overleggen met de DA, lang doorgeven kan ook kwaad namelijk.

Hmm ik denk dat ik snap wat je bedoeld, bij mij is het als de konijnen zich uitrekken, maar weet niet zeker of het hetzelfde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De assistente van mijn dierenarts heeft ook een konijn die een scheve kop heeft overgehouden aan de EC, die is ondertussen bijna 10 jaar en doet het nog steeds prima. Het enige wat je dus ziet is die scheve kop.

Wel goed dat je zo snel hebt gehandeld! Ik blijf het een enge ziekte vinden maar dat zit tussen mijn oren geloof ik :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip Aniek. Ze krijgt idd onder andere Fenbendrops dus daar zullen we dan mee gaan stoppen zodra ze op 4 weken zit. Maar wel in overleg met de DA. Daar heb ik gelukkig alle vertrouwen in. Het is gelukkig ook een hele lieve meelevende DA met duidelijk verstand van zaken, dat geeft wat rust.

Ook Domino en Bammyflurry bedankt voor de geruststellende berichten. Ik hoop echt dat ze later een bejaard konijntje wordt (met een scheef koppie ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo allemaal, donderdag is Teuntje alsnog overleden. De hele week ging het super goed en dinsdag had ze een topdag en avond. Ze was aan het spelen, rennen, knuffelen, dus we waren enorm verrast toen we woensdagochtend een ziek konijntje aantroffen. Direct weer begonnen met alle medicijnen en einde middag naar de dierenarts voor 2 injecties waar ze normaal zo goed op reageerde. Helaas was het donderdagochtend helemaal mis. Ze kon bijna niets meer. Weer naar de dierenarts en die wilde het toch nog 1 keer proberen, omdat ze voorheen zo goed reageerde op de medicijnen. Maar helaas, thuis gekomen en haar kooi aangepast (handdoeken en eten/drinken onder handbereik voor haar) is ze een uurtje later alsnog overleden. We hebben enorm verdriet en zijn verslagen. Alle behandelingen hebben niet mogen baten. Ze laat een enorme leegte achter in onze voorheen altijd zo gezellige konijnenwoonkamer. Heel veel sterkte voor iedereen die met deze parasiet te maken heeft. Het is een sluipmoordenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat blijft E.cuniculi toch rot.. Ik ben mijn manneke er vorige week ook verloren, het vreet ze op. Ik heb er ook nog rond hupsen die er weer bovenop kwamen, maar helaas lang niet altijd.

Je hebt alles gedaan wat in je macht lag, heel veel sterkte met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .