mayadebij77 Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Hoi iedereen,Sinds afgelopen woensdag eet ons konijn niet meer. Hij at en dronk niet meer. We zijn naar de dierenarts geweest, die vermoede een blaasontsteking, heeft hij medicijnen voor gehad. Nu moeten we hem dwangvoeren. Ons konijn eet alleen biks en kent geen groente of fruit. We krijgen met pijn en moeite de dwangvoer naar binnen. Het probleem is dat hij alleen nu af en toe wat drinkt en heel af en toe een hapje hooi neemt. We hebben een duitse reus (groter dan vlaamse reus), hij hij wil pertinent zijn biks niet eten. We proberen het te geven,maar ho maar. Kan iemand ons helpen. De feestdagen komen eraan en de tijd is erg krap. Wat moeten we nu, hij is 10 maanden oud. Dinsdag was alles nog okay, at alleen een beetje minder dan nromaal en woensdag wilde hij helemaal niets meer. Alle hulp is welkom, wie kan mij helpen?Groetjes Marjolein
Babbely Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Je kunt proberen de biks in water uit elkaar te laten vallen en er een beetje ongezoette appelmoes door te mengen, misschien wil hij dit van een schoteltje likken. Dit mengsel kun je ook dwangvoeren. Dwangvoeren is wel belangrijk om zn darmen aan de gang te houden, zolang hij zelf niet wil eten.
Domino Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Oei dat is niet best. Ik denk dat je er wijs aan doet om een goede konijnkundige dierenarts nog eens naar te laten kijken. Bij mijn weten kan een konijn flink lang doorlopen met een blaasontsteking zonder dat je er heel duidelijk wat van merkt. Als een konijn niet wil eten is dat vaak een teken dat ze ergens flinke pijn hebben. Is zijn gebit ook goed bekeken? En zijn buik gevoeld? Temperatuur opgenomen? Wat was de aanleiding dat de da een blaasonsteking vermoedde? En krijgt je konijn nu nog medicijnen, zo ja welke? En hoe vaak en krijgt hij nog pijnstilling? Een konijn wat niet eet is een spoedgeval, heel goed dat jullie naar de da zijn geweest hoor! Maar ik vind het persoonlijk raar dat hij niet eet bij een blaasonsteking, of het moet zo pijnlijk zijn. Maar er kan ook goed iets anders aan de hand zijn.
nico Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 wij hebben biks wel eens gevijzeld en dan door geraspte wortel gemengd, dit at ze wel en zo kreeg ze toch biks binnen zonder dat ze het door had.
mayadebij77 Geplaatst: 22 december 2013 Auteur Geplaatst: 22 december 2013 De woensdag dat we naar de dierenarts waren geweest, was de dag dat hij ineens zijn urine overal liet lopen. Hij is zindelijk, want hij platst altijd in zijn wc-tje. Die dag had hij niet gegeten of gedronken, en liet zijn urine overal lopen. Vandaar de dierenarts. Kreeg ook geen kusjes meer van hem. Ik ga zo wie zo maandag de da weer bellen, dit duurt te lang. Hij wil niets van een bordje eten. We moeten echt het spuitje met voer naar binnen dwingen. Anders eet hij echt niet. Ik zal zo de medicijnen even noteren hier. Hij heeft drie dingen gekregen, dat weet ik wel, de naam ff niet. Antibraakmiddel, antibiotica, pijnstiller, en twee zakjes dwangvoer. Het is een jongen van 10 maanden die 8,5 kilo weegt. Dwangvoer van het zakje kreeg we er niet in, zit een anijssmaak aan, hij houd niet van luchtjes of smaakjes, hij kent alleen zijn biks korrel. Hijj eet nog steeds niet zelf. Ik weet niet wat ik moet.
Domino Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Je kan misschien zijn eigen brokjes in warm water weken zodat je het met een spuitje toe kan dienen. Keutelt hij nog wel? En hoe zien die eruit? En geef je die medicijnen nog steeds? Of heeft hij die alleen woensdag gehad?
mayadebij77 Geplaatst: 22 december 2013 Auteur Geplaatst: 22 december 2013 We maken een papje van zijn eigen biks, omdat ik bang ben dat hij straks zijn eigen biks niet meer lust. Hij poept wel, niet zoveel als normaal en ze zijn een beetje ovaal vormig. Hij heeft nog geen blinde darm keutels gehad. Ze wegen ook niet heel veel. Ben echt ten einde raad. Weet niet wat ik moet doen. Hij is nog zo jong en wil hem nog lang niet kwijt :-(
mayadebij77 Geplaatst: 22 december 2013 Auteur Geplaatst: 22 december 2013 medicijnen zijn bijna op. maar de da opperde dat het ook mogelijk was om hem 24 te houden dan zouden hun hem voeren. Medicijnen zijn bijna op, 1 is al helemaal op. Hoelang duurt het normaal voordat ze zelf weer gaan eten?
Stamperlove Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Ik heb het zelf nog maar 1x meegemaakt dat Stamper niet at,dus niet veel ervaring. Dus sorry!
Domino Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Als het echt niet goed voelt zou ik je aanraden om vandaag nog contact op te nemen met de dierenarts. Maar hou er wel rekening mee dat dat geen goedkoop geintje wordt. Maar een niet etend konijn is ook absoluut niet goed. Je kan eens bellen misschien voor wat ze je aanraden. Welke medicijnen zijn nu op?
mayadebij77 Geplaatst: 22 december 2013 Auteur Geplaatst: 22 december 2013 het medicijn wat nu op is is: carprofen drops zijn op en metocloral drops zijn op, heb nu nog bactrimel, dat is het enigste. Financieel zitten we erg moeilijk, aangezien we met Ollie van de zomer ook al diverse keren naar de da moesten ivm met mijt waardoor hij grote wonden had en niemand toen wist wat het was. En onze hond heeft een spoedoperatie gehad waarbij zijn maag vast is gezet. Het zijn telkens hele grote bedragen. Ik probeer nu de "dure"dierenarts nog te mailen, anders morgen even terug naar de goedkoper da in de buurt. Hoop dat het goed mag aflopen.
Aniek Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 (aangepast) Ja, Vlaamse Reuzen zijn dure dieren vooral als ze ziek worden, want ze moeten van alles nog een keer zoveel Maar is de urine wel onderzocht? Voor hetzelfde geld heeft hij blaasgruis of blaassteen, want met een blaasontsteking alleen zie ik ze meestal nog wel eten. Hoe is zijn gedrag nu dan? Laat hij nog overal urine lopen? Ik gebruik over het algemeen een andere antibiotica bij blaasontsteking, maar daarnaast eten ze in bijna alle gevallen nog wel, omdat een konijn als prooidier zijnde door blijft gaan tot hij niet meer kan.Kun je niet proberen groenvoer aan te bieden? Of brood? Wellicht het laatste niet goed, maar als die maar eet... wat het ook is!Mijn eerst volgende stap als de urine niet onderzocht is in ieder geval de urine laten onderzoeken, lijkt me wel het belangrijkste hier. Ik laat elk konijn met urine problemen eerst urine onderzoeken voor een eventueel behandeling. 22 december 2013 aangepast door Aniek
Laura020 Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Jeetje vervelend allemaal,Carprofen is een pijnstiller, metocloral is om de maag darmen op gang te houden.Kan je de da bellen om de medicijnen af te halen en evt morgen weer naar spreekuur gaan, zo heb je niet de weekend kosten en tot die tijd blijven dwangvoeren! Dwangvoer je genoeg? Neem aan dat de da heeft gezegd hoeveel je moet voeren?Als je namelijk te weinig voert gaat het ook niet goedkomen. Als je het lastig vind kan je dit beste de de da laten doen. Ik heb een konijn met scheve kiesjes die dit jaar al 4 keer onder narcose is geweest voor gebitsbehandeling, dus ik weet hoe belangrijk dwangvoeren is om er op te komen.Succes en sterkte ermee!
Yicke Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 MayadebijWij hebben quasi hetzelfde voorgehad twee weken geleden met onze franse hangoor. Niet zo groot als jouw Duitse reus, maar toch ook een reuzeras.Ralph bleek blaasgeruis te hebben, bovenop de blaasontsteking. Dat kan blijkbaarbaar enkel met een foto worden vastgesteld. Verder was van de pijn ook zijn maag-darmstelsel sterk vertraagd en lag het bijna stil.Hij is altijd blijven eten maar echt bitter bitter weinig. Gelukkig is hij wel gewoon aan veel groenten zodat we hem met onder andere munt en basilicum konden verleiden tot een maaltijd.Hij is aan de betere hand, maar eet nog altijd niet met even veel overgave als voor de ziekte. We zijn nu twee weken verder en hij krijgt nog altijd pijnstilling en primperan. Gedurende een dikke week heeft hij twee soorten pijnstillers gehad, Cicaral en primperan voor zijn maag en gedurende 10 dagen ook nog antibiotica. Van de dierenarts had hij ook een spuitje valium gekregen, om zijn blaas te helpen ontspannen. Het duurt soms héél lang voor ze terug een beetje redelijk eten heb ik de indruk, maar zolang ze eten en vocht binnen krijgen blijft het doenbaar.Twee jaar terug is Ralph nog eens ziek geweest. Toen at hij niet meer. Het dwangvoer was quasi onmogelijk om erin te krijgen. Toen heeft hij bijna 2 dagen alleen een klein beetje dwangvoer binnen gekregen (wij voerden alle drie uur, dag en nacht) en enkele blaadjes witloof voor hij stilaan terug zelf begon te eten.Je schrijft dat je 2 zakjes hebt mee gekregen. Is dat wel genoeg? Ralph had bijna zo'n gans zakje per dag nodig, en hij weegt een paar kilo minder dan jouw konijn. Het spuitje ver genoeg in hun bek stoppen helpt, maar het is een rommeltje. Het konijn in een handdoek wikkelen werkt ook, zeker als je véél spuitjes met voer moet geven.Probeer misschien toch eens met kleine hoeveelheden munt of andere kruiden? En ik zou zeker een foto laten maken van zijn buik zodat je kan zien of het de blaas is en hoe het met de maag gesteld is. Een konijn met blaasgeruis moet een ander soort voer krijgen om het geruis te laten afvoeren.Volhouden, echt, hij maakt een goede kans, maar de oorzaak van het probleem moet natuurlijk aangepakt worden.Ik wens je veel moed. Haal zeker genoeg medicijnen in huis. Wij zijn op 2 weken tijd door 4 flesjes pijnstiller gegaan, 2 flesjes cicaral, een potje antibiotica en dan nog een derde van een fles primperan. Ik denk dat jullie zeker nog de helft meer zullen nodig hebben aangezien jullie konijn toch bijna 2 kilo meer weegt dan het onze. Probeer genoeg in huis te halen want met de feestdagen kan het zijn dat de dierenarts niet bereikbaar is, of dat de voorraad op is... Het is allemaal inderdaad niet goedkoop, dus ik hoop dat het jullie financieel lukt!
mayadebij77 Geplaatst: 23 december 2013 Auteur Geplaatst: 23 december 2013 het grote probleem is dat hij van de fokker alleen gewend is om biks brokken te eten, hij kent andere dingen niet en wil het echt niet eten, ik los zijn biks korrels op, weet het echt niet meer
Yicke Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Heb je al "publiekslievelingen" als peterselie, munt, basilicum en dergelijke geprobeerd?Konijnen weigeren meestal niet omdat ze iets niet kennen, maar omdat het hun niet aan staat of omdat ze op dat moment voelen dat ze iets anders moeten eten (dat laatste is mijn theorie trouwens, Ralph is een goede en gevarieerde eter, maar wanneer hij ziek is kiest hij heel bewust wat hij op dat moment wilt en hoeveel, beetje vochtige dingen, beetje brokken, beetje hooi, en niet alle vochtige dingen).Als je nog mooie krulwilgen vind: die takken en scheuten zijn hier ook altijd een groot succes.Ik zou zoveel mogelijk variatie proberen. Er kan maar iets bij zitten dat hij ineens lekker vindt. Op dit moment lijkt het mij nuttiger dat hij eet dan dat je hem op zijn gebruikelijk eten houdt.
Aniek Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 het grote probleem is dat hij van de fokker alleen gewend is om biks brokken te eten, hij kent andere dingen niet en wil het echt niet eten, ik los zijn biks korrels op, weet het echt niet meerIk ben nog steeds benieuwd hoe die blaasontsteking is vast gesteld en wat er voor verder onderzoek is gedaan..
Aanbevolen berichten