Cathedral Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Hallo iedereen, ik heb een vraag, nou ja twee eigenlijk, ze hebben niets met elkaar te maken, maar ik vond het makkelijker om het in hetzelfde topic te zetten nu ik er toch één aanmaak.De eerste heeft te maken met het inenten van konijnen. Toen ik mijn konijn kocht, kreeg ik er een soort gezondheidsboekje bij waar instond dat hij ingeënt is tegen VHS en myxomatose. Daar stond bij dat dat elke 6 maanden opnieuw moet gebeuren, maar nu zag ik op internet bijna overal staan dat dat maar om de 12 maanden moet gebeuren. Wat is nu het juiste, of hangt dat af van de dosis/leeftijd/merk van de medicatie/... (ik ben slecht in medische dingen dus sorry als dit een domme vraag is :neutral:)? Ik was van plan om het nog eens aan de dierenarts te vragen, maar ik dacht ik vraag het hier ook maar eens voor de zekerheid.En dan mijn tweede vraag: ik zag hier even geleden een lijst met medicatie die je best altijd bij de hand hebt voor moest er 's nachts of zo iets gebeuren en je niet direct naar een dierenarts kan. Ondertussen kan ik die lijst al niet meer vinden, maar ik zag daar niets tussen staan tegen gas. Nu zie ik hier vaak topics over konijnen die 's nachts opeens last krijgen van gas en dat zou weer typisch iets voor mij zijn om dat ook voor te hebben op het moment dat ik nergens heen kan. Dus ik vraag mij af wat je in zo'n situatie het best kan geven aan je konijn (ik heb hier al verschillende soorten medicatie zien langskomen op topics) zodat ik toch iets bij de hand heb voor noodgevallen.Alvast bedankt
StamperPluis Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Er is sinds vorig jaar een nieuw soort inenting tegen VHS en myxamatose, welke nog maar 1 keer per jaar hoeft plaats te vinden. Met de oude soort inenting moest het 2 keer per jaar. Ik denk dat in het gezondheidsboekje nog de oude versie staat. Wat het gas betreft, ik heb altijd metacam (=pijnstilling) en cisaral dorps (darmstimulerend middel) en tractonorm (laxeermiddel) en prozyme (zorgt dat voedsel rond ev. verstopping door haren makkelijker weg kan) in huis. Als ik bij 1 van mijn nijnen merk dat er iets met het buikje aan de hand is, zoals verstopping waardoor gas zich kan ontwikkelen, dan begin ik altijd gelijk deze medicijnen toe te dienen. En masseer ik het buikje. Tot nu toe is het mij altijd gelukt om de nijn binnen een dag weer redelijk stabiel te krijgen.
Dollie Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Er is inderdaad een nieuwe vaccinatie op de markt die een heel jaar beschermd, de oude wordt niet meer geproduceerd inmiddels dus die zul je ook niet meer tegenkomen als het goed is.Wat betreft medicatie die je achter de hand moet houden.. Als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat je, als je deze vraag moet stellen, de medicatie niet in huis zou moeten hebben. Als je geen ervaring hebt met gas en/of de behandeling daarvan dan moet je gewoon écht bij een dierenarts zijn. Het is niet altijd makkelijk om het onderscheid te maken tussen gas, stasis, verstopping of een totaal ander probleem, zeker als je er nog nooit mee te maken hebt gehad. Het lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet altijd. En doe het anders in overleg met een dierenarts.
Cathedral Geplaatst: 14 december 2013 Auteur Geplaatst: 14 december 2013 Er is inderdaad een nieuwe vaccinatie op de markt die een heel jaar beschermd, de oude wordt niet meer geproduceerd inmiddels dus die zul je ook niet meer tegenkomen als het goed is.Wat betreft medicatie die je achter de hand moet houden.. Als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat je, als je deze vraag moet stellen, de medicatie niet in huis zou moeten hebben. Als je geen ervaring hebt met gas en/of de behandeling daarvan dan moet je gewoon écht bij een dierenarts zijn. Het is niet altijd makkelijk om het onderscheid te maken tussen gas, stasis, verstopping of een totaal ander probleem, zeker als je er nog nooit mee te maken hebt gehad. Het lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet altijd. En doe het anders in overleg met een dierenarts.Een heel jaar? Hm hij is deze zomer nog ingeënt, maar ik veronderstel dat je zomaar mag overstappen op het nieuwe dan? En ja, daar zit wat in, maar kan je met darmstimulerend middel veel mis doen? Ik zou sowieso zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan, maar dan moet het wel kunnen natuurlijk. Mijn eerste konijn kreeg 's avonds opeens iets aan zijn darmen, wat dat precies was weet ik niet meer, het is al redelijk lang geleden en mijn papa heeft dat dan opgezocht. We hebben hem toen warm gehouden, de hele tijd bij gebleven, maar meer konden we niet doen want 's nachts vindt je geen dierenarts hier. Met als gevolg dat hij de nacht niet overleefd heeft. Dus ben ik redelijk bezorgd dat zoiets weer zou gebeuren.
Dollie Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Er moet altijd een dierenarts in de omgeving zijn die dienst heeft. Als het goed is vindt je informatie daarover op de website van de dierenarts(en) in de omgeving en een verwijzing op het antwoordapparaat als je op zo'n moment belt. Op zich kun je met darmstimulans niet direct dodelijke schade aan richten, maar het kan je konijn wel veel ongemak opleveren. Zo kan metocloral op een lege maag voor maagkramp zorgen, wat op zichzelf niet heel erg is maar wat wél heel pijnlijk is waardoor je konijn zeker niet weer gaat eten en je dus nog verder van huis bent. En kun jij voelen of de maag van je konijn gevuld is? Waarschijnlijk niet. Dan kun je zeggen, eerst dwangvoeren voor je darmstimulans geeft om dat probleem op te vangen, prima, maar wat als er een blokkade ergens zit of de maag zit vol met gas? Dwangvoeren kan dan behoorlijk averechts werken en in sommige gevallen zelfs heel gevaarlijk zijn. Ik snap wel dat je nooit weer een konijn op die manier wil verliezen, maar in alle redelijkheid.. Als hij de nacht niet eens overleeft heeft is de kans vrij aanwezig dat er met de beste dierenarts van de wereld nog niks gedaan had kunnen worden. En mag je een half jaar na het oude vaccin wel met het nieuwe vaccin vaccineren, dus je zou hem nu wel kunnen laten inenten als je wil. En daarna ka nhet dan gewoon één keer per jaar.
Cathedral Geplaatst: 14 december 2013 Auteur Geplaatst: 14 december 2013 Op die nacht heeft mijn mama naar verschillende dierenartsen gebeld en nergens konden we terecht of werden we doorverwezen. Maar dat is dan ook weer jaren geleden, dus ben ik even opnieuw beginnen zoeken op internet en tot nu toe vind ik enkel dingen waar we een uur of meer voor zouden moeten rijden. Anyway, als jij zegt dat het beter is om niets te geven, geloof ik je, ik ben er vrij zeker van dat jij er meer verstand van hebt dan mij. Aan een gewone gasaanval gaat een konijn dus niet direct dood? Is er dan iets dat je daar aan kan doen zonder medicatie te geven (& zonder risico's) of moet je gewoon niets doen op zo'n moment?
Nemolientje Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 Over de vaccinatie, de laatste 2 konijntjes die al ingeënt waren hadden dit ook inderdaad, het was ook heel erg onduidelijk of ze nou goed voor alles waren ingeënt. Ik wilde geen risico nemen en heb dit toen met de DA besproken en het boekje ook meegenomen en toen hebben we toch besloten om Mars opnieuw (dus "te vroeg") in te enten. Dit kon geen kwaad, maar er moest wel een bepaalde tijd tussen zitten. Hoeveel dit was weet ik niet meer.Ik had ook de kliniek gebeld waar hij daarvoor was ingeënt en daar gaven ze aan dat hun vaccinaties inderdaad maar voor een half jaar actief zijn maar waar tegen kreeg ik een heel raar antwoord op. Dus ik vertrouwde het niet helemaal.
Christaaa Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 Op die nacht heeft mijn mama naar verschillende dierenartsen gebeld en nergens konden we terecht of werden we doorverwezen. Maar dat is dan ook weer jaren geleden, dus ben ik even opnieuw beginnen zoeken op internet en tot nu toe vind ik enkel dingen waar we een uur of meer voor zouden moeten rijden. Anyway, als jij zegt dat het beter is om niets te geven, geloof ik je, ik ben er vrij zeker van dat jij er meer verstand van hebt dan mij. Aan een gewone gasaanval gaat een konijn dus niet direct dood? Is er dan iets dat je daar aan kan doen zonder medicatie te geven (& zonder risico's) of moet je gewoon niets doen op zo'n moment?Een konijn kan best doodgaan aan gas. Volgens mij zegt Dollie niet dat je niks moet geven, maar dat je niet zelf moet gaan dokteren. Als een konijn een buikprobleem heeft en je hebt het nog nooit meegemaakt, moet je gewoon naar de dierenarts. Dan moet je niet zelf iets geven, maar medicijnen geven die de dierenarts voorschrijft. Konijnen die gevoelig zijn voor gas of verstopping hebben op een gegeven moment ervaren baasjes, dus die kunnen zelf wel iets proberen. Als 1 van mijn konijnen iets met de buik heeft, sta ik direct bij de dierenarts op de stoep.Wat het inenten betreft: waar heb je je konijn gekocht? Bij de dierenwinkel? Wan dan is hij zeker niet ingeënt. Meestal zeggen die maar wat.
Dollie Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 (aangepast) Ik bedoel inderdaad wat Christa zegt. Gas is ALTIJD een spoedgeval waarbij onmiddellijk ingegrepen moet worden. En zoals Christa zegt, als je een konijn hebt dat gevoelig is of je hebt het al vaak gezien, dan weet je gewoon oké, als ie gas heeft gedraagt ie zich zo en zo, dit voelt in de buik zo en zo aan en de dierenarts gaat dit en dit geven/voorschrijven. Dan heb ik er persoonlijk wat minder moeite mee als je gewoon zelf alles in huis hebt en aan de slag gaat, maar op het moment dat je echt geen flauw idee hebt wat je zou moeten geven en wanneer, hoeveel, waarom, dan moet je er gewoon niet aan beginnen.Wat je altijd kan doen is het buikje masseren, op konijnen.nl staat wel ergens een uitleg hoe dat moet. En ik zou morgen even naar je vaste dierenarts bellen en vragen hoe dat zit met weekenddiensten.Ik heb ook mijn tiwjfels of het konijn wel ingeënt is of dat ze alleen een boekje hebben mee gegeven waarin staat dat ie ingeënt zou zijn. Het oude vaccin wordt namelijk al zeker een jaar niet meer geproduceerd. 15 december 2013 aangepast door Dollie
Cathedral Geplaatst: 15 december 2013 Auteur Geplaatst: 15 december 2013 Oké dan ga ik ook maar eens naar de dierenarts voor de zekerheid, kijken wat die zegt zoals jij Nemolientje. En Christaaa, ik ben absoluut niet van plan om zelf doktertje te spelen hoor, integendeel, maar ik wou gewoon even weten of ik iets zou kunnen doen als er nog eens zoiets voor valt als bij het vorige konijn. Ik had gehoopt dat er iets was dat ik kon geven wat niet zoveel kwaad kan, al was het maar een pijnstiller. Maar als er aan alles een risico zit, doe ik zelf niets en zoek ik zo snel mogelijk uit waar ik naartoe kan bij een spoedgeval. Het probleem is vooral dat ik tot nu toe niets kan vinden waar ik midden in de nacht naartoe kan zonder een uur te moeten rijden, als het moet dan doe ik dat natuurlijk ook, maar dat lijkt mij nogal stressvol voor een konijn in nood. Ik zal de vraag anders stellen, stel dat ik niets dichterbij vind, zou jij dan aanraden om toch een uur te rijden (in geval van bijvoorbeeld gas) of om te masseren, warm te houden en 's morgens vroeg pas zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan? Ik had Dollie's zin "Als hij de nacht niet eens overleeft heeft is de kans vrij aanwezig dat er met de beste dierenarts van de wereld nog niks gedaan had kunnen worden." opgevat als "normaal gezien overleeft een konijn met overlevingskans de nacht wel", misschien onterecht.Misschien dat ik via internet overkom als iemand die het zelf even wil oplossen zonder geld uit te geven of naar een dierenarts te rijden, maar dat is absoluut het geval niet, ik zoek enkel de beste oplossing voor mijn konijn zelf. En met al die tegenstrijdige informatie op het internet weet ik het allemaal niet meer zo goed.Als ik dan toch naar de dierenarts ga binnenkort, zal ik inderdaad gewoon eens aan haar vragen wat te doen als er 's nachts iets is (in het weekend kan ik er sowieso naartoe als het dringend is, dat weet ik ondertussen). Alhoewel ik eigenlijk begin te twijfelen of mijn vaste dierenarts (we gaan er altijd met de kat) konijnkundig genoeg is, niet dat ik ooit een verkeerd advies heb gekregen, maar ik ben nog niet veel moeten gaan met een konijn, enkel voor inentingen en een keer toen hij gif had binnengekregen. Nu ik toch bezig ben, kan ik even goed eens nadenken of ik niet beter overschakel naar een dierenarts van de lijst hier, al zijn die wel veel verder. Of misschien hebben mijn ouders gelijk en overdrijf ik in mijn bezorgdheid. Maar dat is eigenlijk een ander discussie. Over de inenting, mijn konijn komt uit een decoratie-winkel met een dierenafdeling. (Geen idee waarom ze die dingen combineren, ik was er zelf verbaasd over). Op aanraden van een dierenarts die mijn mama min of meer kent, zijn we hem daar gaan halen, zij beweerde dat de dieren daar goed verzorgd worden en ze komen van mensen die een ongewild nestje kregen of van mensen die thuis fokken. Ik wou absoluut geen broodfok-konijn en uit een opvang halen was moeilijk omdat je daar direct twee konijnen moet nemen en mijn papa wou eerst wennen aan één konijn en er dan pas een tweede bijzetten. Ik heb dus maar vertrouwd op wat die dierenarts zei, want zij weet er meer over dan ik denk ik. Op het boekje zelf staat wel een verklaring + handtekening van de dierenarts die die vaccinaties gegeven zou hebben, dat mogen ze toch niet zomaar faken? Zouden ze zo ver gaan? Ik kan die dierenarts eigenlijk wel eens opzoeken en proberen te bereiken, daar had ik nog niet aan gedacht. Er stond ook wel iets op van preventieve behandeling tegen parasieten, en pas op de achterkant van dat boekje iets in de aard van "het konijn is door ... behandeld en gezond verklaard, vanaf 6 maanden moet het konijn verder behandeld worden door de eigen dierenarts", misschien gaat dat niet over de inenting zoals de verkoopster zei, maar ook over de behandeling tegen parasieten (waar ik op internet verschillende meningen over vind, nu ik toch een half boek aan het schrijven ben hier, behandelen jullie preventief tegen wormen en van die vieze beestjes?). Wordt dat vaccin overal niet meer geproduceerd, ik woon in België namelijk, ik denk niet dat dat een verschil maakt, maar je weet nooit. Maar dat probleem zal ik gewoon ook maar met de dierenarts bespreken zoals Nemolientje, die zal wel weten of ze opnieuw moeten ingeënt worden of niet veronderstel ik, hoop ik.
Dollie Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 (aangepast) In principe wordt het bij mijn weten inderdaad nergens meer geproduceerd, maar je weet het niet. In elk geval durf ik er persoonlijk niet zo goed meer op te vertrouwen dat het allemaal waar is met die dierenwinkels, maar ik ken de specifieke situatie niet en dat de ene helft het bij elkaar liegt en te jonge dieren uit de broodfok verkoopt wil natuurlijk niet zeggen dat de andere helft het ook doet. Helaas is niet altijd makkelijk om te bepalen wie waar onder valt.Wat ik met mijn opmerking bedoelde te zeggen is dat als hij zo snel overleden is, de kans vrij aanwezig is dat medicatie hem ook niet meer gered had. Natuurlijk heb je bij zo snel mogelijk ingrijpen betere kansen, het hangt er ook sterk vanaf wat het geweest is. De ene gasaanval is de andere niet. Maar bij zoiets ernstigs kom je er niet met alleen een beetje darmstimulans of pijnstilling. Overigens is pijnstilling wel relatief onschuldig, het enige nadeel daarvan is dat als jij hem pijnstilling geeft en vervolgens een paar uur later toch naar de dierenarts gaat, die wel een vertekent beeld kan krijgen van de situatie.Ik zou zelf bij problemen contact opnemen met een dierenarts en diens advies afwachten. Niet elke situatie is even dringend, hoewel bij darmproblemen/niet eten altijd wel een zekere mate van spoed zit natuurlijk. Ik denk dat in de meeste gevallen toch naar de dierenarts al is die verder weg gaan toch het beste is.Wat betreft kundige dierenartsen, dat een dierenarts niet op de lijst staat zegt niet direct wat hoor, misschien is jouw eigen dierenarts ook wel heelgoed. 15 december 2013 aangepast door Dollie
Cathedral Geplaatst: 15 december 2013 Auteur Geplaatst: 15 december 2013 Ja klopt, ik heb het gevoel dat het bij deze winkel wel oké is, maar 100% zeker weet je het als koper natuurlijk nooit. Ik zal aan de dierenarts vragen of zij direct (opnieuw) zou inenten of nog even wachten. Het half jaar is ondertussen toch bijna om en iets te vroeg opnieuw inenten lijkt mij niet dodelijk, maar ik zie wel wat zij denkt.En ja, ik denk direct dat alles héél dringend is als het om mijn dieren gaat, ik zou denk ik eerder te snel dan te laat gaan. Maar als je 's nachts wil gaan, moet je bij alle dierenartsen eerst even bellen veronderstel ik, dus telefonisch advies vragen zou ik sowieso doen. Dank je voor je advies! Ik hoop dat ik het nooit nodig zal hebben, maar ik ben toch liever voorbereid.
Gast Geplaatst: 15 december 2013 Geplaatst: 15 december 2013 Wat betreft kundige dierenartsen, dat een dierenarts niet op de lijst staat zegt niet direct wat hoor, misschien is jouw eigen dierenarts ook wel heelgoed.Dit is zeker waar. De lijst is gebaseerd op ervaringen van leden. Dat een dierenarts niet op de lijst staat wil dus zeker niet zeggen dat hij/zij niet goed is.
Aanbevolen berichten