Ga naar inhoud

Help een gasbuik


Annemieke601

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat er iemand rond dit tijdstip nog reageert.

Mijn floortje heeft een gasbuik, ik snap er niets van, ze heeft niets anders dan hooi, biks en wat wortelsnippers op.

Ik heb nu net haar binnengehaald, kruik gegeven, ciseral toegediend en carprofen drops tegen de pijn.

Ik kwam erachter doordat ze niet rende naar haar etensbak, wat ze altijd doet en ze lag erg raar. Ze heeft dezelfde stank als Misty toen zij een gasbuik had. Haar buik is extreem zacht en ze zit alleen maar in een hoekje, ik heb water toegediend, dan geeft ze wel wat tegensput maar geeft snel op.

Ik blijf nu bij haar slapen, ze zit zolang in een vervoersmand. Mijn vraag, hoeveel keer mag je ciseral geven en kan dit wel goed samen met carprofen? Wat kan ik nog meer doen?

Ze heeft Camaro als maatje, die zit nu buiten, is het goed om hem bij haar te houden, ook voor de warmte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nou met Floortje?

Ik heb om de 2 uur ciseral gegeven en water toegediend. Ik heb om 8:00 de dierenarts gebelt en de situatie beschreven. Floortje heeft vannacht gegeten en gedronken, keutels zie ik nu gelukkig ook. Camro heb ik ook naar binnen gehaald, zat onder de plakpoep. Ook binnenkonijn onder de plakpoep. Ik snap er werkelijk niets van, ze hebben science selectief en hooi, water, ze hebbben gisteren 3 strookjes peenschaafsel op meer niet.

Maargoed, dierenarts gaf aan dat ik het kan aan kan kijken. Ze zitten nu alledrie binnen, de twee voedsters dagen elkaar uit en zijn agressief bezig met slopen en camaro probeert van 2 walletjes te eten, niet echt ideaal, ik speel constant politieagentje.

Ze zijn alledrie actief, ik wil ze weer in hun eigen hokje zetten maar dat is buiten, kan dat zomaar van binnen naar buiten? Dierenarts gaf aan dat ik ze moet laten wennen in de schuur maar onze schuur is net zo koud als buiten..

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand trouwens hoe het komt dat er nu bij mij weer 1 gasbuik heeft, eerst Misty, dat kwam door spinazieblad, maar Floor? Ik heb geen idee hoe dit komt, ook de plakpoep snap ik niet.. hoe kan ik dit voorkomen?

De dierenarts gaf aan dat een konijn net als een mens ook welleens niet lekker is, maar ik geloof dat niet erg.. ik geloof niet dat ze zomaar plakpoep krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel vertrouwen heb je in je dierenarts over het algemeen? Ik geloof ook niet dat ze zich soms even niet zo lekker voelen en daardoor plakpoep krijgen. Ik vind hier ook weleens een kleine keutel of een enkele zachte, dat is niet erg, zolang de rest maar goed is.

Zijn ze gewend aan wortel? Wel typisch dat ze alle drie last van hun buik hebben, ik zou toch een ontlastingsonderzoekje laten doen, dat is volgens mij ook niet heel duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook mijn eerste gedachte: even de ontlasting na laten kijken op wormen e.d.

Floortje poept gelukkig weer goed, Camaro nog zachte poep en Misty ook nog zachte poep. Ik heb Floortje en Camaro nu in de schuur met hun hok, ze zijn erg actief, veel aan het spelen gelukkig! Misty overigens ook.

Ik ga idd de ontlasting eens inleveren! Heb het net allemaal weggeooit, dus moet wel weer ffe wachten haha!

De dierenarts, ik heb er over het algemeen goede ervaring mee, maar vond het idd een vreemd verhaal dat konijnen zich welleens niet lekker voelen.. Mn moeder kwam met iets goeds, zondag had ik geen konijnenvoer meer, zou maandag binnen komen, toen heeft zij hun mixvoer gegeven, fruitmix en biks door elkaar heen, misschien is dat het geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat was zondag, dat is wel een erg late reactie als ze dan dinsdagavond last krijgen. Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij werkt het verteringsstelsel van een konijn sneller dan dat.

Ja misschien wel, ik dacht misschien 1x dat andere voer en dan weer selective is misschien geen goede combi.. Ik heb net wel alle hokken schoongemaakt. Ik zie nog geen dunne poep, nog even afwachten maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, luuk heeft dat eens gehad toen zijn tandjes te lang waren geworden om te eten. Hierdoor is er een onderbreking in zijn eetpatroon geweest en dan stopt of stokt zijn darmbeweging. Ik hoorde het gas borrelen. Ik heb twee of drie dagen telkens als ik thuis was zijn buik gemasseerd en dan borrelde het enorm vervolgens begon die weer te eten. Het mooie was dat hij t prettig leek te vinden. Nu hoef ik t niet te proberen dan is ie zo weg succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het vannacht toevallig ook, ook zomaar uit het niks een gasbuik. Maar ik las dat je om de 2 uur Cisaral hebt gegeven, maar dat mag maximaal 4 keer per dag, dus om de 6 uur worden gegeven. (staat op de bijsluiter) Ik weet niet of je dierenarts iets anders heeft voorgeschreven, maar anders geef je wellicht teveel?

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=154

Toedieningswijze & dosering

SCHUDDEN VOOR GEBRUIK!

Uitsluitend voor orale toediening.

De dosering bedraagt 0,25 tot 0,5 mg per kg lichaamsgewicht 2 tot 4 maal daags (=0,25 tot 0,5 mi per kg lichaamsgewicht 2 tot 4 maal daags).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het vannacht toevallig ook, ook zomaar uit het niks een gasbuik. Maar ik las dat je om de 2 uur Cisaral hebt gegeven, maar dat mag maximaal 4 keer per dag, dus om de 6 uur worden gegeven. (staat op de bijsluiter) Ik weet niet of je dierenarts iets anders heeft voorgeschreven, maar anders geef je wellicht teveel?

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=154

Toedieningswijze & dosering

SCHUDDEN VOOR GEBRUIK!

Uitsluitend voor orale toediening.

De dosering bedraagt 0,25 tot 0,5 mg per kg lichaamsgewicht 2 tot 4 maal daags (=0,25 tot 0,5 mi per kg lichaamsgewicht 2 tot 4 maal daags).

Zei ik om de 2 uur? Ik bedoel idd 4 uur, heb wel om de 2 uur vocht gegeven op aanraden van de dierenarts! Inmiddels is de ontlasting onderzocht, niets mis mee behalve dat het dunnig is, hiervoor mag ik ze nu alleen nog biks water en hooi geven. Ze poepen sinds vandaag weer allemaal normaal gelukkig. Ik denk dat voedsters sowieso erg gevoelig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus in feite vanaf uur of 12 carprofen 1x gegeven, om de 4 uur cisarel en om de 2 uur water gegeven. Ook heb ik om de 4 uur gelijk met cisaral de kruik opnieuw warm gemaakt. Toen heb ik de hokken goed schoongemaakt ivm evt, wormen en de 2 buiten in de schuur laten wennen. Gelukkig zijn ze nu allemaal weer de oude, ze maken zelfs binkies!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .