Ga naar inhoud

Hele kleine keuteljes en soms ook in een ketting


suzan2801

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

Ik heb even een vraagje.. Ik heb twee teddy konijntjes. Ze zitten normaal beneden in de woonkamer, maar omdat de kerstboom er nu staat en ze bij mij vaak los in de kamer lopen zitten ze de nu even boven.

Aangezien ze anders aan de kerstboom gaan knabbelen en dat is denk ik niet goed. Ze hebben een hele slaapkamer voor zich zelf en huppelen daar de hele dag rond en kunnen natuurlijk in de kooi wanneer ze zelf willen. Wat mijn vraag nu eigenlijk is.. Sinds afgelopen weekend zie ik overal hele kleine mini keuteltjes. Heel soms zitten er ook een paar aan elkaar. In een ketting (het zijn geen blindedarm keutels) Ze zitten vast met haren.

Nu heb ik ergens in een andere topic gelezen dat je dan prozyme kunt geven. Dit geef ik nu sinds woensdag. Ik doe het dan op een stukje witlof. Meestal wordt het opgegeten, maar soms blijft het ook liggen.

Ik weet dus alleen niet of de keutels van het mannetje of het vrouwtje zijn. Is het erg als beide konijntjes de prozyme binnen krijgen? en hoe snel zou het moeten werken? Vandaag trof ik namelijk weer hele kleine keuteltjes aan.

Dank jullie wel alvast.

Ze eten en drinken trouwens gewoon goed en zijn beide heel levendig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt als een beginnende verstopping. Prozyme werkt wel een beetje, maar als er echt veel haar in het maag-darmkanaal zit kan het daar ook niet tegenop. Ik zou je teddy's kort knippen en regelmatig even goed de losse haren eruit borstelen, dat is een stuk effectiever dan prozyme :yes:

Prozyme werkt in principe vrijwel direct, als je nu geen verschil ziet dan krijg je het verschil dat je graag zou zien niet voor elkaar met prozyme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Eefje, dan ziet het er niet naar uit dat het zijn werking doet. Het kan geen kwaad als ik het even blijf geven toch?

Ik borstel mijn konijntjes twee keer per week, maar ik moet wel zeggen dat ik ze al even niet geknipt heb. Dit doe ik eigenlijk alleen in de zomer, of als de haren echt te lang worden zodat het niet meer fijn is voor de nijnen.

Maar dan ga ik ze morgen even lekker kortwieken!

Als die keuteltjes aanhouden moet ik dan heel snel naar de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die keutels wel weer beter worden als ze gekortwiekt zijn! Eten ze wel goed hooi? Mijn ram bijvoorbeeld heeft ook snel last van verstoppingen, sinds ze hooi van de boer krijgen zijn de keutels groter en bruin, in plaats van kleiner en zwart. Die hele kleine keuteltjes heb ik niet meer gevonden sindsdien. Misschien het proberen waard?

Als het aanhoudt zou je eventueel even kunnen bellen met je dierenarts. Maar zolang er wel keutels zijn en ze eten goed is er geen reden voor paniek volgens mij, wel voor maatregelen die het kunnen verbeteren.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is al een opluchting! Ik blijf het goed in de gaten houden. Wat het hooi betreft.. ze zijn behoorlijk kieskeurig. Ik probeer steeds ander hooi. Nu heb ik een kruidenhooi gekocht die ze wel goed eten als ik er een verse pluk in leg, maar zodra het iets wat droog wordt laten ze het gewoon liggen en vaak gooi ik dus steeds een halve zak leeg. Niet dat me dat iets uitmaakt, maar echt super goed eten ze het niet vind ik. Is dat paardenhooi wat jij van de boer hebt? Ik heb daar nog nooit hooi gehaald, dus zeker het proberen waard. Al het andere wat ze krijgen kiezen ze wel boven het hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, paardenhooi is prima, als het maar vrij is van st jacobskruid is het goed. Hier kiezen ze ook alle andere dingen boven hooi, dat is wel normaal. Probeer maar eens dat boerenhooi, dat wordt over het algemeen veel beter gegeten dan dierenwinkelhooi en is ook nog veel goedkoper, maar dan ook echt VEEEEEL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de tips! Ik weet wel een boer hier in de buurt die hooi verkoopt. Ga daar morgen eens kijken!

Ik heb net mijn rammetje al helemaal kort geknipt en geborsteld. Het ziet er heel grappig uit!

Volgens mij is hij helemaal blij met zijn nieuwe coupe :yipi:

Morgen is mijn voedstertje aan de beurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .