Ga naar inhoud

Konijnen lopen/zitten in hun eigen keutels, wat nu?


luciiavr

Aanbevolen berichten

Hallo ,

Sinds kort lopen en zitten mijn nijnen in hun eigen ontlasting, waardoor het vaak onder hun pootjes blijft zitten en ik het soms moet wegknippen.

Ik houd het hok goed schoon, 2x per week helemaal en elke dag het gedeelte waar ze veel slapen...

Ik merkte pas geleden al dat er steeds vaker blinde darm keutels bleven liggen, achteraf bleek dat ik iets teveel niks gaf, dit is nu aangepast, ze krijgen nu ook meer hooi en elke dag wat sla. andere groenten houden ze niet van.

maar toch laten ze de blindedarm keutels liggen.

Ook merk ik dat ze in het nachthok meer alleen plassen/poepen dan dat ze er slapen ...

Ik heb in de rest van het hok geen hooi liggen, misschien dat dat het probleem is?

Een toiletje (zo'n hoek bakje) heb ik al geprobeerd, maar daar gooien ze alleenmaar mee.

Heeft er iemand tips????

Ik heb overigens net nog de konijnen gecheckt, hun kontjes zij helemaal schoon dus geen ziektes of diarree aanwezig!!

Alvast bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram eten geef je ze, en hoeveel wegen de nijnen? Als ze hun blindedarmkeutels niet opeten krijgen ze misschien teveel biks.

Konijnen zitten graag op hun poepplek, dus dat is wel normaal. Dat het bij jouw konijnen aan hun pootjes blijft zitten heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze in hun blindedarmkeutels zitten, die plakken meer dan gewone keutels. Hooi is eigenlijk geen bodembedekking. Je kan hooi het beste in een ruif doen, dan blijft het ook schoon en ligt het niet overal. Zonder echte bodembedekking op hun poepplek wordt het ook een smeerboel, dus worden de konijnen ook eerder vies. Je kan het beste een toilet op hun poepplek zetten. Misschien een wat grotere dan dat hoektoilet, als dat past. Bijvoorbeeld zo'n curverbak. Ik heb in de toiletjes een krant en daarboven houtkorrels, die absorberen goed. In het nachthok kan je stro doen, maar als ze dat bij jou als toilet zien is dat misschien niet zo handig :he: Het wordt ook al snel een smeerboel als ze op stro gaan plassen. Doen ze dat in het hele nachthok, of alleen in een gedeelte daarvan? Bij mijn ene koppel heb ik in een hoek van het nachthok hun toilet staan en in de rest van het nachthok stro. Het is altijd even puzzelen wat er het beste werkt (en soms lijkt weinig te helpen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

Ik heb als bodembedekking eerst kranten, daarop zaagsel en daarop wat stro voor warmte, ook zodat het zaagsel niet zo aan ze blijft hangen.

Hoeveel ze wegen weer ik eigenlijk niet precies, dat zou ik dan eens moeten doen .

Ik had hier op t forum opgezocht wat ze zo ongeveer moeten eten, toen was mij verteld ongv 50 gram biks per dag voor hun samen.

Het zijn dwergjes.

ze plassen/poepen wel allebei op een apart plekje maar wel vaak hetzelfde, alleen het mannetje is weleens koppig en doet t gewoon overal.

ik heb inderdaad ook gewoon hooi in een ruif

Ik zal eens gaan rondkijken voor een grotere bak, nog tips waar of wat dan handig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere groenten houden ze niet van? Ik zou echt stoppen met sla geven, dat is vaak meer water dan iets anders. Hier op BB kun je gedroogde groenten kopen, probeer dat eens. Daarna rustig aan weer met "echte groenten" aan de slag. Ik denk dat dat wel goed komt, soms moeten ze even wennen aan iets nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat je hooi als bodembedekking gebruikte, omdat je schreef dat je in de rest van het hok geen hooi hebt liggen. Haha

Je geeft ze nu meer hooi, maar ze mogen dat onbeperkt hè. 50 gram biks voor hun samen lijkt me niet teveel. Van sla kunnen ze ook diaree krijgen, misschien daar inderdaad mee stoppen of minderen en kijken of dit scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .