FemkeEnIndy Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Hebben jullie tips wat ik kan geven zodat mijn konijn zou verdikken?Ze heeft een tandprobleem, dus ik wil haar niet te veel critical care e.d. geven, omdat ik bang ben dat ze dan geen honger meer heeft en niets anders meer zal eten.Het is belangrijk dat ze blijft kauwen!
Domino Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Wat voor tandprobleem heeft ze precies en is ze daarvoor bij de dierenarts geweest? Ik heb ook een konijn met tandproblemen, ze krijgt iedere 2 maanden haakjes op haar kiezen en die moeten dan weer verwijderd worden. Wat voor voer krijgt jouw konijn? Ik ben overgestapt naar Trovet Rabbit en daar doet ze het goed op. Sinds ik dat voer (ik moet het afkloppen) heeft ze geen gad meer gehad en duurt het 2 maanden ipv 1 maand voordat de problemen weer terugkomen. Ik heb wel eens gehoord en gelezen dat bv erwtenvlokken dikmakers zijn maar ook brood en er zijn nog wel meer dikmakers voor konijnen. Maar die weet ik even niet uit mijn hoofd. Hopelijk kan je hier wat mee en ik ben benieuwd naar je antwoorden op mijn vragen. Als het namelijk steeds de voortanden betreft zijn daar ook nog andere mogelijkheden voor zoals bv laten trekken.
FemkeEnIndy Geplaatst: 30 november 2013 Auteur Geplaatst: 30 november 2013 (aangepast) Erwtenvlokken, kun je dat kopen in Belgie?Ik geef momenteel een mengeling van science selective mature rabbits en Burgess excel mature cranberry ginseng, ze is al negen jaar oud.Hooi weigert ze echt te eten, geloof me, ik heb al alles geprobeerd!Ze krijgt haakjes op haar achterste tanden. Ze is al verschillende keren bij de dierenarts geweest dit jaar hiervoor.Ik heb het gevraagd aan de dierenarts, maar tanden trekken was niet mogelijk omdat het over verschillende tanden gaat.Ik ben bevallen in september en daardoor is mijn konijn 2 weken bij iemand anders geweest. Deze persoon had niet door dat er iets mis was en helaas is ze 500 gram afgevallen. Deze week kreeg ze opnieuw last van haar tanden, ze is opnieuw beter nu, maar is ondertussen opnieuw 100 gram afgevallen.Ze is echt supermager en ik slaag erin haar te doen bijkomen, maar omdat ze telkens opnieuw een tandprobleem krijgt gaan de bijgekomen grammetjes er ook telkens weer af :( 30 november 2013 aangepast door FemkeEnIndy
wupsie Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Mature voeding is ingesteld op oudere konijnen die minder actief zijn en daardoor snel overgewicht krijgen. Het klinkt tegenstrijdig, maar een mager konijn kun je beter junior voer geven. Hier zitten veel eiwitten in en daar komen ze van aan.Erwtenvlokken bevatten ook veel eiwitten. die kun je ook via de webshop van bunnybunch bestellen.Ik heb ook zeer goede ervaringen met Trovet. Met SS had Max na een maand al haken, en met Trovet heeft er zo goed als een jaar tussen gezeten. Dat is dus ook zeker het proberen waard. Op een of andere manier gaan ze dan ook meer hooi eten (hier op BB zelfs verhalen dat konijnen die nog nooit een spriet gegeten hadden nu hele ruiven weg werken.) en vooral neit teveel brok geven en veel groen. (om bij te komen liever wat vaker een beetje dan in 1 keer een bak vol, dan hebben ze de maag niet helemaal vol en dan vullen ze dat aan met hooi)Maar ik neem aan dat je de kiezen bedoeld met achterste tanden? die zijn idd niet goed te trekken. Het is een lastig iets, maar als ik het zo lees kun je nog aardig wat dingen proberen
Caatje1988 Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Net iets meer biks geven (ipv 25gr per kilo naar 30 gram), zolang ze haar bdk blijft opeten.Erwtenvlokken zoals hierboven aangegeven.Kwa kruiden geloof ik dat peterselie eetlust opwekkend is (weet ik niet zeker, maar kruiden gaan geven die goed voor de eetlust zijn)En af misschien wat meer fruit (suikers erin worden ze ook dikker van, maar dit is wel laatste keus omdat het vrij ongezond is)Heb je kwa hooi wel eens compact gras geprobeerd?Een soort gedroogd gras, voor paarden verkrijgbaar.Zit wel behoorlijk wat calicum in.(Die van mij lieten hun bdk erdoor liggen)Maar er zitten ook genoeg vezels in...Er is een tijdje terug een topic over geweest in het voedings gedeelte...Misschien kan iemand em ff opzoeken? (Zit zelf op me mobiel dus niet handig)Heel veel succes met haar
wupsie Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 veel Calcium is bij een oud konijn niet echt wenselijk. een oud konijn is al gevoeliger voor blaasproblemen, dus dat is best tricky.Nog even een toevoeging: Houd er rekening mee dat een oud konijn wat afvalt veel spiermassa verliest op de achterhand en de rug. Als ze bijkomen komt dit op 1 of andere manier niet terug. staart je dus niet blind op hoe de rug voelt. Dit zal helaas heel naar bottig blijven voelen. het vet gaat meer op de buik zitten. Max voelde nog steeds broodmager nadat hij was afgevallen, maar toch was hij terug op gewicht waar hij altijd op had gezeten. Bij jonge konijnen ben ik neit van het wegen, maar van het kijken en voelen, maar bij oudere konijnen ben ik echt voorstander van Wegen. (moet je wel het oude gewicht ongeveer kennen natuurlijk of veel ervaring hebben en naar de grootte goed gewicht in kunnen schatten)
FemkeEnIndy Geplaatst: 30 november 2013 Auteur Geplaatst: 30 november 2013 Verdorie, ik heb net enkele kilo's eten besteld...Ik zal eens zien waar ik die Trovet kan bestellen!Ik kan het proberen, maar ze is erg kieskeurig, veranderen van korrels is erg moeilijk Ik zal ook op zoek gaan naar die erwtenvlokken!
Domino Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Trovet is te bestellen in zakjes van 300 gram, 1,5 kg en 10 kg. Dus als het lukt kan je eerst die kleine eens proberen.
wupsie Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 ik heb ook niks meer omdat Max inmiddels is overleden, anders had ik je wel iets op kunnen sturen. Volgens mij kun je via de site van Trovet ook een proefzakje aanvragen. Bestellen kun je via Medpets. Dit was voor mij goedkoper als ik 10kg bestelde dan bij mijn eigen dierenarts.
FemkeEnIndy Geplaatst: 30 november 2013 Auteur Geplaatst: 30 november 2013 Als het zo goed is vind ik het wel heel vreemd dat mijn dierenarts het niet heeft...Aargh, ik vind geen site waar ik én erwtenvlokken én trovet kan vinden...Mijn SS en zo bestel ik altijd via vetuk.co.uk, echt spotgoedkoop en als je veel in eens bestelt heb je de verzendkosten zeker teruggewonnen...Maar daar hebben ze dat merk natuurlijk niet...
wupsie Geplaatst: 30 november 2013 Geplaatst: 30 november 2013 Trovet is nog vrij nieuw en nog niet heel bekend. Dierenartsen moeten keuzes maken tussen verschillende merken welke ze willen verkopen. er zijn er simpelweg teveel. Daarnaast is de markt voor konijnen niet zo heel groot.Als ze konijnenvoer verkopen is het vaak SS omdat dat bekender is. SS bestaat al jaren en is ook een goed voer. Waarom zou je dan een ander merk voer in je praktijk opnemen als je ervaringen met SS prima zijn. overigens was bij mijn DA ook nog neit bekend dat de trovet zo goed zou werken bij haken. Het is ook neit waar trovet op inzet en specifiek benoemd op de verpakking. Mijn DA verkoopt toevallig het hele assortiment van Trovet (ook voor honden en katten) dus heeft het konijnen en cavia voer erbij. Ik weet eigenlijk ook niet of Trovet in Belgie uberhaupt al geintroduceert is. Maar je kunt je DA altijd even vragen of ze het voor je kunnen bestellen. Dat ze het niet standaard hebben wil neit zeggen dat ze heet niet kunnen krijgen.Erwtenvlokken en trovet gelijk bestellen gaat em niet worden ben ik bang. Trovet is dierenartsvoer en erwtenvlokken niet.
Aanbevolen berichten