Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hooii, ik heb een niey zo lang geleden een konijntje gekregen en ik keek net in zijn hok die ik vandaag verschoond heb en toen lag er volgens mij diaree in. Het was egt hele dunne poep en geen blinde darm keutel denk ik. Toen ik het aanraakte leek het een beetje op vla ofzo. Ik schrok heel erg en heb meteen heel internet af gesurft maat kon niet echt vinden of het echt diaree is. En wat de gevolgen kunnen zijn. Ik las dat er 2 soorten diaree is. Ik mag van mijn moeder niet naar de dierenarts omdat dat best duur is en we op dot moment een beetje krap zitten. Mijn vraag is eigelijk of het ook iets anders kan zijn, of ik er iets tegen kan doen, hoe ik erachter kan komen wat het is en wat de oorzaken of gevolgen kunnen zijn. Bedankt voor t lezen!

:bunny4: :bunny4:

Geplaatst:

Als het echt dunne diarree is en geen plakpoep, zit er niet veel anders op dan naar een dierenarts te gaan. Ze kunnen zieker zijn dan het lijkt en ook snel uitdrogen. Als mijn konijnen echt diarree hebben, zitten we gelijk bij de dierenarts. Dat het duur kan zijn als een huisdier ziek wordt, had je moeder moeten bedenken voor jullie het konijntje in huis namen.

Geplaatst:

Als je 'n dier hebt , moet je er ook voor zorgen. Geef het nu alleen maar droogvoer, biks en hooi. lijkt me nu het beste!!! Hopelijk valt het mee met de diaree.

Geplaatst:

Je kunt ook het dieet eens onder de loep nemen.Wat heeft nijn gegeten de dag ervoor?Was het teveel aan groente of gras?En kijk eens naar het kontje van je konijn,zit daar ook poep aan de buitenkant geplakt?Zo ja maak dat dan direct schoon.En je konijn per direct op hooi,water en een fastoenlijk merk(bv.Science Selective,hope farms,Beapher) biks zetten.En even geen groente,pas als de ontlasting weer helemaal goed is heel rustig weer opbouwen dmv hele kleine stukjes.En als het met een dag of wat niet beter gaat dan zul je niet ontkomen aan een bezoekje aan de dierenarts.Bij een liefdevolle verzorging hoort ook medische zorg waarneer dat nodig is,maar ik begrijp ook dat niet iedereen fiancieel gezien maar voor elk wissewasje naar een da kan.Maar met een goed dieet moet het snel weer over zijn en zo niet dan....naar de da.

Geplaatst:

Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Dit zijn goede tips bij plakpoep oid. Maar bij echte diarree heb je geen tijd het een paar dagen aan te kijken. En daar ging het toch over? Al mijn konijnen die aan de diarree zijn geweest waren dezelfde dag nog dood. Het kan dan echt heel snel gaan en in mijn ogen is diarree geen wissewasje, maar een spoedgeval.

Geplaatst:

Dankjewel voor je reactie. Christaaa, ik snap je wel maar vindt wel dat je normaal kan reageren. Ik geef hem nu alleen duur biks en hooi en bel vanmiddag de dieren arts . Hoe moet je die plak poep aan de buitenkant schoon maken? Moet dat met lauw water?

Geplaatst:

Maak met een beetje warm water en een natdoekje de kont schoon.Heeft je konijn sinds gisteren weer ontlasting geproduceerd?Waren dit weer keutels of is het nu nog steeds vla?Hou nu ook het hok goed schoon zodat je kunt wat voor poep je konijn op dit moment heeft.Welk merk biks voer je?

Geplaatst:
Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Dit zijn goede tips bij plakpoep oid. Maar bij echte diarree heb je geen tijd het een paar dagen aan te kijken. En daar ging het toch over? Al mijn konijnen die aan de diarree zijn geweest waren dezelfde dag nog dood. Het kan dan echt heel snel gaan en in mijn ogen is diarree geen wissewasje, maar een spoedgeval.
Ja misschien wel maar ik kan uit de openingspost niet echt opmaken Ć²f het nu echt om diarree gaat of om een keer wat dunnere ontlasting.Zoals je weet heb ik dit ook met Mopsa gehad de eerste dagen dat ze hier was en door alleen de witlof weg te laten was het probleem eigenlijk al met 2 dagen opgelost en die had ook een vieze kont met stinkende ontlasting.En als mensen al aangeven dat ze eigenlijk geen geld hebben om naar de da te gaan,probeer ik eerst andere tips te geven.Met als laatse woorden....dan naar de da.;)
Geplaatst:

Hoi, ik heb nu alleen hooi en biks. Ik heb van dat schep biks van de jumper. Het is volgens mij wel goed merk. Ik heb gekeken en in de ene hoek liggen normale keutels en in de ander hoek liggen de waarschijnlijke diaree. Het is al wel hard geworden dus nog van gisteren ik heb de normale in een zakje gedaan en de andere in en apart zakje. Heb alles eruit geschept en ook nieuw hooi en voer en drinkflesje schoon gemaakt. Ik heb gekeken maar er zit geen er zit geen ontlasting meer aan de buitenkant. (Heb heg zelf niet schoongemaakt want was dus al weg) ik ga nu even wachten tot ie weer heeft 'gepoept' en als het weet diaree is bel ik de dierenarts om een afspraak te maken. Hij is zich zelf nu aan het wassen. Hij eet goed en doet niks raars. Ik kijk nog even hoe het gaat in de middag

Geplaatst:

Oke,goed dat je het goed in de gaten houd.Bij zulke dingen adviseer ik,maar ook mijn dierenarts om SUPREME SCIENCE SELECTIVE,te voeren,dit voer bevat een hoog vezelgehalte.Het is wel voer wat duurder is(ik dacht 1500 gram voor ā‚¬ 11,00 te koop bij Welkoop,Petsplace,Intratuin en bij de dierenarts),maar dit is geweldig voer voor de gevoelige darmen.Mocht je het te duur vinden geef het dan tijdelijk(paar weken) tot de darmen weel oke zijn,dan kun je daarna altijd weer langzaam overschakelen op ander voer.

Geplaatst:

Dankje!! Ga vanmiddag wel even naar de intratuin. Dit voer is ook best duur 6 euro per kilo ofzo dus ik wilde als het over een maandje weer goed gaat even kijken of ik dat kan mengen met goedkoper voer. Zodat ie die duurde ook binnen krijgt. Denk je dat dat kan? Ga vanmiddag dat voer kopen.

Geplaatst: (aangepast)

Echt mengen zou ik niet aanraden omdat "gewone"biks geperst is en Supreme Science Selective een bros brokje is.Maar voer dit gewoon een tijdje en kijk dan maar verder.Laat je nijn eerst maar weer goede keutels produceren.;)

Dit is Supreme Science Selective:

post-25335-13922878424131_thumb.jpg

aangepast door Eefje
Link verwijderd, zie regels.
Geplaatst:
Hoi, ja dat voer heb ik al. Alleen dan kan je dat bij de jumper scheppen
Oke,als het kan dan zou ik dat voortaan in zakken kopen,want vaak gooien dierenwinkels in die schepbakken voer wat of net aan de datum is of al over de datum.Met een zak weet je altijd of je voer hebt wat goed vers is.Nou ja ik hoop dat je konijn snel weer goede ontlasting heeft.
Geplaatst:

Nee gisteren alle keutels eruit gehaald en nu ging ik kijken en waren de keutels goed. Aan de buitenkant zit ook niks meer alleen is het een beetje vies. De voeten zijn ook heel vies nog van de vorige eigenaar. Moet ik dat dan schoonmaken? Hij is nu ook weer rond aan het rennen en gek doen enzo. Ik denk dat het wel beter gaat nu. Ik hoop dat het zo blijft.

Geplaatst:

Ha dat is goed nieuws!Het kontje en de pootjes kun je met wat warm water proberen los te weken,maar als dat een probleem is en de poepresten zijn droog,dan kun je ook proberen het heel zachtjes met een borsteltje(bv kattenborsteltje ofzo)de vieze restjes er uit te kammen.Misschien lukt niet gelijk alles in 1 keer maar probeer dan steeds een stukje.Niet ieder konijn blijft even rustig zitten,maar misschien kan je moeder helpen,dat de een je konijn vasthoud en dat de ander dan wast of kamt.En mocht hij nu heel erg tegenspartelen dan zou ik het gewoon even zo laten en dan het hok heel goed schoon houden zodat er niet opnieuw viezigheid aan zijn vacht komt.Dan wassen ze soms het zelf er ook wel weer af.(Tenzij het echt erge plakken viezigheid zijn dan helpt enkel wassen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .