Frogstomp Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Hallo allemaal,Een van mijn konijnen is al lange tijd aan het kwakkelen (waaronder syfilis en e. cuniculi en mogelijk snot).Ongeveer een half jaar geleden heb ik besloten om hem niet meer te laten behandelen, hij is resistent geworden voor antibiotica. In de 2,5 jaar die daar aan vooraf ging heeft hij behoorlijk wat behandelingen gehad (o.a. verschillende soorten antibiotica en pijnstillers). In eerste instantie knapte hij steeds weer op, later bleef effect uit.Hij heeft al sinds lange tijd een snotneus, zijn longetjes zitten vol en hij kan zichzelf niet meer goed schoonhouden (vieze pootjes en plakpoep) en is niet meer zindelijk, bovendien is hij wat magerder (1,150 kg ipv 1,3 kg). Nu is daar een ontstoken oogje bij gekomen.Ik zit ontzettend in dubio. Hij is nog redelijk levendig en eet en drinkt goed (krijgt wel extra voer omdat hij anders te veel afvalt nl. 30 gram Science Selective), plassen is goed en buiten de plakpoep aan zijn kont heeft hij nog wel ronde keuteltjes.Mocht het niet meer gaan dan wil ik hem laten inslapen. Ik vind dat een naar idee, maar ik wil ook niet dat hij onnodig lijd. Ik vind het moeilijk om in te schatten of hij veel pijn heeft en of dit nog gaat. Wat is jullie gedachte en wat is jullie ervaring, hoe lang ga je door?
HJW Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Dat is heel persoonlijk. Ik denk dat je het ook wel aanvoelt wanneer je diertje geen plezier merr heeft in het leven. Wanneer ze stoppen met eten vind ik zelf ook een teken. Niemand kan jou voorschrijven wanneer het moment daar is. Probeer het aan te voelen wanneer het genoeg is geweest en wat in het belang van jouw diertje is. Heel erg veel sterkte.
Christaaa Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Ik denk dat we over het algemeen onze diertjes eerder te laat dan te vroeg in laten slapen. Soms is het de beste optie, maar het is altijd heel moeilijk. Als jij het idee hebt dat het moment daar is, dan heb je zeer waarschijnlijk gelijk. In elk geval ben jij, samen met de dierenarts, de enige die het echt goed kan inschatten.
Anjo Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Altijd een lastige en pijnlijke situatie. Je wilt natuurlijk je dier zo lang mogelijk bij je houden maar hem ook niet onnodig laten lijden, een beslissing die je liever niet neemt natuurlijk maar welke soms wel het beste is voor je beestje. Wij kunnen dat hier natuurlijk niet voor jou beslissen maar ik snap wel dat je advies fijn vind, als je het zelf echt niet weet zou ik het beslissen in overleg met de dierenarts. Die kan de conditie van je konijn bepalen of het nog waardig leven is zo of het beter is afscheid te nemen. Veel sterkte in ieder geval!
Frogstomp Geplaatst: 12 november 2013 Auteur Geplaatst: 12 november 2013 Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben het met jullie eens dat het een persoonlijke beslissing is. Niet eten is meestal een goede graadmeter, al is dit konijn wel een taaie wat dat betreft. Tot noch toe is hij altijd blijven eten, hoe ziek hij ook is. Mijn andere konijnen hebben bij minder grote problemen wel eens moeite gehad met eten.Christaaa, ik denk dat we juist te lang wachten. Konijnen zijn prooidieren en laten pas zien dat ze ziek zijn wanneer ze ontzettend ziek zijn. Vandaar mijn dilemma.
Frogstomp Geplaatst: 12 november 2013 Auteur Geplaatst: 12 november 2013 Sorry Christaaa, ik heb het verkeerd gelezen. We zijn dezelfde mening toegedaan.
Aanbevolen berichten