Ga naar inhoud

Help, mijn teddydwerg blijft niezen en hoesten


Teddy_dwerg

Aanbevolen berichten

Hallo, ik kan wel wat advies gebruiken, ik heb twee teddy dwergjes geboren in juli 2013.

Sinds dag twee dat zij bij mij zijn komen wonen viel mij bij een van de dwergjes een vies neusje op, groen van kleur...af en toe een nies... Ik ben naar een konijnkundige da gegaan en adviseerde mij andere bedekking... Heb ik gedaan zij zitten op geperste houtvezel korrels...al snel kreeg het andere dwergje ook vies neusje.. En de grootste van de twee ( die met de klachten begon) namen de nies en inmiddels ook hoestbuien toe, we zijn toen gestart met bactrimel... Helaas zonder resultaat de klachten hielden aan... Toen gestart met de duplo injecties.... Maar na 5 injecties geen merkbaar effect..na de eerste injectie leek het beter te gaan... Maar de hoest en niesbuien hielden aan.

Er is toen een swab afgenomen... En ook daar ben ik niet wijzer van geworden.. Het heeft geen duidelijke veroorzaker aangewezen.... Wat kan ik nu doen...? Gelukkig eten ze , spelen ze..zijn ze goed gegroeit... Maar had het toch liever anders gezien. Misschien is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en /of bekend mee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als chronisch snot.

Sommige konijnen hebben hier inderdaad last van, eerst is het gewion snot.

Met verschillende soorten antibiotica is dit te verhelpen.

1 soort tegelijk natuurlijk maar als 1 niet blijkt te helpen kan je mer overleg met de da ook nog anderen proberen.

Ik heb hier geloof ik wel 6 verschillende soorten voorbij horen komen.

Maar als het te lang blijft (behandeling slaat niet aan, of eigenaars doen er niks aan)

Dan kan het chronisch worden.

Je konijn komt er helaas niet meer vanaf

(Ook zwaar besmettelijk helaas dus vandaar dat ze er allebei last van hebben)

Dan kan in een zware periode een behandeling met antibiotica wel verlichting geven maar het blijft wel.

(Zware periode: koppelen, van stress word het erger, te koud buiten dus lieverje nijntjes binnen houden.)

En inderdaad opletten met stoffige bodembedekking of hooi.

En vaak is de weerstand door het ssnot ook minder dus goed opletten of ze niet ziek worden (geld met ieder konijn maardie van jjou iets extra)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier zelf ook een snot konijn we zijn nu een tijdje bezig geweest met behandelen eerst enrofloxoral in combi met carprofen drops en daarna duplo injecties in combi met carprofen maar dat heeft niet geholpen de da heeft besloten niet verder te behandelen en te kijken hoe het gaat.. Waarschijnlijk is het bij hem dus chronisch. Zoals je hier boven al kan lezen kan je er niet veel aan doen als het chronisch is alleen zo stofvrij en stress vrij houden als mogelijk en bij een terugval dus als je weer snot ziet bij het neusje naar de da voor een kuur.

@marga: snot is idd erg besmettelijk maar ongevaarlijk zolang er gelijk wat aan gedaan word, het gene dat snot gevaarlijk maakt is dat konijnen alleen door de neus kunnen ademen en door snot kan deze verstopt gaan zitten.

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat vraagjes van mij :-) Mijn eigen dierenarts, heeft mij doorverwezen naar Utrecht voor verder onderzoek, dieper in de neusholte kijken, foto, scan etc, nu is Utrecht best ver reizen, en dit alles Bij elkaar brengt zorgt voor veel stress bij de konijntjes,wat ook weer slecht is voor weerstand en snot plus dat ik geen 100% garantie heb dat de oorzaak daadwerkelijk gevonden wordt! dus ik denk niet dat ik dit de beestjes ga aan doen. Als het chronisch is, betekend dit dan dat het grootste konijntje altijd zal blijven niezen en hoestten of kan dit ook afnemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij betreft is er nog geen einde gekomen aan de opties. Zoek even op het forum naar topics over snot, die kun je genoeg vinden. Zo weet ik dat Lonja ook een topic erover gehad heeft. Er zijn nog een aantal middelen die je niet geprobeerd hebt. Niet te snel je erbij neerleggen, je konijntjes zijn nog zo jong! Die stress komen ze vast wel overheen. Utrecht heeft een hele goeie kliniek en is misschien een optie. Je moet geloof ik wel door je da aangemeld worden daar, omdat ze het zo druk hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ons konijntje heeft waarschijnlijk ook chronisch snot. We hebben haar eerst twee maanden behandeld met enroflox wat helaas niks heeft gedaan. Door dit forum ben ik bij draxxin gekomen en we gaan dit nu proberen bij haar. Helaas is mijn andere konijn drager van de bacterie/virus alleen heeft hij geen symptomen. Volgens de opvang heeft ongeveer 40% van de konijn deze bacterie bij zich en kan het dus zo doorgeven aan andere konijnen met een mindere weerstand. We hebben haar net de eerste injectie gegeven en moeten er ongeveer nog 3 (een keer om de 4 dagen) Ik zal het hier wel laten weten wat het doet met haar. Ik heb in ieder geval veel goede verhalen gehoord over dit medicijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teddy_dwerg, ik zou je nog even laten weten hoe het nu met Elune gaat. Ze heeft inmiddels twee spuiten gehad, vandaag krijgt ze de derde. Na de eerste keer dacht ik al te merken dat het minder werd, maar ik durfde nog geen vreugde dansje te doen. Misschien was het alleen maar mijn goede hoop. Na de tweede heb ik haar nog een enkele keer horen niezen, waar ze normaal gesproken grote niesaanvallen kreeg. Die heb ik niet meer gehoord. Dus ik begin heel voorzichtig een klein vreugde dansje te maken. Nog twee keer en dan hoop ik dat ze er voorlopig vanaf is. Helaas kan het weer terug komen door mijn andere konijn, maar dit zou dan een geweldig medicijn zijn met zo min mogeljk stress voor het konijn zelf :D :D hallelujah voor Draxxin!:yipi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is nu bijna een week geleden sinds we gestopt zijn met het medicijn. Afgelopen dinsdag hebben we haar de laatste spuit gegeven. Woensdag heeft ze nog een flinke niesbui gehad, maar sindsdien heb ik haar helemaal niet meer gehoord. Vrijdag hebben we haar even helemaal nagekeken en ook haar neusje is helemaal snot vrij, alle vacht er om heen is mooi droog en weer lekker schoon. En sinds dit weekend is ze ontzettend actief en rent het hele huis door. Maakt ontzettend veel binkies en sprintjes door de kamer, voor mij een duidelijk teken dat ze zich een heel stuk beter voelt!

@lienappelsien, hoe gaat het bij jullie met de draxxin? Hoop dat je ook al wat verbeteringen ziet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dit had ik best eerder willen weten. Mijn wijlen Morty heeft ook zijn hele leven lang snot gehad. Wat we ook probeerden, niets hielp. Ik zou echt niet meer weten wat hij allemaal heeft gehad aan medicatie. Antibiotica iig. Vlak voor hij 11 werd, kreeg hij acute longontsteking en was het gedaan. In de loop der jaren werd het wel langzaam erger en viezer. Maar we wisten het nooit te genezen helaas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .