Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn voedster (5 jaar) is in korte tijd enorm afgevallen. Bij de laatste enting is ze gewogen, omdat ik toen al wat merkte. Ze bleek te zijn afgevallen, maar volgens de da niet zorgwekkend veel.

Vorige week vond ik dat de maat vol was: ze is intussen echt heel mager, je voelt haar ruggengraat als je haar aait. Meteen naar de da, en die gaf aan dat ze een kwart van haar lichaamsgewicht kwijt is! Ze is helemaal onderzocht, maar de da kon niets vinden. Enige optie was bloedonderzoek.

Het bizarre is dat je werkelijk niets aan haar merkt:

- ze eet als vanouds (veel! :clown:)

- ze beweegt normaal en is energiek (heel knap gezien haar ondergewicht!)

- ze plast en keutelt normaal

- ze krijgt groente, biks en onbeperkt hooi en dat gaat ook echt op, net als het water

- haar rammetje mankeert niets

De da (konijnkundig volgens de hier bekende lijst) vreesde vorige week dat ze het weekend niet zou overleven, en had geen diagnose of behandelplan. Inmiddels zijn we al een week verder gelukkig. Maar het rare is dat er werkelijk niets verandert: niet beter, maar ook niet slechter. Dus: middelbare voedster die geen ziektesymptomen heeft, goed eet, actief is en goed plast en keutelt, maar werkelijk vel over been is.... Iemand ervaring mee?

Geplaatst:

Al overwogen om een kuurtje Panacur te starten? Dat helpt tegen eventuele wormen en EC.

Cas vermagerde hier ook enorm veel in korte tijd, en was ook gewoon levendig en had een prima eetlust. Uiteindelijk heeft een kuurtje Panacur hem weer flink doen aankomen.

Geplaatst:

Voordat je start met panacur, zou ik eerst de ontlating na laten kijken. Panacur is alsnog een goede optie als je niks vindt, maar als je wormen vast kunt stellen kun je wel wat geruster zijn.

Geplaatst:

Met Panacur pak je toch ook eventuele wormen aan?

(Cas had echt precies dezelfde klachten, en bij hem is het waarschijnlijk wel EC geweest. Of een worm die we (ik en de DA) niet hebben kunnen zien. In elk geval heeft Panacur toen echt heel goed geholpen.)

Geplaatst:

Panacur werkt voor beiden maar EC moet je veel langer behandelen dan wormen. EC wordt heel vaak genoemd als oorzaak van alles. Maar bij alleen afvallen denk ik daar niet zo sterk aan. Wormen lijken mij dan meer waarschijnlijk.

Geplaatst:

Ik zou eerst ontlastingsonderzoek doen en als daar geen wormen of coccidiose uit komt behandelen tegen E.Cuniculi met panacur. De weerstand omlaag door de inenting is ook wel typisch voor EC om de kop op te steken.

Afvallen ondanks goed eten is een symptoom van EC en elk EC geval ziet er weer anders uit. Ik heb er inmiddels talloze gezien.. de ene alleen mager geworden ondanks goed eten (lopen skelet), de andere met een scheve kop, weer de ander heeft steeds terugkerende urinebrand oftewel er is bijna geen EC konijn gelijk. Ik heb inmiddels meerdere konijnen gezien die alleen afvielen als EC symptoom en na een kuur panacur goed zijn herstelt.

Bloedonderzoek is zeker dan ook nog een overweging als het niet aan gaat slaan, stel je voor dat er toch wat in het lichaam zit wat haar op slokt (tumor/ontsteking) bijv.

Dit zou in ieder geval mijn behandelplan zijn met hetgeen wat jij hier neergezet hebt.

Geplaatst:

Kan het zijn dat ze misschien te weinig biks krijgt? Ik weet niet of je haar binnen of buiten houdt maar mijn buitenkonijnen krijgen nu meer biks omdat het kouder is geworden en zij dus ook ineens begonnen af te vallen. Kennelijk gebruiken ze meer energie om warm te blijven.

Geplaatst:

Ik ben gestart met de kuur! Het is pas twee dagen, dus er is nog weinig vooruitgang te merken. Als ik haar oppak word ik echt helemaal naar... Het is echt vel met botten, niets meer.. Ze houdt zich ijzersterk, en ik ga heel hard duimen!! Dit is echt heel spannend!

Geplaatst:

Goed dat je met de kuur gestart bent!

Ik zou wel heel goed opletten dat het niks anders is. Natuurlijk is vijf jaar niet oud, maar wel een leeftijd waar ik vaker andere problemen heb gezien in de zin van tumoren e.d. Daar zou ik de slag om de arm wel even strak houden :) Sterkte, ik hoop dat ze hiermee gewoon snel opknapt.

Geplaatst:

Mijn Muffin was ook enorm vermagerd.

In eerste instantie dacht ik dat ik te weinig voer gaf.

Ik was op een gegeven moment van hooi naar stro overschakeld als bodembedekker.

Muffin kreeg enkel biks als snoepje, wel een groentenschotel 's avonds en hooi 2 volle handen hooi.

Toen ik dit zei tegen de dame van de opvang had deze zoiets van dat zulk gewichtsverlies niets te maken kan hebben met het te weinig voeren. Muffin kreeg wel eten, maar hooi was uiteraard minder aanwezig door de omschakeling van bodembedekker.

Er zijn 2 weken voorbij gegaan vooraleer ik met de behandeling van start ben kunnen gaan, door mis diagnose van 2 DA. Beiden vonden dat er niets aan de hand was.

Tijdens deze 2 weken heb ik haar wel gewogen en ze kwam amper een gram bij, terwijl ze veel meer eten kreeg.

Ik heb haar ontlasting laten testen en hier kwam coccidiose uit voor.

Heb een behandeling moeten starten met Baycox: 5 dagen 0.40ml Baycox - dan 5 dagen niets - dan opnieuw 5 dagen 0.40ml Baycox.

Resultaat: op 2 weken is Muffin 332gr bijgekomen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .