Ga naar inhoud

voedster eet en keutelt niet na castratie


Mandy87

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

Lola is gister om 13.00 uur gecastreerd. Ik heb haar om half 5 opgehaald. Ik heb voor 5 dagen pijnstilling mee gekregen en ik heb deze gister en vanmorgen gegeven. Gisteravond heb ik haar gedwangvoerd met ss brokjes geweekt in water m.b.v. een spuitje. En vanmorgen ook. Maar ze begint niet zelf met eten en ik maak me ook zorgen dat ze niet keutelt.

Om 13 00 uur ga ik de dierenarts bellen, die is tussen de middag dicht. Hebben jullie hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Guus is ook gisteren gecastreerd, maar dit was wel een kleinere ingreep dan bij een voedster.

Guus komt ook maar moeilijk op gang met eten en wil ook nog niet keutelen. Ik geef Guus ook dwangvoeding, en heb gevoeld dat zijn buik wat hard is en daarom heb ik hem gemasseerd. Ik weet niet of bij jou voedster haar buik ook zo hard aanvoelt, en of je überhaupt mag masseren na een castratie bij een voedster…

Je zegt dat ze niet zelf wil eten, heb je voldoende hooi in het hok liggen waar ze wel van kan eten? Het kan zijn dat ze al wel hooi wil eten, maar nog geen brokjes. Dat had mijn voedster vorig jaar. Dit heeft de eerste twee dagen alleen maar hooi gegeten en begon daarna weer langzaamaan wat brokjes (SS) te eten.

En haar favoriete groente? Bijv wat wortelloof of witlof of andijvie? Dit zijn allemaal veilige groente.

Wat bij mijn ram op dit moment een beetje helpt is dat ik een papje heb gemaakt van dwangvoeding gemengd met wat Olvarit wortelhap. Hier likt hij af en toe wat van op nu. Misschien kun je anders zoiets proberen te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster wilde de eerste drie dagen niks van haar brokjes weten. Ze at eigenlijk voornamelijk hooi en paardestekken, en dat ook niet in de hoeveelheden die ze normaal at. Pas op de vierde dag begon ze langzaam een enkel brokje te eten. Ik zou dus wat hooi/groenvoer proberen, dat zal het eerste zijn waar ze aan beginnen. Of ze begint met keutelen goed in de gaten houden, maar Teddy begon daar ook pas de volgende dag weer mee. Ik stond nog net niet te juichen dat ze een paar keutels had :P

Al met al duurde het een week voordat ze weer zo goed als normaal at, dus geduld is een schone zaak. Beterschap voor je nijn :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb van alles in haar hok gelegd, hooi en groentes. Snoepjes en brandnetelblaadjes (waar ze normaal gek van is) en fruit.

Dwangvoeding houd ze in haar mond en wil ze niet doorslikken. Het gaat moeizaam. Mijn ram was de volgende dag aardig de oude. Ik wist wel dat dit wat meer impact zou hebben.

Om half 4 heb ik een afspraak bij de da. Dan krijgt ze een middel om haar darmen te stimuleren.

Ze staat nu ook binnen ipv buiten in haar hok. Ik wil haar nog niet bij Bugs zetten als ik niet weet of ze eet. Ik hoop dat ze vanavond lekker bij hem kan. Ze staat nu in de gang zonder kachel. Kan ik een oogje in het zeil houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster begon aan het einde van de dag na haar operatie pas weer kleine beetjes uit zichzelf te eten. Maar wel alleen de dingen die ze heeeeeel lekker vindt, zonnebloempitjes gingen er als eerste in. Het is gewoon een flinke ingreep, maar hier knapte ze ineens heel snel op, dat is bij jouw voedster vast ook zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie heb ik niet in huis. Maar wel brandnetel blaadjes, die is ze vanavond gaan eten. En een rode bietenruitje. Van de dierenartd heb ik critical care voeding gekregen om te dwangvoeren. Dit ging vanavond ook beter.

ze krijgt 2 x daags carpofen drops voor pijnstilling en onstekingremmend.

En vandaag cisaral en metocloral gekregen 3 x daags voor haar spijsverteringskanaal.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n castratie van een voedster mee maak. Vond het behoorlijk spannend. Gelukkig eet ze nu een beetje zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik haar weer buiten gezet bij haar vriendje. Ze had vanmorgen de helft van haar voerbakje leeg en ik denk ook wat hooi. Zo heeft ze misschien ook wat steun van hem. Gelukkig is zij de dominante van de 2 en bugs heel rustig en lief. Dus dat komt wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .