Ga naar inhoud

Gasnarcose of injectie-narcose?


Eefje91

Aanbevolen berichten

Even snel een berichtje van mij. Had net de assistente van de da aan de lijn. We willen Guus op korte termijn laten castreren en het liefste daarna meteen naar buiten (we hebben geen mogelijkheid om hem op dit moment binnen te houden). De assistente stelde voor om hem dan morgen te laten castreren, want dan is het nog zo'n graad of 15 en volgende week keldert de temp al naar max. 10. Dat is gewoon te koud om een konijn dan meteen weer buiten te zetten zei ze.

Zal het problemen op leveren om hem de dag van de castratie meteen weer buiten te zetten?

Het hok is warm te houden met flessen en/of kruik?? En we hebben plexiglas om voor het open stuk van het hok te plaatsen.

Verder nog een andere vraagje, een die nog belangrijker is. Ik vroeg naar de soort narcose die ze gebruiken en of het mogelijk is om het onder plaatselijke verdoving te doen. Nu vertelde de assistente dat ze het vrijwel nooit onder plaatselijke verdoving doen, omdat dit erg veel stress geeft voor het konijn. Ik vroeg wat voor narcose dan wel, en toen zei ze dat ze eerst een injectie geven en dan als de narcose te licht is dan geven ze nog wat gasnarcose bij.

Is dit wel veilig???

Ik lees en hoor overal dat injectie narcose niet veilig is, maar is dat deze vorm van narcose?

Deze dierenarstenpraktijk staat aangeschreven (ook op dit forum) als een konijnkundige dierenarts en mijn ervaringen bij deze da zijn ook erg prettig. Heb er alleen nog nooit een konijn laten opereren (dat was nog bij vorige da).

Ik hoor het graag van jullie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook onder injectienarcose geopereerd. Ze moeten dan wat voorzichtig zijn met de dosering, dus inderdaad, als het niet genoeg is extra gas, omdat dat beter te doseren is. Een extra injectie is gevaarlijk, vandaar dat gas. Klinkt mij dus goed in de oren!

Je kunt je konijn eventueel wel een dagje binnen houden, tot je ziet dat hij zichzelf op temperatuur kan houden. Daar verliest hij niet meteen de wintervacht van. Meteen buiten kan ook, maar zorg er inderdaad wel voor dat hij zich goed warm kan houden. Daarbij kan stro wel in de wond prikken, daar zou ik een beetje mee oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Injectienarcose is dus wel OK? Ik weet van onze vorige konijnen niet eens wat voor narcose ze hebben gehad, toen hield ik me daar helemaal nog niet zo mee bezig… Moet je me nu zien stressen :clown:

Ik wil Guusie gewoon echt echt niet kwijt, maar ik hoef dus niet op zoek naar een da die alleen maar gasnarcose gebruikt, want dit is ook veilig?

Ik was van plan dan handdoeken in het hok te leggen en wat zacht hooi. Nog even geen stro maar. En dus plexiglas voor het tralie-gedeelte. En dan iets warms erin. Ik kon misschien een snugglesafe lenen van de da. De assistente kon zo niet zien of ze die nog hadden.

Kan ik de volgende dag wel weer gewoon zijn hok openzetten? Hij zit eigenlijk nooit zoveel in zijn hok, hij heeft een flinke ren (bijna de hele tuin). Maar misschien kan ik de ren wat kleiner maken zodat hij alleen op het stenen gedeelte kan, zodat hij er geen zand etc aan zijn wond kan blijven plakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft mij toen helemaal uitgelegd waarom ze koos voor deze manier van narcose tegenover alleen gasnarcose. Helaas weet ik niet meer precies hoe het in elkaar stak, maar het klonk mij aannemelijk en doordacht in de oren en ik heb vertrouwd op haar kunde. Zij is tenslotte de dierenarts, ze heeft al vaker laten zien dat ze verstand heeft van konijnen en heeft allerhande extra scholingen op het gebied van konijnen gevolgd, wie ben ik dan om dat in twijfel te gaan trekken, omdat hier op het forum wat mensen zijn die er anders over denken en die ook geen dierenarts zijn? Ik heb er kritische vragen over gesteld en ben gerustgesteld. Als jij vertrouwen in je dierenarts hebt dan zou ik hem gewoon daar laten opereren. Aan narcose kleeft natuurlijk altijd wel een klein risico, maar de dierenarts weet wel wat hij doet en je konijn is jong en gezond, mij lijkt dat het wel goed komt.

Ik denk dat je konijn zich de volgende dag wel weer prima zal voelen, maar dat is natuurlijk even afwachten. Niet elk konijn reageert hetzelfde, maar in principe is een castratie van een ram een hele kleine ingreep waar ze snel van herstellen. Spannend is het natuurlijk toch altijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bij mijn voedster er bij geweest tot het moment dat ze naar de OK ging. Zij kreeg van de dierenarts eerst een pijnstiller en daarna een slaapmiddeltje geinjecteerd daarna werd ze op de OK aan de gasnarcose gelegd. Het eerste slaapmiddeltje was puur om haar te laten ontspannen. Ze is dan nog wel ergens een beetje bij maar het maakt het voor de DA makkelijker om alles goed voor te bereiden. Zo is het mij toen uitgelegd. Of het bij mn rammetje het zelfde is gegaan durf ik niet te zeggen maar daar ga ik wel vanuit.

Misschien heb je er wat aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties!

@ Babbely: Wat was er met Boris precies aan de hand als ik vragen mag? Ik moet zo naar mijn werk en heb even geen tijd om te zoeken op het forum of er een topic over bestaat…

Ik zou Guus heel graag een dag binnenhouden, maar dit is eigenlijk niet mogelijk… Dan zou ik een hok van iemand moeten lenen op deze korte termijn. Het probleem is dat we nog een ander konijntje binnen hebben zitten, en zij loopt altijd los door het huis, dus waar zou ik Guus dan kunnen zetten dat zij niet bij hem kan komen... (over een maand wil ik ze koppelen, ze kennen elkaar alleen maar van zien door ramen en ren).

De assistente zei dat hij beter een nachtje in de schuur of in de hal kon verblijven, maar onze schuur is echt mini mini en daar past geen hokje meer bij en onze hal is ook al zo klein en ook niet echt veel kouder dan de rest van het huis!

Ow ow, nu ga ik toch twijfelen wat ik moet doen. Ik zou hem zo graag meteen naar buiten doen, maar als daar slechte ervaringen mee zijn, dan weet ik het even niet meer hoe het te organiseren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mijn ervaring en wat ik zou doen, wil niet zeggen dat het perse zo moet. De castratie ging heel goed bij Boris, zeer kundige dierenarts, alleen had hij meer last dan het gemiddelde konijn van de nasleep. Na 3 dagen dwangvoeding, knarsetanden en pijnstillers knapte hij weer op. Kun je hem niet in de badkamer houden, lekker plekje maken met een fleecedeken om op te liggen, hoeft niet perse in een hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij heel suf zou zijn zou hij bijv wel een nachtje op dekens in het bad kunnen verblijven? Maar ik weet niet hoe ziek ik hem mee naar huis krijg… Als hij niet suf is zal hij proberen eruit te springen en dan zou hij zich misschien bezeren.

Mijn vader gaat nu kijken of hij vanmiddag nog ergens een tralie hok kan halen, dan kunnen we die wel ergens neerzetten, en moeten we ervoor zorgen dat het andere konijn daar niet kan komen.

Ik bedenk me ineens, zou het geen optie zijn als hij een nachtje bij de dierenarts vertoeft?

Of is het beter voor ze als ze zsm weer thuis zijn bij vertrouwde mensen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft vanmiddag een traliekooi gekocht! Een van 1.20 lang dus dat is nog wel aardig. Is natuurlijk altijd handig om een reserve kooi te hebben voor wanneer 1 van de konijnen ziek wordt.

Kan ik Guus daar dan een dag of 1 à 2 in laten verblijven, en dat hij daarna weer naar buiten kan? Dan krijgt hij geen problemen met dat z'n wintervacht minder wordt ofzo omdat hij even binnen heeft gezeten?

Ik vind het zo spannend! Morgen wordt hij al gecastreerd! En dan over een maand kan ik hem gaan proberen te koppelen aan Gijsje… (zal ik vast ook nog een topic over gaan openen :sarcastic: )

Hoop echt zo dat alles goed gaat! We moeten hem al om half negen brengen. Oh ik vind het echt heel spannend… Mijn lieve kleine Guusje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor je berichtje en advies Babbely, anders had ik Guus waarschijnlijk gewoon naar buiten gedaan morgen! Ahhh haha!

Ook de rest natuurlijk ontzettend bedankt, Eefje (mooie naam :mdr: ) en Femmeke en MaddyB!

Zonder jullie reacties had ik veel minder zeker de afspraak gemaakt, nu heb ik tenminste eindelijk de knoop doorgehakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Guus is vanmorgen gecastreerd en hij is ook weer wakker! Alles is goed gegaan. We gaan hem straks halen.

De assistente zei dat ie nog niet wil eten, maar dat komt misschien wel als hij thuis is en anders heb ik nog critical care in huis.

Hoop toch dat ie uit zichzelf weer lekker gaat eten. Z'n hokje staat in ieder geval klaar. Hij blijft een nachtje binnen. (misschien twee?)

Als hij daarna maar weer naar buiten kan… Vind het wel spannend hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .