SteffievdS Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Hallo allemaal,Ik wil jullie hulp vragen want ik ben ten einde raad! Konijntje (10 maanden oud) is vorige week zaterdag voor een check naar de dierenarts geweest, hij at vantevoren goed en de dierenarts zei dat hij er prima uit zag, alleen zijn nageltjes zijn geknipt. Sinds we thuis zijn van de dierenarts eet en drinkt konijntje niet meer. Ik heb natuurlijk de dierenarts gebeld en hij is daar ondertussen al 2 x een hele dag geweest en door 3 verschillende artsen onderzocht maar ze weten niet wat hij heeft. Op de echo was ook niets geks te zien. We hebben dwangvoeding mee gekregen en 4 soorten medicijnen (2 voor darmen, 1 pijnstiller en 1 antibiotica). We zijn nu weer een aantal dagen verder maar konijntje eet nog steeds geen brokjes en drinkt niet. Broccoli en ijsbergsla eet hij sinds gisteren wel en hij heeft daardoor al wat gekeuteld. Ook is hij nog steeds actief maar is al wel flink afgevallen. We moeten van de dierenarts nog doorgaan met dwangvoeding en medicijnen maar het duurt nu al zo lang dus ik wil graag weten of jullie nog tips hebben zodat ons lieve konijntje weer gaat eten en drinken want ik begin me echt wel zorgen te maken:(! Ik heb nu 3 verschillende soorten brokjes in bakjes staan en al thee gemaakt van hooi maar hier heeft hij ook nog niets van gegeten. Alvast heel erg bedankt!!Groetjes,Steffie
FabienneNina Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Hij heeft waarschijnlijk gewoon stress althans dat denk ik. Ik ben natuurlijk ook geen dierenarts maar ik denk dat je gewoon je konijn wat aantrekkelijk eten moet voorschotelen en wegen uit het bakje wat hij eet, letten op zijn keuteltjes enzo. Als hij niet eet zou ik zeker blijven dwangvoeren. Konijnen zijn heel snel gestresst dus dit is het enige wat ik kan bedenken. Is dit trouwens een konijnkundige DA? Al heb ik geen goede ervaringen met mijn konijnkundige DA.... Als hij niet drink zou ik de dierenarts bellen en vragen of ik hem mocht laten dwang drinken zeg maar, 'k heb overigens geen idee of dat wel kan..Iig suc6!
Anjo Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Ik denk dat je hiervoor best terug kan gaan naar de dierenarts/bellen voor advies als het blijft duren, geef je hem ook vocht? Gelukkig is hij al iets uit zichzelf gaan eten, ik zou je adviseren dingen aan te bieden die hij lekker vind normaal, maar dat doe je al neem ik aan?Veel beterschap en sterkte!
Gast Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Wat het kan zijn durf ik niet te zeggen, maar ik heb wel hetzelfde meegemaakt met mijn voedster een tijdje terug. Zij is ook helemasl binnenstebuiten gekeerd en er was niks te vinden. Wat hier hielp was een papje maken van de brokjes en dat in een bakjes doen, gek genoeg wilde ze zo wel eten. Na een tijdje wilde ze ook weer care+ eten, maar ss wat ze normaal krijgt wilde ze echt niet hebben. Dit heeft bijna een maand geduurd en toen was het weer over. Ik weet nog steeds niet wat het geweest is. Probeer dingen te vinden die wel gegeten worden. Soms willen ze bijvoorbeeld wel erwtenvlokken, deze helpen ook om het gewicht een beetje op peil te houden.Ik neem aan dat er al gekeken is of er sprake is van haakjes op de kiezen, anders zou ik hier zeker nog naar laten kijken.Beterschap!
SteffievdS Geplaatst: 4 november 2013 Auteur Geplaatst: 4 november 2013 Bedankt voor jullie reacties! In de dwangvoeding die hij krijgt zit ook vocht en ik geef ook ijsbergsla voor extra vocht, als ik hem hooithee dwangvoer laat hij dat gewoon uit zijn mond lopen.. Ik ben vandaag nog naar de dierenarts geweest omdat zijn medicijnen op waren en ze willen hem eigenlijk graag weer zien maar doordat ze steeds niets kunnen vinden en ik merk dat hij het erg vervelend vindt daar ben ik dus bang als we hem weer daar mee naar toe brengen hij de dagen daarna weer niet zal eten. Mocht iemand nog tips hebben over hoe ik kan zorgen dat hij wat meer vocht binnen krijgt en wat voor groente ik nog meer kan proberen (waar veel vezels in zit of met veel vocht) of helemaal fijn als jullie tips hebben om hem aan zijn brokjes te krijgen!
SteffievdS Geplaatst: 4 november 2013 Auteur Geplaatst: 4 november 2013 Bedankt!! Ik ga meteen een papje maken van zijn brokjes! Erg fijn dat jouw konijntje weer gewoon is gaan eten, hoop echt dat die van mij dat ook snel weer gaat doen!! Naar zijn tanden is gekeken maar daar is niets mis mee, hij knaagt namelijk wel nog ijverig aan kartonnen dozen (die heb ik wel maar even weggehaald, lijkt me niet zo goed op een lege maag).
bunbun beauty Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 welke soorten is hij gewend? witlof en andyvie vallen bij de meeste nijnsels volgens mij wel in de smaak en komkommer vinden ze vaak ook lekker en er zit heel veel vocht in.
bunbun beauty Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Je zou trouwens ook kunnen vragen of je da aan huisbezoeken doet dat zou wel een hoop stres schelen..
SteffievdS Geplaatst: 4 november 2013 Auteur Geplaatst: 4 november 2013 Het papje van brokjes vindt konijntje niets, hij komt even ruiken maar gaat dan weer weg, ik laat het nog wel even staan, misschien bedenkt hij zich nog. Konijntje eet normaal ook wortel, komkommer en wat fruit maar lust nu alleen ruccola, ijsbergsla en broccoli (kleine beetjes maar). Ik zal morgen eens witlof en andijvie gaan halen! Goede tip van het huisbezoek! Ga dat eens bespreken met de dierenarts.
Ainariel Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Probeer eens basilicum. De meeste konijnen zijn hier dol op! Begin gewoon met 1 blaadje.
Aniek Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Ik zou me niet druk maken om het niet drinken.Hij krijgt zoveel vocht binnen via dwangvoer en groenvoer dat ze dan bijna niet drinken.Als ze hier ziek zijn en alleen dat nemen zie ik ook niks aan water verdwijnen. Pas als ze weer brok/hooi gaan eten, want daar krijgen ze natuurlijk dorst van. Ik zou zelf wat veilige groentes geven als inderdaad witlof en andijvie. Persoonlijk zou ik zelf even oppassen met broccoli daar zijn toch altijd gemengde meningen over. Meestal beginnen ze het eerst weer met groentes eten dus dat is op zich gunstig dat hij dat nu doet.
SteffievdS Geplaatst: 4 november 2013 Auteur Geplaatst: 4 november 2013 Bedankt voor je reactie!! Nu weet ik dat ik me niet meer zo druk hoef te maken over dat hij niet drinkt. Ik hoop echt dat hij snel aan zijn brokjes en hooi begint, morgen krijgt hij lekker wat witlof en andijvie. Dwangvoer gaat gelukkig steeds beter en medicijnen gaan er ook netjes in. Hoelang kan een konijntje hierop leven? Of verschilt dat per konijn?
Aniek Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Zodra hij aan brokjes en hooi begint moet die ook weer wat gaan drinken Je kan altijd even kijken of je konijn aan het uitdrogen is door de huid op te tillen en dan moet het direct weer netjes terug schieten. Alleen zie ik dit eigenlijk zeer weinig alleen bij doodzieke konijntjes die niks meer eten ook geen groen.Goed dat het dwangvoer goed gaat en de medicatie. Ik heb een keer zo gezeten bij een konijn die zijn tong beschadigd had, echt ver achterin. Kan van alles zijn, maar zo doorgaan klinkt alsof het toch wat beter gaat als die weer iets eet.
SteffievdS Geplaatst: 4 november 2013 Auteur Geplaatst: 4 november 2013 Heel fijn! Het is echt moeilijk als je met niemand echt over de zorgen van je konijntje kan praten.. Hij was net nog even bij mij op de bank en liet een blije sprong zien (deed hij voor hij ziek was heel vaak), dus hoop echt dat het steeds beter gaat!
Aniek Geplaatst: 4 november 2013 Geplaatst: 4 november 2013 Als die een binkie maakt dan gaat het de goede kant op.Wat wel even een belangrijk puntje om rekening mee te houden is even de kiezen in de gaten houden ivm haken. Omdat hij zolang niet goed gegeten heeft kan het zijn dat die wat haakvorming heeft gekregen, maar eerst maar is zien of die zo weer hard voedsel gaat eten Ennuhhh tegen ons andere BBers kan je heeeeeel veel over konijnen praten, krijgen we nooit genoeg van =D
Aanbevolen berichten