Ga naar inhoud

Coccidiose?


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo

Zondag ben ik een maatje gaan halen voor Muffin.

De dame van de opvang heeft eerst Muffin gecontroleerd alvorens Marcel erbij te zetten.

Zij wist me te zeggen dat Muffin aan de magere kant was en ze coccidiose vermoed.

Vanavond ga ik met Muffin naar de DA om zeker te zijn.

In tussentijd heb ik vanalles over deze ziekte gelezen, maar eigenlijk vertoond Muffin niet echt deze symptomen.

Ze eet goed, is actief, ze drinkt goed, heeft normale keutels.

Zou ik ze misschien te weinig eten geven? In het begin legde ik altijd hooi als bodembedekker. Hooi in overvloed dus.

Aangezien het hooi steeds in haar haren bleef kleven, ben ik sinds een maand overgeschakeld naar stro (zou ook beter zijn).

's Ochtends gaf ik ze 2 handen kruidenhooi (binnen het kwartier op), 's avonds kreeg ze dan haar slaatje: enkele blaadjes witloof, handvol peterselie, half worteltje, enkele roosjes broccoli, soms wat komkommer.

Korrels beperk ik tot een minimum. Enkel en alleen bij het borstelen (redelijk pluizig klittehaar) kreeg ze van mij een aantal korrels als beloning.

Zou dit te wijten zijn aan te weinig eten of ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het inderdaad een beetje te wijten is aan het te weinig eten. Maar het is niet verkeerd om het even extra te laten checken bij de dierenarts.

Hooi mag je onbeperkt geven! Hooi is namelijk het belangrijkste onderdeel van de dagelijkse voeding. Het zorgt ook voor een goede darmwerking.

Daarbij mag ze ook gewoon korrels hebben afgemeten op het gewicht wat ze eigenlijk ongeveer mag wegen.

10-15 gram per kilo voor Science Selective. En voor andere korrels wordt geloof ik ongeveer 20 gram aangehouden. Maar dit weet ik niet zeker, misschien dat iemand anders dat nog even kan bevestigen.

Als beloning bij het borstelen kun je dan iets anders zoeken wat ze erg lekker vind! Misschien wat gedroogde kruiden ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ze krijgt hooi wat ze in een kwartier op kan en wat groenten? That's it?

Afgelopen maand wel...heb er niet bij stil gestaan toen ik van bodembedekker ben veranderd.

Sinds zondag leg ik opnieuw hopen hooi, krijgt ze 25gr korrels (is ze niet echt zot van) en een grote hoeveelheid groentjes.

Ik weeg ze op regelmatige basis en ze komt steeds bij...

Ook snoept ze af en toe wel met ons mee. Komt ze popcorn ofzo stelen...maar dit is eerder zeldzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Cynthia ook zegt: hooi moeten ze echt onbeperkt kunnen eten. Daar worden ze niet te dik van. verder zou ik wel biks geven, naast de groenten die ze gewend is. Onderzoek van de ontlasting kan zeker geen kwaad, maar ik denk dat ze gewoon ondervoed is nu.

Mou...nu voel ik me wel schuldig....Echt...

Ik leg nu echt wel alles in het hok, wat ze opeet ok..wat ze niet opeet..ook goed.

Zoals biks, laat ze meestal tot het einde liggen en ik moet wel zeggen dat ik ze de afgelopen dagen nog nooit zoveel heb weten eten. Dat snuitje staat niet stil. Het enige waar ze nu mee moet opletten is onze Marcel.

Ik leg een hele kom groenten op de grond in onze living...vanalles en nog wat....maar als Muffin een blaadje witlof in haar mondje heeft, moet Marcel persƩ dat blaadje ook hebben. Dan zitten ze beide aan het uiteinde van het blaadje te knagen (lady en de vagebond)

Vanavond heb ik afspraak bij DA, kwestie van mijn geweten ook wat gerust te stellen en om er zeker van te zijn dat onze Muffy ok is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart trouwens dat de opvang je bewust een mogelijk ziek konijntje meegeeft...

Niets ten koste van de opvang ...maar zoals je het beschrijft klinkt het 'makkelijk'; Dierenartskosten zijn dan voor de nieuwe eigenaar ?

Verder zou ik haar lekker verwennen met eten...

Geef haar bijv bij alles wat hij goed doet, een zonnepitje...Daarmee maak je haar lekker gericht op jou en een zonnepitje vinden ze heerlijk !

Misschien kan je zo nu en dan wat gemengd voer mengen door het voer wat je nu geeft ?

Dan eet ze misschien ook wat gretiger van de brokjes en of het dikmakers zijn, maakt nu niet zo hƩƩl veel uit, daar kan je ook mee stoppen wanneer ze weer wat beter op gewicht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neenee...Muffin had ik al. Mijn voedster

Haar maatje is ok...maar het is de dame van de opvang die er mij op wees om naar de DA te gaan met Muffin. Zij checkt de konijnen alvorens ze deze koppelt aan Ć©Ć©ntje van uit haar opvang en ze had een vermoeden.

Maar later ben ik gaan nadenken over wat ik te eten gaf en ik ben toen over het feit gestruikeld dat door het vervangen van de bodembedekker , namelijk van hooi naar stro, ik misschien wel wat te weinig hooi gaf aan Muffin.

Ik heb dit deze week aangepast. Hopen hooi, extra groenten, enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ! Excuus...NU lees ik het pas goed !!

Je ging een maatje halen VOOR Muffin, Muffin had je dus al en de opvang controleerde Muffin.....

Duidelijk !

DAT is trouwens wel hƩƩl zorgvuldig...dat ze ook het konijn controleren waar hun konijn bij geplaatst gaat worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ! Excuus...NU lees ik het pas goed !!

Je ging een maatje halen VOOR Muffin, Muffin had je dus al en de opvang controleerde Muffin.....

Duidelijk !

DAT is trouwens wel hƩƩl zorgvuldig...dat ze ook het konijn controleren waar hun konijn bij geplaatst gaat worden....

Is niets...lees ook soms de dingen verkeerd :).

Ja, het was de dame die er me op wees, maar voor de rest leek ze in orde te zijn.

Ik zie vanavond wel bij de DA wat de uitslag is...stress :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zelf ook al opgezocht en de conclusie kunnen trekken dat het niet lijkt op coccidiose, er een verband is met jouw voedingspatroon voor Muffin en dat er zelfs al verbetering te zien is...

Zou me niet te veel zorgen maken hoor....maar snap wel dat het even afwachten is welke zekerheid de da je gaat geven hierover....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Net terug met mijn fluffy Muffy :).

Niks aan de hand. Volgens mij was ik de oorzaak met het wisselen van bodembedekker...(shame on me :( )

De DA zei wel dat ze niet van de dikste was, maar dat hij al veel ergere gevallen heeft gehad.

Gewoon voldoende eten geven dus...

Sorry Muffin.....Morgen ga ik naar Tom & Co en zakken kruidenhooi halen (haar lievelingseten) en nog een aantal speeltjes voor de nijntjes...eens lekker verwennen... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een hooiruif of hooibal kopen,kan je nijn hooi eten EN spelen :) Ik haal men hooi ook in de Tom & co haal jij dat ook uit de Tom & Co uit mechelen ?

Hey ja...ik ga naar tom & co in mechelen. Ik ga ze vant weekend eens verwennen. Zo'n tunneltje halen enz...ik heb heb zon bal waar je vanalles kan instoppen :) en daar zijn ze vrolijk mee bezig ...maar wil het iets spannender maken voor mijn bunnies :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zelf ook al opgezocht en de conclusie kunnen trekken dat het niet lijkt op coccidiose, er een verband is met jouw voedingspatroon voor Muffin en dat er zelfs al verbetering te zien is...

Zou me niet te veel zorgen maken hoor....maar snap wel dat het even afwachten is welke zekerheid de da je gaat geven hierover....

De dame van de opvang laten weten dat er niets aan de hand is met Muffin, maar deze blijft voet bij stuk houden dat het niet normaal is dat je de ruggengraat van Muffin zo fel voelt en wil dat ik opnieuw naar de DA ga met haar.

Volgens haar heeft het niets te maken met gebrek aan voeding afgelopen maand. Ze blijft met het idee Coccidiose zitten, desondanks Muffin hier eigenlijk geen enkel symptoom van vertoond.

Toch maar terug gaan bij een andere konijnkundige dierenarts voor een tweede opinie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

heb reeds een topic open ivm Coccodiose.

Zoals reeds gezegd ben ik vorige zondag met mijn voedster naar de opvang geweest om een maatje te gaan halen.

De dame van de opvang vond dat mijn konijn veel te mager was. Duidelijk de ruggengraat voelen.

Als ik inderdaad over Marcel zijn ruggengraat aai, steekt deze veel minder door.

Ze raadde me aan naar DA te gaan omdat ze coccidiose vermoede. Ik ben hier meteen meer van gaan opzoeken, maar Muffin vertoont geen enkel symptoom. Eet goed, is levendig als ze rond mag lopen, drinkt goed, keutels zijn goed.

Achteraf ben ik gaan nadenken of het niet kwam omdat ik van bodembedekker ben veranderd. In eerste instantie legde ik hopen hooi als bodembedekker, nadien ben ik overgeschakeld naar stro, met als gevolg dat ik eigenlijk te weinig hooi gaf. Ik heb dit gemaild naar de dame van de opvang, maar volgens haar zou dit er niets mee te maken hebben.

Heb toch een afspraak gemaakt bij een DA. Een andere dan waar ik normaal toe ga omdat ik het gevoel had dat mijn DA niet echt veel af weet van konijnen.

Op jullie website heb ik dan een konijnkundige DA gevonden.

Vrijdag met Muffin op consultatie geweest, maar volgens hem was er niets aan de hand.

Oren, ogen, tanden nagekeken, was OK.

Aan de botten gevoeld, buikje eens goed onderzocht (was soepel)....volgens hem niets aan de hand. Hij zei dat ze niet van de dikste was, maar dat hij al ergere gevallen was tegengekomen.

Heb dit laten weten aan de dame van de opvang en zij was eigenlijk teleurgesteld met het resultaat omdat volgens haar er echt iets met Muffin scheelt.

Ik weet het eigenlijk zelf ook niet meer goed.

Zijn er nog andere zaken die magerte bij een konijn kunnen veroorzaken? Heb gelezen dat wormen dit ook kunnen veroorzaken.

Morgen ga ik opnieuw naar de DA. Weer een andere. Zijn er zaken die ik misschien kan vragen? keutelonderzoek ofzo? Bloedonderzoek?

Wil alleen maar het beste voor mijn kleine meid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet doen, behalve als je nogmaal van een arts wil horen dat er niks aan de hand is. Je hebt de voeding aangepast nu en daarvan kwam ze weer wat aan, dan is het toch veel logischer dat de voeding de reden is geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Neske,

Ik heb je discussies samengevoegd. Aangezien ze over precies hetzelfde onderwerp gaan kan dat prima in 1 topic.

Ik sluit me aan bij Emilyrose. Ik zou zelf niet naar een andere dierenarts gaan. Je konijntje is nagekeken en je weet nu dat ze waarschijnlijk te weinig eten gehad heeft, dat wordt bevestigd doordat ze wat is aangekomen sinds ze wat meer krijgt.

Er zijn veel oorzaken van vermagering, inderdaad wormen, ec en zo kunnen we nog wel meer opnoemen.. Maar dan zijn er toch ook meestal wel meer symptomen. Ik zou me niet zoveel zorgen maken, zolang je konijn weer aankomt is het goed, als ze wormen zou hebben of ec zou ze af blijven vallen ook al geef je meer voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Neske,

Ik heb je discussies samengevoegd. Aangezien ze over precies hetzelfde onderwerp gaan kan dat prima in 1 topic.

Ik sluit me aan bij Emilyrose. Ik zou zelf niet naar een andere dierenarts gaan. Je konijntje is nagekeken en je weet nu dat ze waarschijnlijk te weinig eten gehad heeft, dat wordt bevestigd doordat ze wat is aangekomen sinds ze wat meer krijgt.

Er zijn veel oorzaken van vermagering, inderdaad wormen, ec en zo kunnen we nog wel meer opnoemen.. Maar dan zijn er toch ook meestal wel meer symptomen. Ik zou me niet zoveel zorgen maken, zolang je konijn weer aankomt is het goed, als ze wormen zou hebben of ec zou ze af blijven vallen ook al geef je meer voer.

Is goed, geen enkel probleem. Kvind het echt wel moeilijk....Ivm met het wegen is er denk ik wel een misverstand. Aangezien ik Muffin aan 4 weken had, hield ik haar gewicht nauwlettend in het oog.

Onlangs heb ik ze gewogen (4 weken geleden) en woog ze 1kg200. Nu wou ik haar wegen na het oordeel van de dame van de opvang, maar mijn keukenweegschaal heeft het begeven.

Ik ga ze straks eens op onze weegschaal zetten, ben Ć©Ć©ntje gaan kopen dit weekend.

Ja, ksnap het ook niet, maar ze blijft echt wel aandringen voor verder onderzoek wat me bang maakt. Wil ook alleen maar het beste voor haar. We hebben al genoeg watertjes door zwommen toen ik ze aan 4 weken in mijn schoot geworpen kreeg onder de wonden die een andere voedster haar had toegebracht. Kan wel zeggen dat ik een enorme band heb met dit konijn.

Ik denk als een konijn zich echt niet goed voelt je dat toch echt wel merkt?

Vandaag was Muffin echt in hare zotte. Afgelopen week was ze wat uit haar doen. Geen aandacht voor mij meer, Marcel die steeds aandacht eiste. Voor de eerste keer sinds zes maanden liet ze haar niet nemen (begin deze week) en heeft ze zelfs uitgehaald naar mij.

Dit weekend naar Tom & Co getrokken. ā‚¬60 uitegeven aan vanalles en nog wat. Wilgentakken gekocht, 5 zakken kruidenhooi, gewoon hooi, een kattentunnel gekocht...enfin...kmoet zeggen, het had succes :).

Ze kwam zelfs in de zetel gevlogen toen ik een zakje chips nam. Ja, weet het, is niet goed voor konijntjes...maar kheb zoiets van..ze is er nooit ziek van geweest en wat is nu Ć©Ć©n chipske. Twas zelfs zo erg dat ze zelf met haar snuit in de zak zat :).

Heb gewoon een beetje de indruk dat voor de dame van de opvang slecht Ć©Ć©n DA haar werk doet en dat is diegene waar zij mee samenwerkt :s.

Enerzijds vind ik het wel mooi dat ze met de konijntjes het beste voor heeft, maar soms jaagt ze me echt wel de stuipen op het lijf :(.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net ook al even op je pb gereageerd, zal hier nog even heel kort reageren.

Ik denk echt dat ze magerder is doordat ze niet genoeg voer kreeg. Als ze aankomt door meer te voeren en ze geen andere symptomen heeft zou ik er gewoon op vertrouwen dat dat het probleem was. Probeer zelf het gewicht goed in de gaten te houden. Het kan lang duren hoor, voordat een konijn aankomt. Toen mijn voedster geopereerd was is ze in een paar dagen tijd dik 200 gram verloren, behoorlijk wat voor een voedstertje van normaal 1700 gram. Het heeft een maand of 2 geduurd voordat ik dat gewicht er weer aan had. Wilde haar ook niet overvoeren natuurlijk... Voor de langere versie van mijn antwoord kijk even naar mijn pb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net ook al even op je pb gereageerd, zal hier nog even heel kort reageren.

Ik denk echt dat ze magerder is doordat ze niet genoeg voer kreeg. Als ze aankomt door meer te voeren en ze geen andere symptomen heeft zou ik er gewoon op vertrouwen dat dat het probleem was. Probeer zelf het gewicht goed in de gaten te houden. Het kan lang duren hoor, voordat een konijn aankomt. Toen mijn voedster geopereerd was is ze in een paar dagen tijd dik 200 gram verloren, behoorlijk wat voor een voedstertje van normaal 1700 gram. Het heeft een maand of 2 geduurd voordat ik dat gewicht er weer aan had. Wilde haar ook niet overvoeren natuurlijk... Voor de langere versie van mijn antwoord kijk even naar mijn pb :)

Hey bedankt voor je reactie.

Donderdag gaan we voor de laatste x naar de DA, al was het gewoon om mijn geweten te sussen. Zou er niet mee kunnen leven als er dan daadwerkelijk iets met haar zou zijn, ik de moeite niet gedaan heb.

We zien wel, hou jullie op de hoogte.

Alleszins...sinds haar nieuwe maatje er is, heb ik toch de indruk dat die wreed hevig staat en van de aandacht geniet.

Onze Marcel...hij ziet onze Muffin toch graag zene. Diene wijkt gene minuut van die haar zijde. En ik heb de indruk dat zij voor zijn charmes aan het vallen is.

What a love story :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .