Ga naar inhoud

Overleden Zorro, mogelijk door ziekte?


liv90l

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Afgelopen donderdag vond ik Zorro dood in zijn hok. Ik denk dat hij ziek geweest is. Graag zou ik willen weten of iemand deze symptonen herkent. Zelf weet ik niet wat zijn doodsoorzaak geweest kan zijn. Graag zou ik dit willen weten.Zorro was 3 jaar oud.

Twee weken geleden, toen ik terugkwam van vakantie, vond ik een aantal vliegen diep Zorro zijn vacht. Deze gingen er moeilijk uit. Ook ontdekte ik zijn kale achterpoten en plakpoep aan zijn kont. Er hingen slierten vacht aan zijn poten. Ik dacht meteen aan maden. Ik besloot mijn zusje, die da assistent is, te bellen. Zij adviseerde mij om Zorro te wassen en te controleren op gaatjes en wondjes in de huid. Dit deed ik. Ik vond een wondje, dichterbij zijn kont. Ik vond geen maden. De plakpoep heb ik proberen los te weken en hier en daar weggeknipt. Zorro leek geen last te hebben van zijn kwaaltjes. Hij was vrolijk, zoals altijd. Ook de vakantie oppas heeft niets raars opgemerkt. Zorro sprong vrolijk in het rond.Voor de zekerheid zette ik hem een paar nachten binnen, en gaf ik hem wat minder voer en wat vaker een oude (bruine) boterham. Toen het wondje dicht was, zette ik hem weer buiten. Ik controleerde hem iedere dag op vliegen en maden, maar deze zaten er niet. Zijn hok lag altijd vol met hooi en ik verschoonde het hok sowieso één keer per week. Ook stond Zorro vaak in zijn ren. De plakpoep bleef, en af en toe sleepte Zorro zijn achterpoot een beetje met zich mee. Hij leek nog steeds geen pijn te hebben, want hij rende en sprong vrolijk rond. De volgende ochtend was hij overleden. Nadat ik hem vond, zag ik vliegen op zijn achterpoot. Deze vrijdag had ik een afspraak staan bij de da, omdat ik voor de zekerheid wilde weten wat ik kon doen om Zorro's situatie te verbeteren. Helaas is dit te laat geweest. Toch wil ik heel graag weten wat dit precies geweest kan zijn!

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes, Liv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig, en zeer jammer dat je te laat was voor de DA. Je kunt 'n konijn beter geen boterham of oud brood geven, daar krijgen ze plakpoep van. Verder zou ik niet kunnen zeggen wat er met z'n pootje aan de hand was, dit herken ik niet. Misschien hebben andere hier ervaring mee.

Wens je veel sterkte met het verlies van Zorro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat het slepen van het achterpootje een van de symptomen van ec is.. Maar het kan ook iets anders geweest zijn. De kale achterpootjes klinken als sore hocks. Even een tip voor eventuele toekomstige konijnen: hooi is geen goede bodembedekking maar wel een belangrijk onderdeel van de voeding. Je zou beter beukensnippers, stro, hennepvezel of zaagsel kunnen gebruiken.

Veel sterkte met het verlies van zorro.

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dronk hij ook heel veel? Kan het zijn dat hij zijn urine liet lopen? Hoe zag de huid op de poten eruit? Slepen met de achterpoot kan inderdaad een symptoom van e. cuniculi zijn en hoe je de achterpoten omschrijft denk ik dat het weleens urinebrand geweest kan zijn. Het laten lopen van urine, vaak in combinatie met extreem veel drinken is ook een symptoom van ec. Plakpoep staat daar echter los van en wordt veroorzaakt door iets in het dieet van je konijn dat hij niet goed verdraagt. Brood is niet goed voor konijnen en kan de oorzaak geweest zijn.

Het nare aan konijnen is dat ze het vaak pas heel laat laten merken als ze zich niet goed voelen. Vaak lijkt het iets kleins, maar ineens is het afgelopen. Bij vage aanwijzingen voor gezondheidsproblemen kun je het beste direct contact opnemen met een dierenarts met verstand van konijnen. Voor ons blijft het nu een beetje gissen wat er aan de hand geweest is, maar misschien kunnen we wel in een richting wijzen met nog iets meer informatie.

Heel akelig dat het zo gelopen is met Zorro, veel sterkte met het verlies van je konijntje! Heel naar om hem zo te vinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .