Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn eet sinds vorige week dinsdag nauwelijks meer. Ik ben meerdere keren met hem bij een konijnkundig dierenarts geweest en ze weten niet wat het is. Hij heeft geen verstopping of gas, is woensdag aan zijn tandjes geholpen maar hij had maar hele kleine haakjes. Zijn ogen en oren zijn schoon.

Het vreemde is dat hij helemaal niet ziek oogt. Hij speelt dan niet meer en is minder actief, maar wast zich de hele tijd, loopt wat rond, is super alert en stribbelt heel erg tegen bij het dwangvoeren of medicijnen geven.

De laatste dagen krijgt hij 2 a 3 keer per dag 5 ml dwangvoer, 2 keer pijnstilling en 2 keer metocloral om zijn darmen toch in beweging te houden. Pijnstilling uit voorzorg, maar hij lijkt geen pijn te hebben. Zelf eet hij soms wat sprietjes hooi, een paar kleine hapjes groente en de lekkere dingen die ik hem geef (wat brood, konijnensnoep). Dat lekkers krijgt hij ook alleen maar om iig iets in zijn buik te hebben. Maar er zit geen verbetering, maar ook geen verslechtering in.

Ik twijfel nu heel erg of ik toch nog een paar dagen zo door moet gaan of moet stoppen met de medicatie en kijken wat er dan gebeurd. Pakt hij het eten zelf op of verzwakt hij en moeten we een moeilijk besluit nemen? Wat zouden jullie adviseren?

Geplaatst:

Wat naar dat je konijn niet meer eet. Goed dat je bij de dierenarts bent geweest, dan zijn bepaalde dingen tenminste uitgesloten.

Ik zou als ik jou was doorgaan met de medicatie. Konijnen laten zwakte en pijn meestal niet zien, dus ook al lijkt hij geen pijn te hebben, niet kan minder waar zijn.

Is het mogelijk dat je konijn bij ander eten kan? Misschien eet hij zichzelf wel helemaal vol met iets anders, waardoor hij geen honger meer heeft. De haakjes kunnen ook heel goed het probleem zijn geweest. Dat hij wel wat hooi eet is voor mij een goed teken. Pas op dat je hem uit medelijden niet teveel snoep geeft, anders laat hij misschien sowieso het andere eten liggen.

Ik zou nog even doorgaan met de medicatie en afwachten.

Geplaatst:

Ik heb dit gehad met één van mijn eigen konijntjes. Ogenschijnlijk gezond, alleen een vermoeden op blaasproblemen maar nooit kunnen bevestigen (onmogelijk om urine op te vangen met haar). Leek geen pijn te hebben, geen darmproblemen, geen afwijkend gedrag.. Alleen ze at niks zonder medicatie en met medicatie zeer minimaal. Heeft uiteindelijk een maand geduurd. Nooit geweten wat het nou was.

Je kan kijken wat hij zonder medicatie doet, ik verwacht daar persoonlijk niet direct problemen van, je houdt hem scherp in de gaten en kunt gelijk weer beginnen als hij verslechterd. Ik verwacht echter ook geen verschil met/zonder medicatie eigenlijk. Wat vindt de dierenarts?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .